• IkaFatale

    Yrsel 3 veckor efter förlossning!

    Min son är nu 3 veckor och 2 dagar.
    Sedan en vecka tillbaka har jag haft yrsel och varit jättetrött!
    Köpte Kvinna - vitaminer i Måndags men har ännu inte känt någon skillnad alls.

    Någon mer som haft/har det så? Och kan det vara brist på Järn eller dylikt?

    Yrseln känns precis som om du är på en båt hela tiden, mer gungande och irriterande liksom.

  • Svar på tråden Yrsel 3 veckor efter förlossning!
  • Cheera

    Så hade jag också, tror det var p.g.a järnbrist. Jag blödde mer med sonen än med dottern.

    Är rätt lika nu, första mensen efter förlossningen (bortsett från en blödning för 2 månader sedan p.g.a prev.medlet). Är inne på 3:e veckan nu, snart 4:e...känns super! *not*
    Går omkring som i en dimma, är yr och känner mig...jaaa, lite salongsberusad kanske?? Näää, inte så pass men nästan. Skulle kunna gå i ide känns det som

    Men det var ju värre med avslaget...

  • Therese1980

    Så var jag efter första barnet. Det berodde på järnbrist sa de...
    Hoppas du blir bättre av vitaminerna!/Therese

  • IkaFatale
    Cheera skrev 2008-04-16 22:44:29 följande:
    Så hade jag också, tror det var p.g.a järnbrist. Jag blödde mer med sonen än med dottern.Är rätt lika nu, första mensen efter förlossningen (bortsett från en blödning för 2 månader sedan p.g.a prev.medlet). Är inne på 3:e veckan nu, snart 4:e...känns super! *not*Går omkring som i en dimma, är yr och känner mig...jaaa, lite salongsberusad kanske?? Näää, inte så pass men nästan. Skulle kunna gå i ide känns det som Men det var ju värre med avslaget...
    Men usch, så lång tid?
    Har du gått till läkare, eller kan det hålla på såpass länge?
  • IkaFatale
    Therese1980 skrev 2008-04-16 22:47:33 följande:
    Så var jag efter första barnet. Det berodde på järnbrist sa de...Hoppas du blir bättre av vitaminerna!/Therese
    Käkade du järntabletter då, och när gick det över?
  • Cheera
    IkaFatale skrev 2008-04-16 22:55:32 följande:
    Men usch, så lång tid?Har du gått till läkare, eller kan det hålla på såpass länge?
    Än sålänge har jag inte ringt. Vet att man kan blöda i 2 veckor iaf (att det är vanligt). Första veckan var det knappt nå alls så jag räknar inte den riktigt. Tänkte att jag skulle läsa igenom bipacksedeln en gång till och se vad det står om blödningar där i...men det börjar minska igen *hoppas*
    Less är jag iaf

    Har du nå järntabletter kvar från graviditeten? jag tog sånna då, det hjälpte
  • IkaFatale
    Cheera skrev 2008-04-16 23:02:29 följande:
    Än sålänge har jag inte ringt. Vet att man kan blöda i 2 veckor iaf (att det är vanligt). Första veckan var det knappt nå alls så jag räknar inte den riktigt. Tänkte att jag skulle läsa igenom bipacksedeln en gång till och se vad det står om blödningar där i...men det börjar minska igen *hoppas*Less är jag iaf Har du nå järntabletter kvar från graviditeten? jag tog sånna då, det hjälpte
    Näe, de är ju slut. Men borde kanske köpa Niferex igen, för såhär vill man ju inte gå omkring och må!

    Har också blött endel, kommer fortfarande lite avslag, men liksom inte blod längre utan mer bruna flytningar. Less på skiten nu, får gärna upphöra typ nu! :p
  • Therese1980

    Nä jag behövde aldrig det under grav med första barnet. Så jag hade inget sånt hemma, så jag var för snål för att köpa "bara för det". Åt mycket leverpastej å annan "bra" mat. Spenat, blodpudding tex.
    Kommer inte ihåg hur länge det satt i. Kanske tre fyra veckor...
    Har kollat järnvärdet? Gör det på din VC. Det kanske är jättelågt... Då behöver du
    nog äta järntabletter.
    Nu efter och under andra grav åt jag järntabletter. Mitt värde är fortfarande inte lika bra som det
    brukar, men det duger. Har ingen yrsel.
    Lycka till! /Therese

  • Cheera

    Kan ju vara lite brist på sömn också, det är ju en stor omställning!
    Finns hårt paltbröd som är supergott med en ostskiva på och järnrikt!(förutsatt att du inte är vegiterian?).

    Spenatsoppa innehåller mycket järn.
    Broccoli ska vara bra har jag för mig.
    Leverpastej som ovan skrivet../Blodpudding.

    Dricker du mycket mjölk så minska pådet då mjölk hämmar järnupptaget. Ta mittvalkvinna, eller vad dom heter innan du går och lägger dig...då tar kroppen upp järnet i dom bättre då du inte kommer äta nå mer.

  • ann0rlunda

    Har exakt samma problem.. Imorse när jag gick upp från sängen höll jag på på att svimma.. Det var sååå nära.. Ska genast börja med mina tabletter igen.. Misstänkte att det hade med järnet å göra..

  • IkaFatale

    Tyvärr glömmer man ju bort det där med vätska! Men jag försöker verkligen.
    Nu är lillskiten 3 månader och lite till och jag är fortfarande snurrig vissa dagar. Jag får för mig att det är för lite vätska, lite sämre sömn och sånt!

  • CLT

    Drick VATTEN!!! I mängder! Om du ammar behöver kroppen flera liter vatten/dag!
    Pressa i lite citron o ta järntabletter oxå! (c-vitamin gör att järnet tas upp lättare av kroppen)

  • Natta.A

    Gammal tråd ... men hur gick det ? Någon mer som känner sig svag och yr långt efter förlossningen? Vad hjälpte ?

Svar på tråden Yrsel 3 veckor efter förlossning!