• Daimis

Budgivning! Hur länge höll ni på?

Ja...hur lång tid brukar en "normal" budgivning ta?
    Känns som en del mäklare jobbar snabbt o vill få allt klart...medans andra tar det lugnt o bara låter folk få ett bud/dag...
    Så; Hur många dagar tog det för er tills ni stod m högsta budet? Och; Hur många var det som bjöd?

• Svar på tråden Budgivning! Hur länge höll ni på?
  • Miiiiia

Tog bara två dagar för oss. Mäklaren var snabb.

• Nybliven fru A

Vart i landet handlar detta om? Det känns som att det beror mycket på hur "hett" det är för tillfället hur snabbt det går. Men visst spelar mäklaren en roll i det hela (är själv fastighetsmäklare )

• Miffomorsan

Från början var vi 5 eller 6 som bjöd och det tog ett par dagar att skaka av ett gäng, sedan tog det ungefär 3 dagar innan vi skrämt iväg den sista. DÅ dök det upp ytterligare en spekulant som ville ha tid på sig att gå till banken o kolla lånelöfte - men min make var stenhård och sa att i så fall drar vi oss ur och då slutade det med att vi vann budgivningen. Säljarna vågade nog inte chansa på att "jokern" skulle få låna.

• Daimis

Super Puma; vilken tur att ni fick det då Men vilken tid det tog!

Nybliven Fru; jag tänkte på mest allmänt. Men om man ska ta de område som vi kikar på så är det enköping, bålsta o bro...

• Nybliven fru A

Mitt råd till alla budgivare: Lägg upp en taktik så att ni slipper ringa partnern inför varje nytt bud. Det är alltid mer skrämmande för motparten med snabba bud!
    Var hårda med den gräns ni satt upp. och
    Var tydlig med vilka villkor som ni vill ha med i kontraktet. Inte helt sällan är det inte dem med högst bud som vinner, kanske kan de flytta in tidigare eller liknande!

• Miffomorsan
    Daimis skrev 2008-04-16 22:31:19 följande:
    Super Puma; vilken tur att ni fick det då Men vilken tid det tog!Nybliven Fru; jag tänkte på mest allmänt. Men om man ska ta de område som vi kikar på så är det enköping, bålsta o bro...
    Fattas bara annat! Skulle kämpat till döddagar för att få huset. Tur att makens bluff gich hem!

Tiden för budgivningen kändes lång först - men ännu värre var det med väntan på att få flytta in. Hann ju längta bort hela sommaren...
  • Daimis

det kanske är det som gör att det tar tid ibland då? att de ska ringa hem o kolla o fundera osv, inte baara mäklaren som är seg fast lite fart borde det va tycker jag... och lånelöfte, borde man inte fixa det innan man budar?

Super P; aah, jag vet hur det känns helst vill man ju flytta in dagen efter man skrivit kontrakt ju

• Miffomorsan

Nybliven fru A skrev 2008-04-16 22:32:09 följande:

Mitt råd till alla budgivare: Lägg upp en taktik så att ni slipper ringa partnern inför varje nytt bud. Det är alltid mer skrämmande för motparten med snabba bud!Var hårda med den gräns ni satt upp. och Var tydlig med vilka villkor som ni vill ha med i kontraktet. Inte helt sällan är det inte dem med högst bud som vinner, kanske kan de flytta in tidigare eller liknande!
    Bra råd - vi la upp en plan och bestämde en slutsumma, då kunde maken ge ett nytt bud direkt när mäklaren ringde.
  • Nybliven fru A

Vi har alltid bokade visningar, när man pratar med spekulanterna innan visning kan man ju "skicka iväg dem" till banken redan före visning. Vi vill ju att man har lånelöfte från början!
    De gånger det tar tid så är det oftast 2 saker, 1: de ska ha "familjeråd" för varje tusenlapp de höjer med (suck), 2: man får inte tag på dem! En del är så fräcka att man inte får störa dem i sin lunch ens (då blir man lite trött som mäklare...)

• dellelgarin

en vecka tog det i vårat fall, vi la första budet på visningen som var en fredag, sedan hände det inget försen på måndagen. Men det segades massor, sista tre dagarna la de andra bara bud efter att ha blivit "hotade"...vi låg på topp hela tiden och så precis när "tidsfristen" skulle gå ut så la det ett bud till....och så höll det på så i flera dagar.

Jag har det bra här på åkern
Svar på tråden Budgivning! Hur länge höll ni på?