• anna med bullen

Är det laktosen i mjölken som gjör honom gasig?

Min son på 6 veckor har problem med gasig mage. Är det laktosen i mjölken som gjör honom gasig (om det nu är mjölken)? Är laktosfritt ok? Han behöver väl få i sig kalcium också?

ngn som vet?

• Svar på tråden Är det laktosen i mjölken som gjör honom gasig?
  • Flickan och kråkan

Kan det vara, men lika gärna (vanligare) luft som han sväljer när han äter (oavsett om han ammas eller flaskmatas)

• Caro Lin e

Antagligen inte eftersom det är extremt ovanligt att bebisar är laktosintolleranta. Och om de är det hjälper det inte för dig att äta laktosfritt, laktos finns i bröstmjölken också.
    Däremot kan han eventuellt vara allergisk mot mjölkprotein. I så fall måste du äta helt mjölkfritt. Prata med BVC om du funderar på det här.

• Vonkan84

Nej det är proteinet, om möjligt försök undvika mjölkprodukter en tid framöver.

* Casper 080210 *
  • Stroja

Har du mycket mjölk? Min lilla fick i sig alldeles för mycket på en gång och blev jättepruttig. TEstade mjölkfritt men utan framgång så nu pumpar jag ut en hel del samt ger henne magmassage. Hennes mage är helt förändrad sedan dess.

• anna med bullen

Tack så jättemycket för era svar,jag ska genast utesluta min laktosfria mjölk. Hoppas att min lille kan få må bättre då.

Tack

• anna med bullen

Man borde ju kunna dricka sojamjölk kom jag just på! Det har väl ingen mjölkprotein och massa kalcium. Jag bor i Kanada och här är sojamjölken faktiskt god

• HugoochVilma
    anna med bullen skrev 2008-04-17 18:16:05 följande:
    Man borde ju kunna dricka sojamjölk kom jag just på! Det har väl ingen mjölkprotein och massa kalcium. Jag bor i Kanada och här är sojamjölken faktiskt god
    Sojaprodukter och havreprodukter går bra!
    ~*~*~*~*~*~* HUGO är här! ~*~*~*~*~*~*~
Svar på tråden Är det laktosen i mjölken som gjör honom gasig?