• emblasol

Mönster efterlyses för att sticka en jordgubbsmössa

Hejsan!
    Jag skulle vilja ha fatt i ett mönster för att sticka en jordgubbsmössa till min son på 1,5år. Jag har stickat vantar och sockar men tycker fortfarande att det är lite svårt att tyda en del mönster så det får gärna vara hyfsat lättförståeligt

Tjing!
    /Embla

• Svar på tråden Mönster efterlyses för att sticka en jordgubbsmössa
  • Teskedsmamman

Beroende på tjocklek, men är det ett garn som stickas med 4:or så brukar 96 maskor vara lagom, sedan stickar jag med rundstickor eller strumpstickor så jag slipper en ful söm. Sticka sedan med rött och lägg in en maska grönt här och där, var 5:e var var 15:e maska har jag för mig.

När mössan är lagom "hög" så stickas en maska grönt och 5 maskor rött, gör det två varv. När du kommer på 3:e varvet så är det 3 maskor grönt och 3 maskor rött (där mittersta gröna maskan är över den föregående ensamma maskan), sticka två varv. Sista 2 varven stickas 5 gröna maskor och 1 röd, så man får "fnasen" på jordgubben.

När bladen är frdigstickade och du har stickat ett helt varv grönt så börjar du avmaska var 9:e maska, nästa var är var 8:e och så fortsätter man att maska av ovanpå föregående maska...

Stroppen stickas av 8 maskor till lagom längd och sys ihop för att sys fast på mössan...

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • Teskedsmamman
    emblasol skrev 2008-04-17 09:28:42 följande:
    Tack å bock!!Med en sån bra beskrivning verkar det ju tom lätt
    Banka på mig i gästboken om du behöver hjälp
  • Teskedsmamman

Här är en bärmössa med pippimönster som jag har stickat

pippi

Svar på tråden Mönster efterlyses för att sticka en jordgubbsmössa