• Bonanza

Är det olagligt att gömma flyktingar?

Jag har hört både att det är lagligt, och att det är olagligt, och har sökt det rätta svaret men hittar inte.

Någon som VET ifall det är olagligt att gömma flyktingar som ska utvisas? Och OM det är det, vad brukar det få för konsekvenser? (Böter, fängelse?)

(Nej, jag har ingen familj i källaren. Jag har inte ens en källare.)

• Svar på tråden Är det olagligt att gömma flyktingar?
  • Esmeralda123

Om de är här illegalt och de är eftersöka och polisen söker dem så är det främjande av flykt. Och det är olagligt. Ex. om du gömmer bankrånare. Men det är ju inte samma straffskala som att gömma flyktingar.

• Esmeralda123

Det kan ge fängelse. Men mest troligt dagsböter...

• Esmeralda123

Skyddande av brottsling. Böter eller fängelse i ett år.Står i brottsbalken 17e kapitlet

• Marvinna

Vad jag har förstått så är det inte olagligt att gömma flyktingar som hotas av utvisning så länge som du som gömmer inte får pengar för att gömma personen i fråga. H*n får inte heller vara misstänkt för terrorism eller brott.

Dock är det är olagligt för en utvisningshotad att gömma sig.

• morotsland

Nix. Det är inte olagligt.

• morotsland

Och det är inte skyddande av brottsling, en flykting som går under jorden begår inget brott.

• Marvinna

Nej, en flykting begår inte ett brott som vi tänker oss ett brott i vanliga fall. Men en flykting som går under jorden befinner sig olagligt i landet och begår därigenom ett "brott". H*n förhindrar också utvisningen.

morotsland skrev 2008-04-17 10:26:22 följande:
    Och det är inte skyddande av brottsling, en flykting som går under jorden begår inget brott.
  • morotsland

marvinna: Jo, men att undanhålla sig ett verkställighetsbeslut är inte brottsligt. Dvs personen kan om den hittas (polisen letar ju sällan ihjäl sig efter gömda flyktingar tack och lov) sättas i förvar och skickas ut ur landet men inte straffas med fängelse.

• Xerxez

Det är som Ladyline sager, inget brott.

Post hoc ergo propter hoc
Svar på tråden Är det olagligt att gömma flyktingar?