hur går ett cellprov till?...
...å gör det ont?
är skitnervös, fick en kallelse idag ...det är första gången.
tänk om man har nått?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-17 12:54
alltså ett gynekologiskt cellprov
...å gör det ont?
är skitnervös, fick en kallelse idag ...det är första gången.
tänk om man har nått?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-17 12:54
alltså ett gynekologiskt cellprov
Vanlig gynundersökning och så tar de och snurrar en tops mot livmoderhalsen. Är kanske lite obehagligt men inte ont.
Första gången gör det inte ont, det är bara en tops om samlar in lite med. Visar det sig senare att du har nåt så måste dom ta ytterligare ett test, då drar dom loss små flikar från livmodertappen, och DET svider. Fy fan.
Nej, det tar inte lång tid att göra ett cellprov. Det går till som en vanlig gyn. undersökning + att en lång tops snurras mot livmoderns sida.
Svar brukar man få inom 1-2 veckor, oftast både om man har cellförändringar och om man inte har det. Läkaren kommer att berätta om han/hon skickar hem svaret per post/ringer dig.
Cellprov är INGET att oroa sig för, det gör inte ont och tar inte lång tid.
om man får svar om man har eller ej beror nog lite på var man gör det, till mig sa dom att dom bara skickade ut brev till dom som man ser/tror man ser en förändring på.
Om man sen sett en sådan så tar man ett nytt test (en flik från livmodertappen) för att vara säker på att det verkligen är en cellförändring, detta test ska väl vara mer tillförlitligt.
Efter det kan dom se vilken grad av cellförändring man har, en skala på 1-5 (har jag för mig) där 5 är utvecklad cancer. Så nej, det är långt ifrån många som har utvecklad cancer är proven tas.
Jag har gjort testen och behandlingar för att få bort mina cellförändringar, det är ingen dans på rosor.
Jag skrev inlägg nr 4 och kan fortsätta:
Jag har gjort cellprover ett flertal gånger i mitt liv, och alla har varit HELT NORMALA. Så är det också för de flesta, antagligen för dig också. Du behöver inte oroa dig för vidare tester (som då ev. svider) redan nu, du har ju inte ens gjort det första testet ännu.
Jag läste nyss följande:
"Mellan två och tre procent av proverna visar cellförändringar som måste utredas vidare."
Från: www.cellprov.nu/
Detta betyder alltså att 97-98 % av proven är HELT NORMALA.
Jag tror _inte_ man märker själv om man har cellförändringar, någon som har haft det kan kanske svara?
Kolla in den här länken, där kan du läsa PRECIS hur det går till:
www.vardguiden.se/Article.asp
En annan länk: www.cellprov.nu/
Nä det är inget du märker själv.
"Mellan två och tre procent av proverna visar cellförändringar som måste utredas vidare."
skumt, jag har fått veta helt andra siffror av mina läkare.
Om man har kraftiga cellförändringar så kan det vissa sig genom att man får mellanblödningar