• Mamma från Borås

Unken doft i tvättmaskinen?

Vår tvättmaskin är ca 4 år, och det är inget fel på den, mer än att det har börjat lukta lite unket i den. Bör kanske rengöras,men hur? Någon som har ngt tips?

• Svar på tråden Unken doft i tvättmaskinen?
  • 061104

KÖr maskinen på 90grader tom. Utan tvättmedel & sånt förstås.
    Funkar inte det så köp Torrbollen. Den tar bort unken doft
    Lycka till!

• casjacool

Köp en påse citronsyra å häll tvättmedels facket i maskinen, å kör den på 60 grader de brukar hjälpa.....

• goldcoast

Tvätta ur tvättmedelsbehålaren, Torka ur där vattnet spolas in.

gör rent filtret

kör maskin på 95 grader

låt lufta

• J W

Ättika tar bort dålig lukt.
    Vi körde med klorin (man måste ju tomköra ett par gånger sen ) och maskinen blev som ny

• Redbit

Kör i 90 grader med en halv tablett diskmaskinsmedel i. Rensar i de flesta fall bort allt som kan lukta.

Observera dock att man bör köra nyare tvättmaskiner tomma på 90 grader minst en gång i månaden för att undvika dålig lukt. Läs mer på www.radron.net/templates/ProduktTest____1321.aspx (kräver inloggning, kan vara värt att betala för).

• Mamma från Borås

Tack för alla tips! När vi flyttade in i huset för 3 år sedan så fanns det inte någon beskrivning med till maskinen, så det där om att den måste rengöras en gång i månaden, har jag aldrig hört talas om.. men gud vad äcklig jag känner mig nu!

Dock har jag ordning på tvättmedel´facket, men vart finns det där filtret?

• 061104

Brukar finnas en lucka längst ner vid golvet.
    Där ska filtret sitta.
    Mamma från Borås skrev 2008-04-17 13:05:19 följande:

Tack för alla tips! När vi flyttade in i huset för 3 år sedan så fanns det inte någon beskrivning med till maskinen, så det där om att den måste rengöras en gång i månaden, har jag aldrig hört talas om.. men gud vad äcklig jag känner mig nu!Dock har jag ordning på tvättmedel´facket, men vart finns det där filtret?
  • goldcoast

Filtret brukar finnas i en lucka fram på masinen ner till.

Ibland finns det en liten slang med propp. Dra då ur proppen och töm vattnet i en behållare.
    Sen skruvar man ur filtret och gör rent det.
    Skruva dit filtret och GLÖM INTE att sätta iproppen..

• Redbit
    Svar på #6
    Tyvärr är det många som missat att man ska rengöra den regelbundet. Så fort du kontaktar någon för eventuell service på maskinen får man dock veta det.

Jag har en kompis vars tvättmaskin fortfarande luktar illa efter ett 20-tal 90-graderstvättar, rensning av filter mm. Det senaste de gjorde var att plocka ner hela tvättmaskinen i molekyler och rengöra varenda liten pinal noggrannt. Resultatet? Något bättre, men inte bra...

Dagens miljövänliga tvättmedel är helt enkelt inte nog starka för att hålla rent i själva tvättmaskinen!
  • Sessan87

Jag häller i en påse citronsyra i tvättmedelsfacket, och sen kör jag den i 90 grader med extra sköljning (inget sköljmedel förstås). Funkar jättebra, gör det 1 gång i månaden.
    Samtidigt rengör jag filtret och diskar ur tvättmedelsfacken.

Svar på tråden Unken doft i tvättmaskinen?