• GussanGos

Varför svimmar man....och vad händer om...

Jag har svimmat några gånger, först för att jag varit seriöst hungrig, en gång när jag fick ett sjukdomsbesked och en annan gång när jag såg ett operationssår på mig själv...  Det hör ju inte alls ihop dom sakerna, man kan ju svimma av massor av anledningar...
    Så jag undrar vad som egentligen händer när kroppen "bestämmer" sig för att svimma?

En sak till, tänk om man skulle ramla på något vasst som skulle spetsa kroppen, eller att man ramlar på ett sätt så att man bryter något ben i kroppen, skulle kroppen vakna av smärtan då??

*funderar*

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
  • Svar på tråden Varför svimmar man....och vad händer om...
  • Hihi2

det har hänt att jag svimmat. och har fått som förklaring att det är för att jag är lång och då har man lättare för att ha lågt blodtryck (vilket jag har) och därför svimmar jag om man är på en varm plats, druckit för lite eller inte ätit ordentligt.

GussanGos skrev 2008-04-17 14:22:35 följande:
    En sak till, tänk om man skulle ramla på något vasst som skulle spetsa kroppen, eller att man ramlar på ett sätt så att man bryter något ben i kroppen, skulle kroppen vakna av smärtan då??*funderar*
    då ska man nog ha väldans otur om det skulle hända.
  • Birgitta2

Ofta beror det på blodtrycksfall. Och såna kan man få vid chock, rädsla, yrsel osv.

Själv hade jag ett par såna när jag var i 20-årsåldern. Och jag svimmade inte snyggt. Föll som en fura. Och slog i huvudet rejält. Men jag kände inte det, utan fick en bula efteråt. Båda gångerna likadant.

• GussanGos

yikes...!  det är min konstiga mardröm att göra mig riktigt illa när/om jag svimmar... Så man skullre rent tekniskt kunna svimma, trilla ner i vatten och drunka utan att märka det?

Vad, så kroppen "stannar upp", med att få ut blodet strax innan man svimmar, för att man hamnar i chock eller är extremt hungrig...? Jag är inte så införstådd med vad lågt blodtryck är och hur det uppkommer heller...
    Har då svimningar med hjärtat eller huvudet (eller något annat) att göra...? Fundersam  *kliar mig i huvudet*

• Hihi2

jag är absolut ingen läkare eller så men antar att om man lågt blodtryck så pumpar inte blodet lika fort och hjärnan får inte tillräckligt med syre = alltså svimmar man
    kolla inte denna länk:
    www.vardguiden.se/Article.asp

• meimei

Det finns olika anledning till svimning, men det mest basala är ju att hjärnan inte får det syret det behöver . Får man blodtrycksfall blir inte trycket tillräckligt så då dimper man i backen därför att om man ligger ner ökar blodtrycket i huvudet och man vaknar! Får man en oregelbunden hjärtrytm ex att kamrarna börjar gå för fort då svimmar man för att pumpförmågan blir försämrad. Stannar hjärtat helt (det kan det göra vid stora blodförluster) då inte blodet räcker till för att stimulera hjärtat att slå då svimmar man pga syrebrist till hjärnan.

• GussanGos

Ah...jag börjar förstå det tekniska =)

Men om jag krånglar lite till, och undrar...  Hur kommer det sig att man kan få ett blodtrycksfall när man blir chockad? Hjärnan reagerar på att man blir rädd, men varför reagerar kroppen med att inte få ut syre då? Stannar alla funktioner för att fokusera på chocken? (om man säger så)

Svar på tråden Varför svimmar man....och vad händer om...