Vad händer i kroppen när man får morfin skopolamin?
Vad är det för för- och nackdelar med läkemedlet?
Vad är det för för- och nackdelar med läkemedlet?
Stod inte så mkt på fass om det
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19731214000033&DocTypeID=5&UserTypeID=2
Nej jag har redan kikat där, men det stod väldigt lite där. det brukar annars vara en bra infosida.
Varför vill du veta? Jag förstår inte din fråga riktigt?
Jag tycker min fråga är väldigt tydlig. Vad är det du inte förstår?
Jo men vad är det för sammanhang du ställer frågan i?
Vill du ha medicinska uppgifter om farmakodynamik och farmakokinetik eller undrar du för att din gammelmormor som är döende är ordinerad Morfin-Skopolamin eller vet du att du ska få det inför operation eller ska du skriva ett arbete om just det läkemedlet. Allt sådant spelar ju roll när det gäller vilken typ av svar du har tänkt dig...
Jag tänkte främst då man ger det till någon som har palliativ vård. kanske var lite otydlig iaf
morfin är ju smärtstillande och skopolamin är en substans som hjälper mot bla åksjuka. Så jag kan tänkta mig (och med lite erfarenhet) att du får bra smärtlindring men inte blir så illamående som man kan bli på "ren" morfin...
Hoppas du har fått lite klarhet!
När jag ordinerar Morfin-Skopolamin i palliativt syfte så är det främst för att jag vill åt den antikolinerga sekretionshämmande effekten. Annars skulle man ju kunna använda bara Morfin för ångestlindring/sedation och smärtlindring. Vill man uppnå enbart sekretionshämning kan man FRILANSA med Skopodermplåster om man inte vil ha morfinkomponenten som ibland är helt onödig på en medvetandesänkt lugn patient (tex en med omfattande hjärnskada)