• Ulrika22

Hur smaksätter du din couscous?

som frågan lyder... jag lagar mat nu gärna lite tips...

• Svar på tråden Hur smaksätter du din couscous?
  • lia76

jag använder buljongtärning
    Likaså då jag kokar ris

Trollet BF 3/9-2008, Stella 23/9-2006
  • Alle

Med örter, buljong, saffran, curry eller ibland ingenting.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Alle

Vad lagar du för mat?

• Ulrika22

Marockansk kycklinggryta lagar jag....

Marockansk kycklinggryta
    Kyckling & fågel
    Följ med på en resa till Marocko. Här blandas exotiska kryddor med kött och grönsaker till för oss nya smakkombinationer. Känn doften av kanel, ingefära, paprika, koriander och spiskummin när du lagar marockansk kycklinggryta.
    Det här behövs för ca 4 port:
    1 stor färsk kyckling 1 tsk kanel 1 tsk ingefära 1/2 tsk gurkmeja 1 tsk paprikapulver 1 tsk spiskummin 1/2 tsk peppar 1/2 dl olivolja 2 gula lökar 1 röd paprika 1 kruka koriander 3 1/2 dl vatten 1 hönsbuljongtärning rivet skal av 1/2 citron saft av 1/2 citron 1 1/2-2 dl gröna oliver
  • Alle

Då skulle jag nog bara ha lite buljong i couscousen och sen servera youghurt till.

• Alle

Låter verkligen gott förresten Räcka ut tungan *knycker receptet*

• Ulrika22

Jag har alltid undrat hur dom smaksätter couscousen på en libanesisk restaurang, så himla MUMS!!

• Ulrika22
    Gör så här:
    1. Skölj och torka kycklingen. Stycka den i portionsbitar. Blanda samman alla kryddorna. Lägg kycklingbitarna i en skål och fördela kryddorna över dem. Låt det stå ca 1 timme. 2. Hetta upp lite av oljan i en stekpanna. Bryn kycklingbitarna runtom. Lägg över dem i en stor gryta. 3. Skala och hacka lökarna. Kärna ur och tärna paprikan. Fräs lök och paprika i resten av oljan ca 5 minuter. Lägg över det i grytan. 4. Riv citronskalet. Pressa ur saften. Klipp koriandern grovt. Rör ner det i grytan tillsammans med vatten, buljong och oliver. Låt allt puttra på svag värme under lock ca 40 minuter eller tills kycklingen är mör. 5. Bjud couscous blandat med stekt mandel och russin till kycklinggrytan
  • Ulrika22

som dom beskriver couscousen på detta recept hoppar jag, gillar inte russin i mat...

• Nora83

jag brukar smaksätta med buljongtärning och pressad vitlök!

• lia76

Lånar receptet jag med... såg ju jätte smarrigt ut

Trollet BF 3/9-2008, Stella 23/9-2006
  • Ulliiiiiss

testa med pesto, blev super gott me kyckling till

• mooogn

Min f.d. brukares mamma lärde mig att koka couscous. Hon hade i olivolja och grönsaksbuljong i kokvattnet och sedan en klick smör i den färdiga couscousen Räcka ut tungan

...nu har vi försökt i tre år...
  • mooogn
    Ulrika22 skrev 2008-04-17 16:26:57 följande:
    som dom beskriver couscousen på detta recept hoppar jag, gillar inte russin i mat...
    Åh, lite russin och nötter/frön är ju supersmarrigt i! *slurp*
    ...nu har vi försökt i tre år...
  • Bohman

kokar cous cousen med buljongtärning...*smarrigt*
    oftast grönsaksbuljong!

• Cia o krabaten

Kycklingfond i vattnet och lite smör i den färdiga couscousen

• EnRakKurva

Lagar i min couscousgryta. Couscousen ovanpå och en tomatsås med tillbehör exempelvis squash, morötter, potatis, kycklingfile/kött/fisk, kikärtor, turkisk paprika i. Sen när "grytan" är färdig häller man den över couscousen och dekorerar med grönsakerna samt kött eller vad man nu hade i.

• Mizz Emma

Jag brukar bara ha i lite smör och pressad citron när couscousen är färdig,men buljong är det många som har. När jag gör couscous så har jag alltid det i en sallad.

• Alle

Jag använder cousocus istället för ris eller pasta, eller i sallad. Samma med bulgur och quinoa.

Svar på tråden Hur smaksätter du din couscous?