• jezzie

Mögel - hur farligt? Liten mängd...

Himla konstig fråga men jag lagade fisk åt hela familjen i dag och använde pressad citron (sån där som är i en gul plastcitron). Då vi satt och åt såg jag något mörkt genom plasten, skar upp den och där fanns givetvis en liten mögel"plätt" typ som en tioöring. Hur farligt kan detta vara, överhuvudtaget?? Men tänker på lillkillen som bara är 11 månader även om jag ju givetvis inte vill bli sjuk själv heller eller att nån annan i fam blir det.

Jag borde väl typ kunna sånt här själv, eller bara låta förnuftet tala men jag blir supernojig...

Nån kemist, läkare eller livsmedelsarbetande kanske kan svara =)

• Svar på tråden Mögel - hur farligt? Liten mängd...
  • Ullis69

Inget farligt alls!
    Tänk på hur det var förr, före frysar o kylskåp. O på mögelostar o penicillin som uppstått av "mögliga misstag"... (men håller med om att det känns lite ofräscht)

• jezzie

Nej tror ju nästan det jag med innerst inne men... just avsaknaden av lite skit kanske gör oss känsligare nuförtiden. De mögliga misstagen känns ju som lite mer "kontrollerat" mögel =)

• Ullis69
    jezzie skrev 2008-04-17 17:33:22 följande:
    Nej tror ju nästan det jag med innerst inne men... just avsaknaden av lite skit kanske gör oss känsligare nuförtiden. De mögliga misstagen känns ju som lite mer "kontrollerat" mögel =)
    Så är det ju, nu, det jag menar med mögliga misstag är ju att DÅ var de ju inte kontrollerade utan folk var ju ibland tvugna att äta det mögliga eller svälta (eller kanske inte iddes låta maten förgås) o de överlevde ju eller hur.

Jag är oxå lite nojig över mkt (läs hysteriskt livrädd för allt som ev kanske kan vara lite osäkert ) så sambon har sakta men säkert indoktrinerat mig till att försöka se förbi mina nojjor, han har lyckats (till viss del bara men säg inget...)

Men det är ju inget konstigt att man känner sig osäker när det är ens barn välbefinnande som det gäller!
  • unclaf

I allmänhet e inte mögel så farligt som folk tror...Vi e omgivna av ganska mkt mögelsporer utomhus tex... Det andas vi gladeligen in dagligen... :)

Oroa dig inte, det hade inte jag gjort... Vänta bara, din lillkille kommer äta betydligt värre grejer vad det lider... :). Utdrag av vad jag åt som liten: mask, lera, kattbajs, hundbajs, hästbajs, lacknafta(!!!)

• jezzie

Nåja vi mår alla bra och morgondagen kommer ju ändå... =)

• TRIICANA

hm, jag har hört att mögel kan leda till cancer, magsjukan, allergi och andra sjukdommar om de finns i kylskåp, hus osv. men ingen anniog om maten :/

• AnnaGBG

Möglet i mögelostar är ju inte samma sort som möglet på gammal mat.... Fast jag tror ju inte att du tagit någon skada TS.

• Frostizz

Jag o sonen åt mögligt bröd häromdan o vi kräktes båda 2.
    Sambon upptäckte dan efter att det var mögligt.
    Sonen kräktes 2 gånger o jag en. Vi kan inte komma på nått annat som vi åt som skulle kunna orsaka kräkningen annars. Men vi mådde jätte bra senare dagen efter.

Svar på tråden Mögel - hur farligt? Liten mängd...