• Lill30

Bara 1 befruktat ägg av 13 st!!!!

Hej!
    Jag har nu varit med om en mardröm utan dess like. Bara 1 av äggen de plockade ut från mig igår blev befruktade. Är det någon mer som har varit med om detta? Tydligen är det mycket ovanligt. Ca 1 par per år på kliniken brukar drabbas...
    Jag känner mig så himla ledsen:(
    Imorgon får jag i alla fall tillbaka den lilla krabaten som jag hoppas överlever inte bara imorgon, utan för evigt!

• Svar på tråden Bara 1 befruktat ägg av 13 st!!!!
  • Snorpan 1

Jag önskar dig givetvis lycka till imorgon och jag kommer att hålla tummarna stenhårt.

• entjej

Gjorde mikroinjektion? Ifall det inte skulle funka hela vägen denna gång kanske microinjektion kan åtgärda det hela, så att många ägg blir befruktade nästa gång.

• Lill30

Tack för att du håller tummarna och tack också för tråd-tipset! Idag har varit en tung dag...smet hem från jobbet och snyftade.

• Mamma till två mirakel

TS låter inget roligt men ni fick iaf ut ett ägg och det är ju allt som krävs för att det ska bli en bebis Håller mina tummar nu,Gud va roligt!!!

Äntligen är det dags.....
  • Lill30

Vi trodde att det skulle bli ICSI eftersom spermierna har varit få tidigare, men nu var visst provet okej. Nästa gång (om det blir ngn ;) ) så kommer det att bli ICSI. Nu ska vi i alla fall till kliniken imorgon och diskutera vad detta mystiska fenomen kan bero på. Man blir ju orolig!

tack för visad omtanke...det behövs en dag som denna!

• hopp81

Här har du en till som får få befruktade ägg.
    Har gjort 5 icsi och har fått ut mellan 10 och 20 ägg och varenda gång har endast 1 eller 2 blivit befruktade.
    Riktigt tråkigt är det och man börjar misströsta.

Att det är ovanligt har jag inte fått höra av min läkare. Men om det är så så måste jag och sambon ha världens otur som drabbats 5 gånger.

Hoppas ägget du fick ut är ett riktigt guldägg som leder till graviditet

• Green tea jasmine

Hoppas det är ett GULDÄGG!

• Lill30

Hej Hopp81: enligt min läkare så händer detta på deras klinik bara ca 1 ggr/år. Vi gjorde vanligt IVF, så nästa gång lär det bli ICSI. Resultat behöver ju dock inte bli bättre för det...

• Dollars matte

Har precis samma historia bakom. Hade pratat med läkaren innan om att göra 50/50, dvs ivf på hälften och icsi på hälften för säkerhets skull, för dels hade spermaproverna varit halvdåliga hela tiden och dels misstänkte de att spermierna inte tog sig in i äggen som de skulle eftersom vi teoretiskt sett borde ha lyckats hemma själva med bara ägglossningsstimulering. Men på ÄP-dagen var alla prover bra och vi fick ut 17 ägg, så de beslöt att det skulle räcka med vanligt ivf på alla. Men vi fick inte ett enda ägg befruktat.... Precis som läkaren hade sagt innan så tog de sig ju inte in genom skalet på egen hand. Gissa om man blir förbannad på läkarens dåliga beslut när man har facit i hand! Varför det blev så vet de dock inte, kanske är skalet lite för hårt, kanske är simmarna lite för klena för att orka, kanske både och, kanske något annat. Tydligen kan man inte ta reda på orsaken, så vi fick inget mer svar än så.

Andra gången gjordes det icsi på alla, då fick vi bara 3 befruktade av 11. Men de 3 blev i alla fall av toppkvalitet så jag fick tillbaka ett och två till frysen. Och hittills har det gått perfekt, är i v9 nu!

Hoppas naturligtvis att det ska räcka med det där enda ägget för er, men gör det inte det så måste du ju lita på att det blir bättre nästa gång. Alternativet att ge upp finns ju inte, inte i min värld i alla fall.   Lycka till, du har mina tummar!

080415: Hjärtat tickar!! v8+0
  • Niccolina

Hej

Vi gjorde ICSI på alla våra ägg(första försöket) 9 stycken men bara ett blev ett guld ägg så inget till frysen. Visst känns det jobbigt hade varit skönt att slippa procuduren med spray o sprutor en gång. Men man får vara glad för det lilla tar test först det 4/5

Kramar o lycka till

• Lill30

Hej alla!

Intressant att höra att detta kanske inte är så ovanligt trots allt.

Dollars matte: Tack för en solskenshistoria. Fick du tillbaka ett långstidsodlat eller vanligt embryo?

Niccolina: Lycka till!!! Jag testar 2/5.

Kramar

• Dahlia

Vid vårt första ivf i maj förra året fick vi inte ett enda ägg befruktat. Kan säga att jag var helt knäckt när de ringde oss på ET dagen och berättade detta.

Vi gjorde sen ett ivf till, denna gång med icsi.. Men då kom nästa nedslag... De fick bara ut ett ägg på nio äggblåsor. De var åtta som var tomma. Blev lika knäkt igen såklart. De gjorde denna gång icsi på det ägget. Det delade sig fint och jag fick tbx ett fyrcelligt på dag 2.

Tro det eller ej, jag blev gravid på det enda ägget och är nu i vecka 34.

Så ge inte upp!!! Jag vet hur lätt man går ner sig och verkligen tror att det är helt kört för en. Men det är det inte

Äntligen.. Efter flera års kämpande och ivf / icsi är nu BF 3 juni 2008
  • Dollars matte

Lill30: Det var ett "vanligt", 2-dagars embryo jag fick tillbaka.

080415: Hjärtat tickar!! v8+0
  • Lill30

Hej!

Dahlia och Dollars matte: Ja, det behövs inte så många ägg för att det ska gå :) Bara att hålla tummarna!

Svar på tråden Bara 1 befruktat ägg av 13 st!!!!