• Busbellan

Han knäpper av sig bilbältet

Sonen har börjat knäppa av sig bältet i bilen. Nån som har några bra tips på hur man får honom att behålla det på?

Mamma till Nora, August och Ella
  • Svar på tråden Han knäpper av sig bilbältet
  • Maria40

När mina barn gjorde så, så körde jag bilen till sidan av vägen, stannade, stängde av motorn, tog lugnt fram en tidning och började bläddra i (dvs totalt ointresserad av barnen) och sa "vi åker vidare när bilbätet är på", fortsatte bläddrea totalt ointresserad av barnen.
    Det tog inte många minuter förrän bilbältena var på plats och de prövade det inte heller många gånger.

• Busbellan
    Maria40 skrev 2008-04-17 17:37:47 följande:
    När mina barn gjorde så, så körde jag bilen till sidan av vägen, stannade, stängde av motorn, tog lugnt fram en tidning och började bläddra i (dvs totalt ointresserad av barnen) och sa "vi åker vidare när bilbätet är på", fortsatte bläddrea totalt ointresserad av barnen. Det tog inte många minuter förrän bilbältena var på plats och de prövade det inte heller många gånger.
    Nu är det ju så att sonen inte är riktigt som alla andra barn och skulle inte förstå såna konsekvenser, tyvärr.
  • Juno

Det fanns en period då vi var tvugna att åka två vuxna i bilen och en av oss satt bak och hindrade dottern från att knäppa upp. Hon slutade ganska snart. Dock har andra beteenden hållt i sig längre. Då har vi fått hjälp av psykologen på barnhabliteringen. Hon råder oss till att "rita och berätta". Rita barnet i bilen, låt barnet berätta hur h*n tänker och känner när han sitter där. Rita vad som kan hända om han inte har bälte på. Låt honom ha bilden óch titta på den. Ta en kopia och sätt upp den på hans plats i bilen.

Det kan ta tid innan bitarna faller på plats och man kan behöva rita flera gånger, den det är faktiskt den "metod" som hjälpt oss bäst.

• Busbellan
    Juno skrev 2008-04-17 20:14:21 följande:
    Det fanns en period då vi var tvugna att åka två vuxna i bilen och en av oss satt bak och hindrade dottern från att knäppa upp. Hon slutade ganska snart. Dock har andra beteenden hållt i sig längre. Då har vi fått hjälp av psykologen på barnhabliteringen. Hon råder oss till att "rita och berätta". Rita barnet i bilen, låt barnet berätta hur h*n tänker och känner när han sitter där. Rita vad som kan hända om han inte har bälte på. Låt honom ha bilden óch titta på den. Ta en kopia och sätt upp den på hans plats i bilen.Det kan ta tid innan bitarna faller på plats och man kan behöva rita flera gånger, den det är faktiskt den "metod" som hjälpt oss bäst.
    Tack för tipset, men sonen kan inte prata och jag är väldigt osäker på hur mycket han egentligen förstår, men ibland kan han förvåna oss så det kanske är värt ett försök
  • Flamma

Jag undrar om jag inte har läst om ett skydd som man sätter över för att de inte ska kunna knäppa loss det. Undrar om det är BeSafe på Mekonomen som hade det... Prova att kolla =)

• Busbellan
    Flamma skrev 2008-04-17 20:24:40 följande:
    Jag undrar om jag inte har läst om ett skydd som man sätter över för att de inte ska kunna knäppa loss det. Undrar om det är BeSafe på Mekonomen som hade det... Prova att kolla =)
    Tack, det ska jag kolla upp
  • Leija

testa sätt bältet i 'fel' knapp, eller vad man säger... Om han sitter där det är 2 'knappar' så knäpp bältet i den bortre, så bältet sitter över där man knäpper lös sig.

Fattar du hur jag menar? så svårt att skriva o förklara såhär...

Av erfarenhet fungerar det för oss iaf =)

• Flamma

Leija: Du kanske menar att man kan "snurra" på den man knäpper fast i, så knappen kommer lixom under bältet.
    Ts: Sitter din son framåt- eller bakåtvänd. Kollade själv på mekonomen, men hittade inte vad jag letade efter. Undrar om jag drömt det?

• Busbellan
    Leija skrev 2008-04-18 09:01:08 följande:
    testa sätt bältet i 'fel' knapp, eller vad man säger... Om han sitter där det är 2 'knappar' så knäpp bältet i den bortre, så bältet sitter över där man knäpper lös sig.Fattar du hur jag menar? så svårt att skriva o förklara såhär...Av erfarenhet fungerar det för oss iaf =)
    Så sätter vi redan bältet, men han får upp det i alla fall
  • Busbellan
    Flamma skrev 2008-04-18 10:58:24 följande:
    Leija: Du kanske menar att man kan "snurra" på den man knäpper fast i, så knappen kommer lixom under bältet.Ts: Sitter din son framåt- eller bakåtvänd. Kollade själv på mekonomen, men hittade inte vad jag letade efter. Undrar om jag drömt det?
    Han sitter framåtvänd. Har en kompis som jobbar på Mekonomen, ska kolla med henne.
  • Flamma

Det finns en speciell bilstol som Britax har, den är framåtvänd men har samma bälte som de bakåtvända. Så klarar han inte av det bältet, så kanske den stolen kan vara ett alternativ...

• Badboll123

Hej. Hur har det gått??? Jag undrar för jag har samma problem med min son och han är inte heller som alla andra och förstår inte allvaret.. 

Svar på tråden Han knäpper av sig bilbältet