Han knäpper av sig bilbältet
Sonen har börjat knäppa av sig bältet i bilen. Nån som har några bra tips på hur man får honom att behålla det på?
Sonen har börjat knäppa av sig bältet i bilen. Nån som har några bra tips på hur man får honom att behålla det på?
När mina barn gjorde så, så körde jag bilen till sidan av vägen, stannade, stängde av motorn, tog lugnt fram en tidning och började bläddra i (dvs totalt ointresserad av barnen) och sa "vi åker vidare när bilbätet är på", fortsatte bläddrea totalt ointresserad av barnen.
Det tog inte många minuter förrän bilbältena var på plats och de prövade det inte heller många gånger.
Det fanns en period då vi var tvugna att åka två vuxna i bilen och en av oss satt bak och hindrade dottern från att knäppa upp. Hon slutade ganska snart. Dock har andra beteenden hållt i sig längre. Då har vi fått hjälp av psykologen på barnhabliteringen. Hon råder oss till att "rita och berätta". Rita barnet i bilen, låt barnet berätta hur h*n tänker och känner när han sitter där. Rita vad som kan hända om han inte har bälte på. Låt honom ha bilden óch titta på den. Ta en kopia och sätt upp den på hans plats i bilen.
Det kan ta tid innan bitarna faller på plats och man kan behöva rita flera gånger, den det är faktiskt den "metod" som hjälpt oss bäst.
Jag undrar om jag inte har läst om ett skydd som man sätter över för att de inte ska kunna knäppa loss det. Undrar om det är BeSafe på Mekonomen som hade det... Prova att kolla =)
testa sätt bältet i 'fel' knapp, eller vad man säger... Om han sitter där det är 2 'knappar' så knäpp bältet i den bortre, så bältet sitter över där man knäpper lös sig.
Fattar du hur jag menar? så svårt att skriva o förklara såhär...
Av erfarenhet fungerar det för oss iaf =)
Leija: Du kanske menar att man kan "snurra" på den man knäpper fast i, så knappen kommer lixom under bältet.
Ts: Sitter din son framåt- eller bakåtvänd. Kollade själv på mekonomen, men hittade inte vad jag letade efter. Undrar om jag drömt det?
Det finns en speciell bilstol som Britax har, den är framåtvänd men har samma bälte som de bakåtvända. Så klarar han inte av det bältet, så kanske den stolen kan vara ett alternativ...
Fungerar inget annat så finns Careva bälten.
http://www.careva.se/index.asp?mainId=55&cat2=135&show=135
Hej. Hur har det gått??? Jag undrar för jag har samma problem med min son och han är inte heller som alla andra och förstår inte allvaret..