• JoiPoi

Studera usk på distans och jobba!? Klarra man det!? Någon med erfarenhet!?

Som rubriken lyder så undrar jag om man klarar av att studera på distans till usk!? Heltid. Och att jobba samtidigt.

Jag jobbar endast 10-15 men har även en liten tjej på 1,5. Men hon går o sover 18.30. Så tänkte tanken att jag skulle söka en komvux utbildning som usk, har sökt till högskolan men saknar behörighet i engekska B så skrev ett personligt brev men tror ej att jag kommer in ändå så tänkte då att jag söker komvux o sen kan jag jobba som usk ett tag o sedan vdareutbilda mig.
    Klarar man av det!? Att plugga distans och jobba!?!
    Då får man stidiestöd?! Eftersom då behöver jag ej ta lån. Hur mycket är studiebidraget!? Extra när man har barn!?
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Studera usk på distans och jobba!? Klarra man det!? Någon med erfarenhet!?
  • Tecken

Huruvida du orkar eller ej, det vet nog bara du. Jag har läst dubbla kurser på högskola/universitet samt jobbat - men det kanske inte passar alla.

Studiebidraget är på 2572kr (beräknat på fyra veckor). Tilläggsbidrag för ett barn: 492kr / fyra veckor. Jag har hittat infon om studibidraget på www.csn.se

• JoiPoi

Tecken: tack för ditt svar, jo det är klart att det är bara jag som vet om jag orkar eller ej. Tänkte mer på om det är en kurs som man MÅSTE plugga stenhårt flera timmar om dagen eller om det räcker med 2-3timmar om dagen... Så svårt det där.

• JoiPoi

Någon annan!? nån med erfarenhet!?

• anarkokapitalist

Du kommer nog att klara det lätt om du är normal begåvad.
    Inget att oroa sig för. Så länge man har självdiciplin och gör dom sakerna man ska så kommer det gå som en dans.

• JoiPoi

anarkokapitalist: Tack, va bra! Jo jag är väl något mer än "normalbegåvad" så då lär det gå bra då!

• Tokaungen

JObbar du heltid kan det bli svårt att få bidragsdelen i och med fribelopppsgränsen på ca 50 000 per halvår.

Är det inte bättre att bara läsa in Eng B på distans för att slippa ta omvägen via USK-utbildningen?

• JoiPoi

Tokaungen: Funderar på det oxå, min dröm är att studera heltid på högskolan men sen är det även så att jag är ensamstående med min dotter o kan bli tufft om hon blir sjuk om man studerar heltid på högskolan då man missar så mycket så det bästa alternativet är ju egentligen usk på distans.... Jag jobbar bara 5h/dag (betalt för 4,5h/dag) så undra om jag får bidrag då!?

• Tecken
    JoiPoi skrev 2008-04-19 21:11:55 följande:
    Tokaungen: Funderar på det oxå, min dröm är att studera heltid på högskolan men sen är det även så att jag är ensamstående med min dotter o kan bli tufft om hon blir sjuk om man studerar heltid på högskolan då man missar så mycket så det bästa alternativet är ju egentligen usk på distans.... Jag jobbar bara 5h/dag (betalt för 4,5h/dag) så undra om jag får bidrag då!?
    Det handlar inte om hur många timmar du jobbar - utan vad du tjänar. Du får tjäna ca 50tkr/halvår, självklart innan skatt. För exakta siffror, titta på www.csn.se
  • JoiPoi

Tecken: Okej...Men oavsett om jag jobbar så har jag den inkomsten så det är ju bara ett plus om jag får studiebidrag då!

• Tecken
    JoiPoi skrev 2008-04-20 21:38:22 följande:
    Tecken: Okej...Men oavsett om jag jobbar så har jag den inkomsten så det är ju bara ett plus om jag får studiebidrag då!
    Ja, men du får tjäna MAX 50tkr/halvår - innan skatt - för att vara berättigad till studiemedel.
  • Tilda Troll

studerar nu distans 100% USK på två terminer jobbar 50% och har ett barn på 3½ år klarar det med god mariginal, inga studielån/bidrag, tid över för familj...

• JoiPoi

Tilda Troll: Men då läser du flera poäng per vecka!? För här i min kommun sa de att man pluggar 3terminer!?
    Tror att det får bli så att jag studerar distans

Tack för alla svar!

• Saraaa

hejsan,,

Jag pluggar distans till Usk..
    Min skola heter Moa-lärcentrum en jätte bra skola,har bara handledning i var andra vecka..

Jag jobbar o har en dotter på 2 år.. på distans utbildning kan du välja vilken takt du ska plugga i..

Svar på tråden Studera usk på distans och jobba!? Klarra man det!? Någon med erfarenhet!?