• Desse

Ni som precis har satt in en täljstenskamin ?

Vi är tvungna att byta kamin här hemma. Vi har en gammal contura och sotaren som var här idag sa att om man sätter in en ny contura så slipper man dra om rören till skorstenen vilket innebär att vi sparar en summa på ca 8000 kr. Då känns det ju som det inte är mycket att snacka om, eller hur ? Så vi ska alltså sätte in en contura täljstenskammin här. Min fråga till er lyder:
    Vad har ni för modell ? Är ni nöjda ? Blir den varm fort och håller den värmen länge ?
    Man vill ju gärna bli nöjd när man ska lägga så mycket pengar! Den ska ju både vara energisnål, varm och snygg. Är det någonting ni är missnöjda med , eller någonting som ni tycker att vi bör känna till som inte ni gjorde innan ?
    Tack på förhand !

• Svar på tråden Ni som precis har satt in en täljstenskamin ?
  • Desse

Linda 1976: Men en fråga bara :
    När och till vad ska man använda bakungnen ?
    Men vi har också kollat på den . Får man fråga vad den låg på i pris ungefär ?
    Eldar ni dagligen ?
    Vi har direktverkande el här så vi slår av termostatern och försöker hålla uppvärmninen helt och hållet på kaminen. Så vi eldar en vedkorg varje morgon om det är kallt eller väldigt rått ute så brukar vi elda en halv till en hel korg på kvällen också.
    Vi bor i en enplansvilla på 129 kvm med öppen planlösning.

• Linda1976

Vi använder inte ugnen, (vi har ingen lucka, men väl en häll som det enl uppgift ska gå att baka på). Heeeeelt meningslöst. Det ingick en Contura när vi byggde huset, så jag vet inte vad den skulle kostat separat.

Vi har frånluftsvärmepump och väldigt låga enerigkostnader, så vi eldar ej dagligen, men under vinter½året, säkert ett par ggr/v (har gratis ved från bekanta ).

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Theorese

Vi har en täljstenskamin av märket Tulikivi. Vi eldar ca en timme om dagen vintertid och det är den enda uppvärmingen vi behöver, bara riktigt kalla dagar slår vår frånluftsvärmepump på. Den vi har håller värmen ett dygn och vi är mycket nöjda med den! Jag ser att Conturas täljstenskaminer är mindre än våran och det påverkar givetvis värmeutsöndringen. Täljsten som material blir inte varmt fort men lagrar värme länge.

Svar på tråden Ni som precis har satt in en täljstenskamin ?