Kan man putsa silver utan silverputs?
jag måstte fort få ren en kedja i äkta silver och har inget silverputs...
jag måstte fort få ren en kedja i äkta silver och har inget silverputs...
Kan gå med coca cola eller ketchup. Man kan även lägga folie i botten på en bytta och sen fylla upp med varmt vatten. Ha sen i lite bakpulver och salt och lägg ner ditt halsband. Det kommer bli jätterent och fint!
Kokvatten, mkt salt och bitar av folie... ner med silvret och sen sköter enkel gymnasiekemi resten
Jag kokar i saltvatten o tvättar sen av med diskmedel o gnider sen det sista med vanlig bomulls trasa.
Tandkräm!
men vilka bra tips, vet att mamma använder kethup till koppar, funkar till silver också...
den där bakpulvergrejen är typ den varianten de sålde på tvshop för en massa år sedan va? när de la en metallplatta i botten på ett kar och sen doppa halva silverföremål för att man skulle se resultatet... så det funkar alltså? ska genastt testa...
jag blev så nyfken på alla varienter att jag ska prova lite olika (har fler lortiga smycken). återkommer med resultatet snart
NU har jag provat 4 varianter...
folie, salt, bakpulver, vatten.
folie, salt, vatten.
Kethup.
tandkräm.
And the Winner is TANDKRÄM.
Alla varianterna fungerar, men inget smycke blev så vitt igen som det jag polerade med tandkräm, efterpolerat alla med tankräm och det tycks ta bort det sista gula som sitter kvar efter oxideringen...
Hoppas jag förgyllt dagen för någon med min lilla undersökning . Tack alla för era tips, ni har räddat min dag...
Fick nämligen ett egendesignat halssmycke i födelsedagspresent av mannen och sonen i morse, men kedjan som satt på var direkt gräslig, så jag ville använda någon av mina egna istället... NU har jag ett fint halsband.
Puss och Kram skrev 2008-04-18 08:22:38 följande:
tAck tack, ja det här tipset får jag inte glömma
du bara måste prova.... ASKA!:)(alla typer av aska fungerar)
låter helt sjukt.. men det fungerar verkligen:)
*asg*