• Nummer2

Får man mata rådjur?

Jag bor i ett villaområde i Östersund och jag och mina grannar på samma gata har trädgård som vätter mot ett mindre skogsområde. Grannen har byggt ett bord strax utanför sin tomtgräns och lägger där (flera gånger /dag) ut mat till rådjuren. Detta har pågått hela vintern. Det har nu gått så långt att rådjuren jämt är utanför trädgården (eller i) och kommer så fort grannen lägger ut mat. Det är ca 6 stycken. (hanar, honor och ungar).
    De ligger t.o.m. och sover utanför tomten och börjar bli allt mindre skygga.
    Får man göra så här?
    Det är otrligt fina djur och visst är det underbart att ha detta djurliv så nära tomten men är det rätt mot djuren?
    Får man mata vilda djur hur som helst? I ett villaområde?
    Någon som vet?

• Svar på tråden Får man mata rådjur?
  • Suzy QX

Hm, förutom skogsområdet, ligger det större skogar och "ödemarker" i närheten. Har ju varit och åkt därikring själv. De brukar ju oftast ha så mycket mat här uppe själv så att de oftast lämnar våra trädgårdar ifred.

Däremot om de lärt sig var de får godbitar så kan de ju komma enbart för dessa.

Min morfar stödmatade 7-9 rådjur nedanför sin tomt (och trots han var jägare, så sa han åt alla hans jägar-kompisar att låta dem vara ifred (han ägde även hemman runt om).

• McC

Det finns säkert inget förbud men mot sommaren bär dom med sig en jäkla massa fästingar. Dom får sen hundar o katter på sig o då blir det säkert ett jäkla liv . Sen är dom ju en trafikfara. Nej jag vill nog ha dom i skogen, där hör dom hemma...

• Nummer2

Det var det jag tänkte......nu flyttar vi om några månader. jag tycker mest det är synd att göra tamdjur av vild djur.

• Suzy QX

Jag tror nog de kommer att "vilda till sig" på sommaren. Det har ju varit en extremt svår vinter för djuren då is-skorpan legat tjock över deras normala mat. Så när väl maten tinar fram så kommer de att föredra att hålla sig borta från samhällen.

• hotflower

Man ska inte locka till sig vilt då de faktiskt ska leva i skog och natur...
    Dels för trafikfara och de kan bära med sig sjukdommar som kan smitta tama djur....plus att de sedan inte bara nöjer sig med den mat de får utan börjar käka blomm-lökarna och då är det inte vatten värda de fina rådjuren
    Men det finns säkert inget förbud...

• Suzy QX

Jag har en syster som bor på landet, vid deras hus finns en äng, där har hon en rådjursfamilj varje sommar. Inte en enda gång har de vandrat upp på hennes tomt. Det samma gällde de 7-9 rådjur min morfar stödmatade.

Om man bor så till att man kan stödmata rådjur med hö eller foder (och viljan finns) så ser jag inget fel med det.

Det finns en orsak till de närmar sig bebyggelse när det är konstiga vintrar som dessa. De håller på att svälta ihjäl..

Naturligtvis beror det helt på vart man bor. Rådjuren i söder beter sig nog annorlunda än här uppe.

• logg81

När det gäller fåglar har jag hört att man måste fortsätta sätta upp talgbollar och frön på foderbord varje vinter om man en gång börjat.

Om det är en väldigt kall vinter med lite föda brukar ju naturvårdsgubbarna stödmata vilda djur. Men det gör de på djurens mark och inte i ett villaområde.

Visst är det fint med vilda djur intill huset. Men till vilket pris?

Jag och Auleen - Mot resten av världen
  • hotflower

Får jag bara inflika angående stödutfodring till vilt vid kalla vintrar...det är en uppgift sm ALLA markägare som har jakträtt är skyldiga att ansvara över....Så man ska ju egentligeb inte behöva stödutfodra i samhället eller vid sitt hus till vilt!
    MEN...givetvis söker de sig till mat oavsett...

Svar på tråden Får man mata rådjur?