Limefrukt skrev 2008-04-18 10:29:29 följande:
Vi hade vävtapet som din, omålad, i vardagsrummet. Valde att dra ner den och det lossnade jättelätt. Annars finns det tapetväck att köpa som hjälper till att få ner den. Ångmaskin är också ett alternativ.Du kan inte sätta upp easy cover på en omålad tygtapet! Den suger för mycket lim, så den kommer att trilla ner.Har du däremot en målad vägg, så kan du sätta easy cover på den. Jag satte easycover på den målade tapeten av samma slag, som vi har i hallen. Kostade 289:-/rulle om 10 kvadratmeter. Jättelätt att sätta upp och blir snyggt. Har även satt upp den i sovrummet där vi hade en tapet med träflis i - såg ut som en rappad pizzeriavägg....Jag skulle aldrig bredspackla en vägg själv. Är inte tillräckligt duktig för det. Tänk på att det knappt går att få det helt slätt. Sen måste du slipa hela väggen - kräver maskin - och det DAMMAR!Spackel är ju inte heller jättebilligt, och så slipning på det och andningsskydd och verktyg och täcka över hela lägenheten....
Tänker nu att det bästa kanske vore att riva ned tapeten på något sätt men jag pratade just med en färgbutik som sa att jag ju ända måste bredspackla efter att jag tagit ned tapeten! Hon ville såklart att jag skulle köpa easycover (300:-/10 m2 el 4 våder), men det blir ju också snordyrt!
Ni som har tagit ned vävtapet (nu snackar vi bastmatte-stuket), hur såg det ut efteråt?