• Sockerpiller

Bredspackla vävtapet?

Vi är intresserade av att köpa ett hus med beigebrun vävtapet som sitter som betong på väggen (givetvis orginal från 1980!). På ett fåtal ställen har också nuvarande ägare målat över, vilket jag antar får tapeten att sitta ännu bättre. Hur göra? Vad kostar att t ex bredspackla (inget man vågar göra själv, kanske)? Vad jag förstått är ju renoveringstapet (typ Easycover) väldans dyrt? Hjälp!

• Svar på tråden Bredspackla vävtapet?
  • Sockerpiller

Glömde: är det överhuvudtaget möjligt att få loss tapeten från väggen? Den är ju orginal så inget annat borde sitta under...

• jippy

Om inget annat sitter under är det nog lättast att ta bort tapeten. Prova på nått ställe som inte syns. Jag har själv tagit bort gamla tapeter (typ 4 lager) och det är mycket lättare än att hålla på och spackla över. Har även satt upp easy cover och det blir jättefint. Slätt och bra. Fast det var inte lätt alls! Och det går åt mycket lim och sånt också så det blir ju inte billigt...

• Sockerpiller
    jippy skrev 2008-04-18 08:46:39 följande:
    Om inget annat sitter under är det nog lättast att ta bort tapeten. Prova på nått ställe som inte syns. Jag har själv tagit bort gamla tapeter (typ 4 lager) och det är mycket lättare än att hålla på och spackla över. Har även satt upp easy cover och det blir jättefint. Slätt och bra. Fast det var inte lätt alls! Och det går åt mycket lim och sånt också så det blir ju inte billigt...
    OK - tack! Hade ni också vävtapet (strävt som hampa)? Kommer du ihåg vad ni betalade för Easycover?

Fler förslag, någon?
  • Karisma

Jag tror det var 379:- en rulle kostar. 10m och 1m på bredden. Blev riktigt snyggt.

Var jag du skulle jag anlita ngn som bredspackla allt, eller satte nya väggskivor, så man får det perfekt direkt. Tror inte det blir så dyrt att anlita för bredspackling, de är ju så snabb och har verktyg.

/Kristina

• Limefrukt

Vi hade vävtapet som din, omålad, i vardagsrummet. Valde att dra ner den och det lossnade jättelätt. Annars finns det tapetväck att köpa som hjälper till att få ner den. Ångmaskin är också ett alternativ.
    Du kan inte sätta upp easy cover på en omålad tygtapet! Den suger för mycket lim, så den kommer att trilla ner.
    Har du däremot en målad vägg, så kan du sätta easy cover på den. Jag satte easycover på den målade tapeten av samma slag, som vi har i hallen. Kostade 289:-/rulle om 10 kvadratmeter. Jättelätt att sätta upp och blir snyggt. Har även satt upp den i sovrummet där vi hade en tapet med träflis i - såg ut som en rappad pizzeriavägg....

Jag skulle aldrig bredspackla en vägg själv. Är inte tillräckligt duktig för det. Tänk på att det knappt går att få det helt slätt. Sen måste du slipa hela väggen - kräver maskin - och det DAMMAR!
    Spackel är ju inte heller jättebilligt, och så slipning på det och andningsskydd och verktyg och täcka över hela lägenheten....

• Splach

antingen köper du en easy upp eller vad dom heter.. tror det gick på ca max 2000spänn för vårat tv rum på ca 30km2.

eller så införskaffar du en vattenspruta och börjar riva ner tapeten..
    Vattnet gör så att limmet lossnar lättare och det går mycket lättare att ta bort tapeten.

• Sockerpiller

Tack snälla ni!

Fler med erfarenheter?

*Puff Puff*

• Cluedo

Vi frågade en målare vad det skulle kosta att bredspacka vår hall samt trapphus som är målat med strukturfärg. För två bredspacklingar skulle han ha ca 14000 drygt för. Jo, måling efteråt ingick också, men ändå. Ganksa så dyrt!

• Sockerpiller
    Limefrukt skrev 2008-04-18 10:29:29 följande:
    Vi hade vävtapet som din, omålad, i vardagsrummet. Valde att dra ner den och det lossnade jättelätt. Annars finns det tapetväck att köpa som hjälper till att få ner den. Ångmaskin är också ett alternativ.Du kan inte sätta upp easy cover på en omålad tygtapet! Den suger för mycket lim, så den kommer att trilla ner.Har du däremot en målad vägg, så kan du sätta easy cover på den. Jag satte easycover på den målade tapeten av samma slag, som vi har i hallen. Kostade 289:-/rulle om 10 kvadratmeter. Jättelätt att sätta upp och blir snyggt. Har även satt upp den i sovrummet där vi hade en tapet med träflis i - såg ut som en rappad pizzeriavägg....Jag skulle aldrig bredspackla en vägg själv. Är inte tillräckligt duktig för det. Tänk på att det knappt går att få det helt slätt. Sen måste du slipa hela väggen - kräver maskin - och det DAMMAR!Spackel är ju inte heller jättebilligt, och så slipning på det och andningsskydd och verktyg och täcka över hela lägenheten....
    Tänker nu att det bästa kanske vore att riva ned tapeten på något sätt men jag pratade just med en färgbutik som sa att jag ju ända måste bredspackla efter att jag tagit ned tapeten! Hon ville såklart att jag skulle köpa easycover (300:-/10 m2 el 4 våder), men det blir ju också snordyrt!

Ni som har tagit ned vävtapet (nu snackar vi bastmatte-stuket), hur såg det ut efteråt?
  • Limefrukt

Jag spacklade väggen såklart, men bara där det behövdes.
    Väggen var så fin under. Tror att det gick åt ca 500 g spackel till hela vardagsrummet. Målade två väggar, tapetserade en vägg, en vägg är fönster/balkong.
    Visst, den målade väggen kanske inte är barnrumpeslät, men fullt acceptabel.
    Man måste inte alls bredspackla hela väggen! (Jag jobbar också i färgbutik...)

• Mamsis

Testa att rolla vatten på med en färgroller elelr spruta med vatten spruta. Lossnar det så lossnar det.. En ångm askin är inte så dyr att hyra, finns även billiga att köpa men vet inget om kvalitén.

Bredspackla själv är inget jag rekommenderar!

• Limefrukt

Någon som såg äntligen hemma i veckan?
    De testade med att bredspackla ena halvan och sätta easy cover på andra halvan.
    Det var tydligen inte så stor skillnad i pris mellan spackel och återställartapet...

Svar på tråden Bredspackla vävtapet?