• siriius

Selleri?

Någon som har ett gott, enkelt recept med stjälkelleri i???

*~ Loke 070721 ~*
  • Svar på tråden Selleri?
  • Tok klok

gott som satan är detta, dock inte så bra för figuren *ehem*

ca två stjälkar selleri fint hackad
    en burk tonfisk
    majonäs så det blir blött och kladdigt
    curry

Blanda allting och ha på macka *mumma*

• siriius

Låter mumma, får testa det någon annan dag. Tänkte faktiskt testa att göra någonting med fisk till.

*~ Loke 070721 ~*
  • Tok klok
    siriius skrev 2008-04-18 10:11:49 följande:
    Låter mumma, får testa det någon annan dag. Tänkte faktiskt testa att göra någonting med fisk till.
    Sen ajg bodde i USA har jag lite annan syn på selleri än vad vi har här hemma.
    Där blandas den i det mesta och det funkar hur bra som helst!
    Selleri smakar ju inte så mycket i sig själv så du behöver inte vara rädd att den skall ta över.
    Jag själv brukar slänga ner det i köttfärssås, biffar osv om jag råkar ha det hemma.
  • siriius
    Tok klok skrev 2008-04-18 10:28:58 följande:
    Sen ajg bodde i USA har jag lite annan syn på selleri än vad vi har här hemma.Där blandas den i det mesta och det funkar hur bra som helst!Selleri smakar ju inte så mycket i sig själv så du behöver inte vara rädd att den skall ta över.Jag själv brukar slänga ner det i köttfärssås, biffar osv om jag råkar ha det hemma.
    Okej! Det låter spännande.. Blev ingen middag alls idag, sambon fick jobba över så sellerin får ligga och vänta ett par dagar till.......
    *~ Loke 070721 ~*
  • MRSVi

Vi åt en sallad i dag på gräddfil, pepparrot o hackad dill, blandat med stimlad stjälkselleri, skivade rädisor, tärnad mango o tärnat äpple, salt o peppar, till detta rökt fisk. Lite hackad rödlök skulle kunnat funka i också.

• siriius
    MRSVi skrev 2008-04-18 20:22:27 följande:
    Vi åt en sallad i dag på gräddfil, pepparrot o hackad dill, blandat med stimlad stjälkselleri, skivade rädisor, tärnad mango o tärnat äpple, salt o peppar, till detta rökt fisk. Lite hackad rödlök skulle kunnat funka i också.
    Mmmmm.. det lät gott! Ska spara alla tips, är alltid bra att ha när man står utan idéer.'
    Tack!
    *~ Loke 070721 ~*
  • Rigmor Mortis

Soppa med selleri, lök, morot, krossade tomater och stora vita bönor. Späd med buljong.

• SoloYo

Selleri funkar i det mesta!
    Tok klok skrev 2008-04-18 10:28:58 följande:

Selleri smakar ju inte så mycket i sig själv så du behöver inte vara rädd att den skall ta över.Jag själv brukar slänga ner det i köttfärssås, biffar osv om jag råkar ha det hemma.
    Jag brukar ha det i wok, soppa och köttfärsrätter. Har tyvärr inget med fisk och selleri. Men tror att det är en bra kombination.

Annars kan man ju alltid göra lite hoummus och dippa selleri och morotsstavar. En riktig favorit!
  • siriius

Tack så jätte mycket för alla tips!!!!!

*~ Loke 070721 ~*
  • QuteCat

Gör en veg. pastagratäng.

Tärnä 2 gul lök, 1 morot och ½ squash.
    Skiva sellerin (4 stjälkar) tunt.
    Fräs 2 klyftor vitlök i en panna och tillsätt grönsakerna och låt dom småfräsa sig mjuka.
    tillsätt krossade tomater och en buljongtärning samt 1 dl vatten.
    smaksätt med färska örter, persilja och basilika.
    Salt och peppar.

gör en ostsås som tyg bechamelsås, smaksätt med lite muskot.
    Koka fullkornspasta.
    Blanda pastan och grönsaksröran i en ungsfast form.
    Häll över ostsåsen och slutligen lite riven ost.
    ugn 200-225 grader tills osten har fått färg och gratängen känns lite fastare.

Man kan ha i svamp och paprika också om man vill. Man tar det man har hemma.

Svar på tråden Selleri?