• LickMeUp

Hur länge håller en budgivning på??

Det gäller budgivning på ett hus.

Sista budet lades den 16/4 kl 11.45. sedan dess har det inte kommit in mer bud.
    Hur länge måste man vänta på att det inte ska trilla in mer bud? Dagar? veckor? månader?
    Mäklaren kunde inte ge nåt bra svar, troligtvis är de inte nöjda med budet (som ligger på utropet) så de försöker ragga nya spekulanter för att få igång budgivningen igen.
    Mäklaren är passande nog på kurs fram till måndag, så innan dess kommer vi nog inte få nåt besked vad det verkar som.

kan en budgivning hålla på hur länge som helst, även om inte de får n nya bud?

Fruntimmer är som madrasser mä hôl i
  • Svar på tråden Hur länge håller en budgivning på??
  • Abrakadabra

Ja, säljaren avgör ju om de vill sälja till det bud som kommit in eller ej. De behöver ju inte sälja alls heller.

• Blazing

Hej

Budgivningen kan i princip hålla på hur länge som helst. Dock så brukar den hålla på i några dagar bara. Säljaren behöver heller inte godta buden utan kan välja att avbryta och köra en runda til (nya visningar m.m.) Du som budgivare kan också ta tillbaka ditt bud när som helst (ända tills pappren är påskriven).

Men ett bra tips i detta fall är att sätta lite press och säga att du behöver veta om säljaren godtar ditt bud eller inte då du budar på ett annat objekt.

Men jag tror precis som du säger att säljaren nog vill ha en liten slant till men att inga andra budgivare finns ännu. Då kan du helt enkelt be mäklaren fråga säljaren vad denna vill ha för att släppa kåken till dig utan budgivning, detta kan bli en win win situation för er båda. Säljaren får nästan vad den vill ha och du får köpa till ett lite lägre pris än vid en blodig budgivning.

Men sätt press först skulle vara mitt tips.

• LickMeUp

fast det ligger ju på utropspriset just nu och det måste ju va det som säljaren minst kan tänka sig.

sambon ringde och fick till svar att mäklaren är på kurs och kommer åter på måndag, innan dess händer inget, mer än att de kan få in fler bud

har även fått kännedom om att mäklaren ringt till ett par och frågat om de är intresserade av huset, allt för att få igång en budgivning igen

• Flissi

Jag vet folk som stoppat försäljningne & sen bytt mäklare eller raggat fler intressenter trots att budet vra på utgångspriset.
    Ibland sätter mäklaren ett lägre"lockpris" än vad huset egentligen kanske är värt eller som säljaren tycker är godkänt.

Men risken är ju att alla hoppar av & då kan ju den köparen somär kvar tom. sänka sitt bud!
    En släkring till mig fick 35000kr mindre pga detta.
    Så fär er del kan det ju vara bra om nu alla andra hoppar av & inga nya hittas!

• Perry the Platypus

Stämmer tyvärr inte. Har en kompis som budade flera hundra tusen över utgångspris och vann men säljaren var ändå inte nöjd så kompisen fick slänga in ytterligare 75000 för att säljaren skulle släppa till. Fundersam

LickMeUp skrev 2008-04-18 09:44:05 följande:
    fast det ligger ju på utropspriset just nu och det måste ju va det som säljaren minst kan tänka sig.
    Jag måste komma ihåg att lämna denna rad tom när jag resonerar i seriösa trådar.
  • LickMeUp
    Perry the Platypus skrev 2008-04-18 09:49:06 följande:
    Stämmer tyvärr inte. Har en kompis som budade flera hundra tusen över utgångspris och vann men säljaren var ändå inte nöjd så kompisen fick slänga in ytterligare 75000 för att säljaren skulle släppa till.
    men du har ju sett huset (väl?) .... och mer än utropen är det inte värt.

det ÄR alltså meningen att man ska få magsår av att vilja ha ett hus
  • Ickan

Säljaren avgör så det kan hålla på hur länge som helst. Som nån skrev så kan du ju bara sätta press genom att säja att jag lägger det här budet och det gäller till på tisdag tex, eller säga "du får 10 000 kr extra om du säljer NU".

• Perry the Platypus

Har sett huset och förstår precis hur du tänker. Dock har säljaren en subjektiv och heeeeeelt annan syn på det och tycker att det egentligen är värt flera hundra tusen till.

LickMeUp skrev 2008-04-18 09:50:19 följande:
    men du har ju sett huset (väl?) .... och mer än utropen är det inte värt.det ÄR alltså meningen att man ska få magsår av att vilja ha ett hus
    Jag måste komma ihåg att lämna denna rad tom när jag resonerar i seriösa trådar.
  • AnnaGBG

Utropspriset är ju inte så intressant egentligen, här i "mitt" område får man räkna med att husen går för ca 500 000 - 1 000 000 över utropspris. Dock brukar budgivningarna gå väldigt fort här.

LickMeUp skrev 2008-04-18 09:44:05 följande:
  • LickMeUp
    AnnaGBG skrev 2008-04-18 10:04:37 följande:
    Utropspriset är ju inte så intressant egentligen, här i "mitt" område får man räkna med att husen går för ca 500 000 - 1 000 000 över utropspris. Dock brukar budgivningarna gå väldigt fort här.
    men nu verkar det ju som de andra har hoppat av, eller så drar de bara på det de jävlarna
  • maria204
    AnnaGBG skrev 2008-04-18 10:04:37 följande:
    [/citat]

Det låter som lockpriser, om de säljs för så mycket över utrop.
    LickMeUp skrev 2008-04-18 10:33:18 följande:
    [citat]
    men nu verkar det ju som de andra har hoppat av, eller så drar de bara på det de jävlarna
    Vi väntar också på svar. Vi la ett bud för en månad sedan, men det är för lågt. Ikväll ska vi nog lägga ett högre bud, men det känns lite surt när vi är de enda intressenterna. Om jag var säljare skulle jag åtminstone vilja ge ett motbud.
  • snel hest
    maria204 skrev 2008-04-18 12:54:03 följande:
    Vi väntar också på svar. Vi la ett bud för en månad sedan, men det är för lågt. Ikväll ska vi nog lägga ett högre bud, men det känns lite surt när vi är de enda intressenterna. Om jag var säljare skulle jag åtminstone vilja ge ett motbud.
    En månad låter ju som en extrem tid faktiskt. Om ni är ensamma om att vara intresserade är det ju helt upp till er att få objektet så snabbt som möjligt utan att passera vad ni tycker att det är värt. Om ingen annan är intresserad på en hel månad kanske säljaren har en skev uppfattning om hur mycket objektet är värt på marknaden? Kan ni inte komma överens på en månad känns det svårt att någonsin göra det utan att ni som köpare ångrar er i efterhand eller att säljaren vägrar sälja.
Svar på tråden Hur länge håller en budgivning på??