• MyFine

Hjälp! Äckliga skalbaggar invaderar!!

De senaste 2 dagarna har jag fått ovälkommet besök av en skara små skalbaggar. Vad dom äckliga små liven gör här har jag ingen aning om, men antagligen så har dom ju något ofog för sig.
    Har hittat allihopa i dörröppningen in till köket.
    Kikat på Anticimex hemsida, men hittar inte riktigt något som ser ut som dem. De är runt 3 mm stora, nån större nån mindre. De är mörkbruna i färgen och längst in där vingarna börjar (närmast huvudet) så är det en ljusare brun fläck. Har försökt ta kort på dem, men det funkade inte så bra..
    Är det NÅN som vet vad detta kan vara för sort och vad dom vill mig? Ska jag emigrera??

• Svar på tråden Hjälp! Äckliga skalbaggar invaderar!!
  • Birgitta2

Ingen aning... har du provat ringa Anticimex? De kanske vet.

• MyFine

Jo, jag har provat ringt men det var upptaget. Ska prova igen strax!

• Birgitta2
    MyFine skrev 2008-04-18 09:32:33 följande:
    Jo, jag har provat ringt men det var upptaget. Ska prova igen strax!
    Va bra.. tycker inte du skall emigrera, men du kanske kan sätta baggarna på flyget istället
  • Mamma från Borås

Jag tror det är sådana som vi också får varje vår, jag tror de kommer från fågelbon.... Inget mysigt alls..

• Tumbling down

Pälsängrar kanske?

• AnnaGBG
    Tumbling down skrev 2008-04-18 09:43:04 följande:
    Pälsängrar kanske?
    Ja, eller fläskängrar?
  • tess021

Kan säga garanterat att det är pälsängrar. Det ni kan göra är att döda dom, fast spara gärna någon då anticimex brukar vilja kolla säkert så de kan ta rätt gift eller nåt sånt =P
    De kommer utifrån eller kan komma från någon granne via ventliationen.
    Baggarna är inge farliga, så länge de inte lägger ägg och det blir larver. Larverna käkar på kläder, och fortsätter de föröka sig blir det svårt att bli av med dessa. Ring anticimex på stört så du kanske slipper problem senare.
    Hon som bodde här innan mig struntade uppenbarligen i dessa skadedjur och nämnde de inte för mig så när jag flyttade in fick jag ha sanering var 5:e vecka, 6 gånger. INTE roligt!

• Ylle
    tess021 skrev 2008-04-18 09:48:56 följande:
    Kan säga garanterat att det är pälsängrar. Det ni kan göra är att döda dom, fast spara gärna någon då anticimex brukar vilja kolla säkert så de kan ta rätt gift eller nåt sånt =PDe kommer utifrån eller kan komma från någon granne via ventliationen. Baggarna är inge farliga, så länge de inte lägger ägg och det blir larver. Larverna käkar på kläder, och fortsätter de föröka sig blir det svårt att bli av med dessa. Ring anticimex på stört så du kanske slipper problem senare. Hon som bodde här innan mig struntade uppenbarligen i dessa skadedjur och nämnde de inte för mig så när jag flyttade in fick jag ha sanering var 5:e vecka, 6 gånger. INTE roligt!
    men är pälsängrar så små? vi har haft det och dom var större... eller så hade dom bara fettat på sig ordentligt.
  • Fru Indosaurie

pälsängrar är större än 3 mm, dom kan bli 10 mm och sen har dom väl inte vingar? dessutom är dom randiga och det står det inget om i ts.
    Eller, ni kanske pratar om själva skalbaggen.. Sån har jag aldrig sett, bara larverna.

Svar på tråden Hjälp! Äckliga skalbaggar invaderar!!