• tisse sch

sjuk en helg, när karensdag?

hej.
    Om man blir sjuk på en lördag fast och man tar fp mån till fre blir karensdagen på lördad så eller blir det mån?
    Måste vet det så man vet när läkarintyg ska in...

om jag fattat det rätt så kan mannen ta fp de dagar då jag e sjuk, kan man välja enstaka dagar bara? typ mån o fre? eller måste det vara sammanhängande?

• Svar på tråden sjuk en helg, när karensdag?
  • xenaa

men jobbar du lördag? eller jobbar din man på lördag? för om varken du eller mannen jobbar på lördag så behöver du inte anmäla om jag försått rätt eftersom han automatisk är hemma med barnet i helgen.
    och du tar ju fp fårn mån-fre skulle du vara sjuk mån så är ju karens dag måndag

♥LEO♥
  • CeeJay

xenaa har rätt. Du ska anmäla dig sjuk första vardagen din sambo ska ta tfp/fp istället för dig. Då blir karensdagen på måndagen och måndagen efter krävs läkarintyg.

Du kan inte välja enstaka dagar och inte heller din sambo, du ska helt enkelt "välja" de dagar då du är sjuk naturligtvis och din sambo likaså. För att du ska ha rätt till sjukpenning under föräldraledigheten krävs ju att någon annan tar hand om barnet, det är ju DET du är sjukskriven ifrån.

• tisse sch

tack för svaren...
    prata m försäkringskassan. karnesdagen blir måndag.

Min sambo kan välja enstaka dagar att ta fp på. Om jag är sjukskriven så kan han välja vilka dagar han kan vara hemma så kan jag ordna de andra dagarna på eget vis, så sa hon ja prata me i alla fall

• CeeJay

Ja SÅ kan man ju göra, men då hänger det på att någon annan tar hand om barnet de andra dagarna som sagt
    tisse sch skrev 2008-04-22 11:56:00 följande:

tack för svaren...prata m försäkringskassan. karnesdagen blir måndag. Min sambo kan välja enstaka dagar att ta fp på. Om jag är sjukskriven så kan han välja vilka dagar han kan vara hemma så kan jag ordna de andra dagarna på eget vis, så sa hon ja prata me i alla fall
Svar på tråden sjuk en helg, när karensdag?