• AlFe0607

Föräldraledig + semester?

Hej!
    Har en fråga angående semester under föräldraledigheten.
    Jag vet att man har rätt till semester de 120 första dagarna man är föräldraledig. (Ca 9 dagar.)
    Sen då?
    Får man ingen semester alls försen man börjar jobba igen?
    Har varit hemma sen maj -06. (För -06 fick jag 9 semesterdagar)
    Har inte fått ngr för -07 och -08.
    Någon som vet hur detta funkar?
    Tacksam för svar.
    Mvh Linda

• Svar på tråden Föräldraledig + semester?
  • Ayya

Du har helt rätt.. Är bara de första 120 dagarna som är semestergrundande om det inte är annat avtalat.

Så om din föräldraledighet började maj-06 så har du 9 dagar att plocka ut sommaren 07. Sen inga fler dagar.

Ska du börja jobba nu?

• AlFe0607

Har fått 2 barn tät så jag är föräldraledig till jan 2009 men har tänkt att ev börja jobba 45% fr sep. Vet du då hur det funkar med sem?

• Ayya

Tänkte du jobba halvtid från o med januari 2009?

• Ayya

Oftast så räknar man såhär... Det man jobbar från 1april 2007 till sista mars 2008, får man ut i semester sommaren 2008.

Man jobbar in ungefär 2 dagar i månaden vid heltid, 1 dag i månaden när man jobbar 50%.

• AlFe0607

Min arbetsgivare räknar 1jan-31dec
    Ska börja jobba sep -08 45%
    Sen i jan -09 jobbar jag 75 el 80%

Hur mkt sem är jag berättigad till sep-dec -08?

Sen när jag börja jobba 80% i jan-09 har jag rätt till full semkvot eller dras 20% bort?

• AlFe0607

Att det ska vara så krångligt... Att man ska bli bestraffad för att man skaffar barn är inte det märkligt?

• Ayya

September oktober november december borde ge 9 dagar. Men så jobbar du bara halvtid så en 4-5 dagar borde du ha till semestern 2009.

Sen januari 2009 till december 2009 så borde det ge 25 dagar till semestern 2010. Men jobbar du bara 80% så får du bara ut 20 dagar till semestern 2010.

• cinah75

Det beror på var du jobbar. Jag jobbar i ett landsting och där får vi semester för innevarande år. Nu när jag började jobba igen i april fick jag semesterdagar för april-dec, som jag kan ta ut i sommar. Skulle jag sluta min anställning under året efter att jag tagit ut min semester blir jag skyldig dem pengar.

Jag jobbar bara 65 % nu en månad, men får x antal dagar (kommer inte ihåg min semesterkvot) för den här månaden oavsett hur många % jag jobbar. sen ska jag jobba heltid och då är det så finurligt att jag får ut semesterlön grundat på vad jag skulle ha jobbat de veckorna, dvs 100%. Även om jag inte jobbat full tid alla de månaderna innan. Hade jag fortsatt att jobba 65% hade jag fått semesterlön grundat på den tiden. Men antal dagar förändrar sig inte för att jag går ner i tid.

På mitt jobb är det så att semesterkvoten används när de räknar ut hur mkt lön du ska ha under semestern. Du får inte färre antal dagar. Har faktiskt inte hört talas om någon arbetsgivare som gör så, men så har jag bara jobbat i landstinget. så vad vet jag?

Svar på tråden Föräldraledig + semester?