Det beror på var du jobbar. Jag jobbar i ett landsting och där får vi semester för innevarande år. Nu när jag började jobba igen i april fick jag semesterdagar för april-dec, som jag kan ta ut i sommar. Skulle jag sluta min anställning under året efter att jag tagit ut min semester blir jag skyldig dem pengar.
Jag jobbar bara 65 % nu en månad, men får x antal dagar (kommer inte ihåg min semesterkvot) för den här månaden oavsett hur många % jag jobbar. sen ska jag jobba heltid och då är det så finurligt att jag får ut semesterlön grundat på vad jag skulle ha jobbat de veckorna, dvs 100%. Även om jag inte jobbat full tid alla de månaderna innan. Hade jag fortsatt att jobba 65% hade jag fått semesterlön grundat på den tiden. Men antal dagar förändrar sig inte för att jag går ner i tid.
På mitt jobb är det så att semesterkvoten används när de räknar ut hur mkt lön du ska ha under semestern. Du får inte färre antal dagar. Har faktiskt inte hört talas om någon arbetsgivare som gör så, men så har jag bara jobbat i landstinget. så vad vet jag?