• Raven Waves

    Hur ska man ge KLYX ?

    Hej!
    Min son (snart 6 mån) fick Klyx på ackis igår kväll, och läkaren sa att vi skulle ge honom en dos idag med och en till i morgon, så nu har vi köpt två förpackningar (120ml).
    På sjukhuset satte som på en lång slang på flaskans "pip" och stoppade in, gissningsvis för att få in medlet så långt upp som möjligt... Nu ska vi ju ge själva, och flaskorna vi köpt har ju bara sin vanliga pip...räcker det, eller behövs den där slangen?

    Pöss!

  • Svar på tråden Hur ska man ge KLYX ?
  • Suzisuze

    Medet skjutsas väl upp rejält av ert tryck, så kör inte in hela pipen i analen!! Bara en bit, inte som på en vuxen alltså!! Smört med vaselin eller barnolja oxå innan så de ej gör ont på lillkillen.

  • No way

    Tänk på att inte köra in allt på en gång. ta lite i tagen och tryck inte för hårt. då åker det ut igen


    *Kärlek*
  • Raven Waves

    Jo, men på sjukan satte dom på en låååång slang på klyxflaskan och körde upp slangen jättelångt och gav medlet...
    Om man bara använder pipen på flaskan så kommer ju inte medlet upp lika högt? Fast det kanske inte behhövs?


    Suzisuze skrev 2008-04-18 13:16:29 följande:
    Medet skjutsas väl upp rejält av ert tryck, så kör inte in hela pipen i analen!! Bara en bit, inte som på en vuxen alltså!! Smört med vaselin eller barnolja oxå innan så de ej gör ont på lillkillen.
  • Raven Waves

    Okej, tack!
    No way skrev 2008-04-18 13:17:35 följande:


    Tänk på att inte köra in allt på en gång. ta lite i tagen och tryck inte för hårt. då åker det ut igen
  • solozzy

    Obs.. Håll kvar trycket på "tuben" när du tar ut den annars dras allt medel tillbaka igen.. Läs i bipacksedeln också där brukar det stå hur man gör..

  • Raven Waves

    Ja, jag har läst på bipacksedeln, men tänkte mest på om man får upp det tillräkligt långt med bara flaskpipen...


    solozzy skrev 2008-04-18 13:20:45 följande:
    Obs.. Håll kvar trycket på "tuben" när du tar ut den annars dras allt medel tillbaka igen.. Läs i bipacksedeln också där brukar det stå hur man gör..
  • bambina123

    Hej Är du säker på att ni skall ge klyx själva, min dotter har fått en hel del klyx men då får vi köra in på barnakuten. Vi har aldrig fått göra det själva.

  • Raven Waves

    Ja, vi var inne på barnakuten igår kväll och då gav dom honom klyx och sa att vi skulle köpa på apoteket och ge själva...


    bambina123 skrev 2008-04-18 13:39:01 följande:
    Hej Är du säker på att ni skall ge klyx själva, min dotter har fått en hel del klyx men då får vi köra in på barnakuten. Vi har aldrig fått göra det själva.
  • Raven Waves

    satt i telefonkö i nästan 40 min innan jag gav upp...


    Annaïck skrev 2008-04-18 14:48:56 följande:
    Ring sjukvårdsupplysningen för råd
  • fillie

    jobbar med det där och det räcker med pipen. viktigt är som ovanstående skrev att hålla kvar "trycket" alltså håll ihop den tills du tagit ut den.


    ~Neos mamma~
  • Raven Waves

    Tack för svaret!
    hm...varför använde de slang på sjukhuset?


    fillie skrev 2008-04-18 15:08:33 följande:
    jobbar med det där och det räcker med pipen. viktigt är som ovanstående skrev att hålla kvar "trycket" alltså håll ihop den tills du tagit ut den.
  • Finglan

    Har använt Klyx på min dotter (8 mån), fick tipset av dem på barnläkarmott att först spruta in lite när hon låg på rygg, sen vända till sidan och spruta in ner sen vända till andra sidan och spruta in yttligare. Tydligen är det bra att vända runt lite eftersom tarmen ligger "ringlad" (om du förstår vad jag menar ), då gör Klyxet mer verkan. Jag stack bara in röret kanske ca 1,5 cm och det funkade jättebra.
    Lycka till!!

  • Raven Waves

    Smart! Låter ju logiskt att vända lite på ungen...ska pröva det!


    Finglan skrev 2008-04-18 15:18:11 följande:
    Har använt Klyx på min dotter (8 mån), fick tipset av dem på barnläkarmott att först spruta in lite när hon låg på rygg, sen vända till sidan och spruta in ner sen vända till andra sidan och spruta in yttligare. Tydligen är det bra att vända runt lite eftersom tarmen ligger "ringlad" (om du förstår vad jag menar ), då gör Klyxet mer verkan. Jag stack bara in röret kanske ca 1,5 cm och det funkade jättebra.Lycka till!!
  • fillie
    Finglan skrev 2008-04-18 15:18:11 följande:
    Har använt Klyx på min dotter (8 mån), fick tipset av dem på barnläkarmott att först spruta in lite när hon låg på rygg, sen vända till sidan och spruta in ner sen vända till andra sidan och spruta in yttligare. Tydligen är det bra att vända runt lite eftersom tarmen ligger "ringlad" (om du förstår vad jag menar ), då gör Klyxet mer verkan. Jag stack bara in röret kanske ca 1,5 cm och det funkade jättebra.Lycka till!!
    ja det där är ett jättebra sätt!
    ~Neos mamma~
  • Lily38

    Jag gav min son resulax väldigt ofta under en period o det räckte bra med bara ca 2 cm av "pipen".

  • Forewerx

    Min dotter har vart förstoppad några veckor nu, vi har använt resulax vid behov men kommer bara då och inte utan.
    Pratat med våran läkare och de har gett oss klyx med slang och slangen ska man tydligen använda för att pipen på klyxen är så hård och slangen är mer mjuk och böjbar, så lättare, mindre ont att sticka in. På vuxen ska man sticka in ca 4-5cm men hon sa max 1,5-2cm på barn så man inte skadar ändtarmen eller ger sprickor. Man skulle också lägga klyx flaskan i varmt vatten så den lättare åker genom slangen.
    En halv flaska skulle man börja med första dagarna om de inte kommer så en hel.

Svar på tråden Hur ska man ge KLYX ?