• Cia o krabaten

Hur fungerar planeringstid på er förskola?

Vi har vår 3-åring på en jättebra förkola och är supernöjda.
    Med allt utom en sak. Planeringstiden för pedagogerna.

Detta handlar om 2 förmiddagar/v när barnen alla lämnas ute och fröknar till 2 av de 4 avdelningarna hjälps åt att ta emot alla barnen. Alltså halv personalstyrka till alla barn.

De planerar bara till 9,30 så det är inte så lång tid (1h för vår tjej) men problemet jag har är att när det inte är "våra" fröknar som är ute så blir vi inte emottagna ordentligt.

Dottern älskar dagis och har sällan tid att vinka hej då ens, men dessa torsdagmornar ger oss båda ont i magen för det känns som om jag själv får sätta henne i aktivitet med hink och spade (för ingen har tid med annat med så lite personal) och lämna henne där "helt själv".
    Ingen stöttning från personalen upplever vi.
    Jag har påtalat detta ett flertal tillfällen och min fröken förstår och ska föra vidare, men på föräldrarådet nekas det bara till problemet

Hur funkar den löpande planeringen på er förskola?
    Gissar att de flesta måste dela på personal då, men känner ni er lugna och trygga?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Hur fungerar planeringstid på er förskola?
  • mludvigs

Oj, jag har ingen aning om hur de gör på förskola! Således sker det inte alls under antingen lämning eller hämtningstid för allt är alltid som 'normalt' när vi lämnar eller hämtar.

De har ett antal heldagar per år då de planerar plus att de någon enstaka gång stängt tidigare pga planering.

• Cia o krabaten

Förra terminen hade det planering varje fredag, men vi lämnade på vår egen avdelning, men nu lämnar vi ute för att underlätta för personalen.
    Helt ok med mig, men de har inte tillräcklig uppsikt upplever jag.
    Barnen får sköta sig själva för mycket.
    Sen har vi också studiedagar 2ggr/termin eller så, men detta är löpande varje vecka.

Fler?

• Vädtkustmamma

Ungefär en gång i månaden stänger dagis 16.00 på måndagar för planering (personeln är kvar 16-19). Upplever inte det som ett problem eftersom jag bara behöver gå liiiite tidigare från jobbet då.

Sen är det studiedagar hela dagen ett par gånger om året.

• Cia o krabaten
    Vädtkustmamma skrev 2008-04-18 13:45:16 följande:
    Ungefär en gång i månaden stänger dagis 16.00 på måndagar för planering (personeln är kvar 16-19). Upplever inte det som ett problem eftersom jag bara behöver gå liiiite tidigare från jobbet då. Sen är det studiedagar hela dagen ett par gånger om året.
    det lät ju fiffigt.
    Hellre det för mig.

Nån mer?
  • Vera 74

Där jag jobbar har vi det så här:

På min avdelning planerar vi varje måndag mellan 13-14 då kommer det in en person från en annan avdelning och är hos våra barn. Jag jobbar på en småbarnsavdelning så våra barn sover ju oftast den tiden.
    Varje torsdag 13-14 turas vi i vår personalgrupp om att gå in (eller rättare sagt vi är ute med barngruppen) och ta hand om barnen på en avdelning som planerar då.

Var fjärde torsdag har vår personalgrupp planering mellan kl 9-14 då kommer det in två förskollärare som jobbar i ett sk kvalitetsteam (de löser av personal som planerar i hela vårt område) om vi har mycket barn så sätts det även in en extra vikarie. Vi är en förskola med 5 avdelningar och den här sk kvalitetsplaneringen har vi alla samma vecka men olika dagar. Kvalitetsteamet är alltid det samma och de känner barnen och barnen känner dem.

Jag är så lycklig över min Ismone!
  • violis

Tyvärr är det så att för att kunna sitta ner tillsammans  hela arbetslaget och planera verksamheten för våra barngrupper måste vi lämna över "våra" barn till en annan avd...på den fsk jag jobbar har vi veckoplannering varannan vecka och då är övr tre avd ute med alla barn men en avd har särskill koll på "våra" barn..veckan därpå tar vi hand om "deras" barn samma tid (ca 10-11)
    Kommer några barn den tiden informerar vi den ansvariga avd detta och de tar emot barnen...på vår fsk funkar detta bra då vi har "lagt ihop" avd två och två med en småbarn och en äldrebarns avd som hjälps åt..ofta har småbarnen ett äldre syskon som går på den avd och tvärsom så barn och personal och föräldrar känner varandra ....de avd som hjälps åt försöker också se till att lära känna varandras barn så att barnen ska vara trygga med den personal som har hand om dem.
    förutom veckplaneringen har vi ett APT (arbetsplats träff= personalmöte)möte i mån på em/kvällstid (16.30-19.30)(det är nog det Änglasnuttans fsk har på mån kvällarna)
    Vi har också rätt att stänga fsk 1 dag /termin för att kunna plannera hela "huset" gemensamt under lite längre tid (då man är liiite mer pigg och vaken än efter en heldags jobb med upp till 20 underbara ungar)

• Cia o krabaten

Vera 74 skrev 2008-04-18 19:01:26 följande:

Där jag jobbar har vi det så här:På min avdelning planerar vi varje måndag mellan 13-14 då kommer det in en person från en annan avdelning och är hos våra barn. Jag jobbar på en småbarnsavdelning så våra barn sover ju oftast den tiden.Varje torsdag 13-14 turas vi i vår personalgrupp om att gå in (eller rättare sagt vi är ute med barngruppen) och ta hand om barnen på en avdelning som planerar då.Var fjärde torsdag har vår personalgrupp planering mellan kl 9-14 då kommer det in två förskollärare som jobbar i ett sk kvalitetsteam (de löser av personal som planerar i hela vårt område) om vi har mycket barn så sätts det även in en extra vikarie. Vi är en förskola med 5 avdelningar och den här sk kvalitetsplaneringen har vi alla samma vecka men olika dagar. Kvalitetsteamet är alltid det samma och de känner barnen och barnen känner dem.
    [/citat]

Det lät ju jättebra och lyxigt med vikarier!
    Önskar att det kunde finnas för alla...
    violis skrev 2008-04-18 19:05:17 följande:
    [citat]
    Tyvärr är det så att för att kunna sitta ner tillsammans  hela arbetslaget och planera verksamheten för våra barngrupper måste vi lämna över "våra" barn till en annan avd...på den fsk jag jobbar har vi veckoplannering varannan vecka och då är övr tre avd ute med alla barn men en avd har särskill koll på "våra" barn..veckan därpå tar vi hand om "deras" barn samma tid (ca 10-11)Kommer några barn den tiden informerar vi den ansvariga avd detta och de tar emot barnen...på vår fsk funkar detta bra då vi har "lagt ihop" avd två och två med en småbarn och en äldrebarns avd som hjälps åt..ofta har småbarnen ett äldre syskon som går på den avd och tvärsom så barn och personal och föräldrar känner varandra ....de avd som hjälps åt försöker också se till att lära känna varandras barn så att barnen ska vara trygga med den personal som har hand om dem.förutom veckplaneringen har vi ett APT (arbetsplats träff= personalmöte)möte i mån på em/kvällstid (16.30-19.30)(det är nog det Änglasnuttans fsk har på mån kvällarna)Vi har också rätt att stänga fsk 1 dag /termin för att kunna plannera hela "huset" gemensamt under lite längre tid (då man är liiite mer pigg och vaken än efter en heldags jobb med upp till 20 underbara ungar)
    Precis så blir det ju hos oss också.
    Småbarns avdelningen har hand om "vår" avdelning och vice versa.
    Hon gick ju där till i juni så vi känner ju personalen.

Har full förståelse för planeringstiden, men mitt problem är att jag inte upplever att vi blir emottagna ordentligt.
    Hon skrivs upp på en lista, men sen så är det ingen som engagerar sig i att sätta henne i lek eller så.
    De äldre barnen sköter sig ju själva, men 3 år gammal så behöver man lite hjälp på traven.

Tack för alla svar, tar gärna emot flera.
  • teambe

på "vår" förskola har de dels planering en dag i månaden tror jag när de stänger tidigare, och dels har avdelningen planering en gång i veckan (eller varannan?) då den andra avdelningen tar hand om alla barnen ute. Men vi tycker det funkar bra för personalen på storbarnsavdelningen känner småkottarna väl, och tar sig alltid tid att hjälpa in dem i leken och säga hej då när vi lämnar (de kommer ju att bli huvudpedagoger för småbarnen så småningom, så de anstränger sig lite extra för att lära känna även småttingarna) och de stora barnen känner ju personalen på småbarnsavdelningen sen de gick där själva (de flesta i alla fall). Något som jag tycker är positivt är att man märker av att de planerar; dvs det sker kontinuerligt pedagogiska förbättringar som de arbetar med (utveckling av dokumentation, språkstimulans etc) så planeringstiden verkar väl använd.

• Stora

Både på mina barns förskola och där jag själv arbetar så gör vi likadant dvs turas om att ta hand om varandras barn ute melan 10-11.
    Det är den lösningen vi kan ha. Vi kan aldrig stänga tidigare, Vi kan inte lösa av varandra någon annan gång - det krävs ju också att all personal är närvarnade - dvs många har ju lediga dagar så en gång var tredje vecka är vi "alla" samtidigt.
    Till detta kommer 1,5 timme enskild planering/vecka och ett P-möte kvällstid i måndanden. Vår kommun har skrivit ett avtal att förskollärare ska ha 6 timmar planering/vecka...men det följs inte. Tänk vilken dröm det vore!
    Då skulle jag hinna allt som jag nu "skäl mig till stunder" eller sitter hemma och gör för att hinna....
    Nåväl det var inte frågan. Hos oss känner personalen barnen väl. Vi öppnar och stänger ju och vi har alltid frukost i hop delar på oss till 2 avdelningar efter frukosten och slår ihop oss igen klockan 4. Så all persoanl känner alla barn- de som är nya har ibland fått vara med oss då vi planerar om de är ledsna. Annars går det jättebra! På barnen avd. är det likandant de jobbar ihop morgon och em så barnen känner de flesta fröknarna.

• Stora

Just det glömde säga att innan vi går ut så har vi samling mm på resp. avdelnign o de flesta barn har kommit o blivit mottagna av oss. Ute krävs ju okcså mindre personal då man inte delar upp grupper mm på samma sätt. Men självklart stå på dig - ni ska ju bli väl mottagna vem det än är som tar emot.

• Cia o krabaten
    Stora skrev 2008-04-18 21:27:55 följande:
    Just det glömde säga att innan vi går ut så har vi samling mm på resp. avdelnign o de flesta barn har kommit o blivit mottagna av oss. Ute krävs ju okcså mindre personal då man inte delar upp grupper mm på samma sätt. Men självklart stå på dig - ni ska ju bli väl mottagna vem det än är som tar emot.
    ATck för svar.
    Precis min åsikt.
    Jag missunnar dem inte alls tiden, men det gör ont i magen att lämna de dagarna.
    Hade jag kunnat hade jag bytt mitt schema och lämnat senare just den dagen för att slippa det hela Och så ska det inte heller vara!
    Personalen känner barnen väl och vice versa. De är för oengagerade helt enkelt.
    Inga problem alls när våra fröknar har barnen. de anstränger sig extra för att ta emot ALLA barn...
    Ska fortsätta trycka på det hela.
Svar på tråden Hur fungerar planeringstid på er förskola?