Vera 74 skrev 2008-04-18 19:01:26 följande:
Där jag jobbar har vi det så här:På min avdelning planerar vi varje måndag mellan 13-14 då kommer det in en person från en annan avdelning och är hos våra barn. Jag jobbar på en småbarnsavdelning så våra barn sover ju oftast den tiden.Varje torsdag 13-14 turas vi i vår personalgrupp om att gå in (eller rättare sagt vi är ute med barngruppen) och ta hand om barnen på en avdelning som planerar då.Var fjärde torsdag har vår personalgrupp planering mellan kl 9-14 då kommer det in två förskollärare som jobbar i ett sk kvalitetsteam (de löser av personal som planerar i hela vårt område) om vi har mycket barn så sätts det även in en extra vikarie. Vi är en förskola med 5 avdelningar och den här sk kvalitetsplaneringen har vi alla samma vecka men olika dagar. Kvalitetsteamet är alltid det samma och de känner barnen och barnen känner dem.
[/citat]
Det lät ju jättebra och lyxigt med vikarier!
Önskar att det kunde finnas för alla...
violis skrev 2008-04-18 19:05:17 följande:
[citat]
Tyvärr är det så att för att kunna sitta ner tillsammans hela arbetslaget och planera verksamheten för våra barngrupper måste vi lämna över "våra" barn till en annan avd...på den fsk jag jobbar har vi veckoplannering varannan vecka och då är övr tre avd ute med alla barn men en avd har särskill koll på "våra" barn..veckan därpå tar vi hand om "deras" barn samma tid (ca 10-11)Kommer några barn den tiden informerar vi den ansvariga avd detta och de tar emot barnen...på vår fsk funkar detta bra då vi har "lagt ihop" avd två och två med en småbarn och en äldrebarns avd som hjälps åt..ofta har småbarnen ett äldre syskon som går på den avd och tvärsom så barn och personal och föräldrar känner varandra ....de avd som hjälps åt försöker också se till att lära känna varandras barn så att barnen ska vara trygga med den personal som har hand om dem.förutom veckplaneringen har vi ett APT (arbetsplats träff= personalmöte)möte i mån på em/kvällstid (16.30-19.30)(det är nog det Änglasnuttans fsk har på mån kvällarna)Vi har också rätt att stänga fsk 1 dag /termin för att kunna plannera hela "huset" gemensamt under lite längre tid (då man är liiite mer pigg och vaken än efter en heldags jobb med upp till 20 underbara ungar)
Precis så blir det ju hos oss också.
Småbarns avdelningen har hand om "vår" avdelning och vice versa.
Hon gick ju där till i juni så vi känner ju personalen.
Har full förståelse för planeringstiden, men mitt problem är att jag inte upplever att vi blir emottagna ordentligt.
Hon skrivs upp på en lista, men sen så är det ingen som engagerar sig i att sätta henne i lek eller så.
De äldre barnen sköter sig ju själva, men 3 år gammal så behöver man lite hjälp på traven.
Tack för alla svar, tar gärna emot flera.