• Liten Stjärna

"guuuud så STOR han/hon är"

Blir så förbannat störd på folk som ska kommentera bebisars vikt och utseende i den bemärkelsen att de skulle vara på ngt sätt knubbiga/tjocka. Bebisar SKA vara runda och goa.
    Ibland så har jag märkt hur folk pratar om andras bebisar
    "guud vad stor han är. väger si å så mkt..men ja.. gud, han ser lite konstig ut osv osv"
    Har verkligen vikt och utseendehysterin drabbat våra små bebisar redan? Trodde inte att det var sant när jag entrade gravid- och småbarnslivet. Kanske bara jag är naiv som tror att bebisar ska se ut som små michelingubbar och ha stora rosiga kinder?

Nej fy f*n alltså för denna hysteri kring vikt och storlek på våra små bebisar!

• Svar på tråden "guuuud så STOR han/hon är"
  • Novus

När sonen var mindre skulle alla lägga en kommentar om hur stor han var.
    Men när dottern var liten skulle alla lägga en kommentar om hur liten hon var

• glitterkorn

Håller med !

ALLA bebisar / barn är otrolig söta och fina precis som dom är !

• Valkyriah

Tycker väl inte att bebisar/små barn ska se ut på ett speciellt sätt.De kan vara små,stora,långa och korta precis som vi vuxna.Inget av det är mer rätt eller fel så länge de mår bra.

Har också en ganska stor kille och har alltid varit större än genomsnittet men följt sin egenkurva vilket ju är viktigast.

Innerst inne är vi alla hårdrockare
  • Liten Stjärna

absolut. alla bebisar får väl se ut hur de vill. men jag upplever att det finns en negativ atmosfär kring att bebisar är lite knubbiga och runda.

• Valkyriah
    Liten Stjärna skrev 2008-04-18 15:26:28 följande:
    absolut. alla bebisar får väl se ut hur de vill. men jag upplever att det finns en negativ atmosfär kring att bebisar är lite knubbiga och runda.
    Nja,kanske.Är inget jag tänkt på,dock tycker jag det kan vara lite jobbigt att folk tror att sonen är äldre än vad han är och därför "kräver" mer utav honom.
    Innerst inne är vi alla hårdrockare
  • Sagofe

Jag är tvärtom, jag tycker att bebisar ska vara knubbiga och runda.
    Sen spelar det ju ingen roll om de inte är det, huvudsaken är ju att de mår bra.

• minimou

Jag uppfattar det snarare som lite av en komplimang att säga att någons bebis är stor eller tjock. Tycker det är värre med "vilken spinkig/liten bebis". Lite av ett nederlag att inte kunna "göda" sin plutt...

• elvinaOstefan

Jag får ofta höra att sonen är "stor och stabil" av främmande mäniskor. Och dom blir alltid lika förvånade när jag säger att han är 4,5månader, då dom själva påstår att han ser ut som en 7-8månaders baby. Jag ser inte det som något negativt! Jag vill att min son ska vara lite rund och go och se ut som en riktig baby. Hade nog tagit illa vid mig om någon istället hade sagt att han va liten och smal. Hellre en knubbis än en speta

(¨v¨) Devin (¨v¨)
  • FridaE

Allt som inte är inom "normalramen" är värt att kommentera, så är det bara. Jag har tvärtom en dotter som är lång och smal och det känns nästan ännu värre, som att jag inte ger henne tillräckligt med mat osv. Det är däremot inte många som kommenterar det..
    Hon tas ofta för att vara äldre än hon är.
    Sonen var knubbig som bebis och där var dte mycket kommentarer om grädde i brösten osv osv. Men sånt rörde inte mej i ryggen, för jag tycker att en knubbig bebis är helt naturligt och amn vet ju att de kommer smalna av när de väl börjar röra på sej.

Sen kan man ju disskutera kläder och dess storlekar för bebisar. Knubbiga bebisar får man oftast köpa för stora strlekar till för att de ska få plats och dte tycker jag säjer mycket om att dagens ideal minskar även för bebisar!

• nilshugobollträ

jag har en dotter som är lång o smal..
    jag är kort o tjock *haha*

alla säger alltid..sååååå smal hon är!

hon är inte tjock o inte mager..hon är smal!! inga ben som sitcker ut nångonstanns, man kan se ryggraden, men inget utmärkande! det är väl inget fel med de?

tycker att d e sorligt att folk är så fruktansvärt utseende fixerande

• Madicken

När min son var 4 mån var han väldigt lång och tjock. Folk erkände, när jag berättade hur gammal han var, att de trodde att han var efterbliven eftersom de trodde att han var äldre.

• Takhiza

Min son är 7 veckor gammal och väger 5.7kg och är 60cm lång. Folk i min närhet brukar säga "gud vad stor han är!" och BM likaså, men BM sa också att alla barn är olika!

• Snäckan13

på BVC sa dom till mig att han var så smal o så smal o så smal, varenda jävla gång...

när jag blev gravid igen, sa hon att - ja då kanske du får en lite tjockare bebis nu då...

i ren ilska av o hört om att min pojk va så smal så sa jag

- jag hoppas denna åxå blir smal för jag tycker feta bebisar är fula

DET TYCKER JAG GIVETVIS INTE, MEN KÄRRINGEN BLEV TYST!!!

Älskar mina barn så otroligt mycket!!!!
  • ilalila

Min son är en riktigt stor kille (har alltid varit, vägde 4415 och 56 cm lång vid födseln) och detta har alltid kommenterats. Men jag har faktiskt inte tagit illa upp, han ÄR ju stor. Stor och otroligt söt

• mejida

Men vad spelar de för roll om man säger att en stor bäbis är stor. Den är ju stor. Jag tycker att de flesta bäbisar är jätte fula men de kan man ju inte säga till en nybliven mamma, då blir de ofta att man säger något uppenbart tex stor, liten, va mycket hår osv

• Bebis Anna

jag kan bara ta o hålla med dig. Fattar inte vad de är för skruv lös på dom som håller på och tjötar om andra bebisars vikt så fort man träffar dom. kan ju undra vad dom har för problem själva med mat och vikt.

• Shehaan

Det som är ett stort plus med "stora" bebisar är ju att dom inte blir sjuka så lätt som "små" bebisar blir. Sen så är ju ALLA barn eller människor överhuvudtaget HELT olika, så jag tycker också att folk kan ta och hålla sina åsikter för sig själv om det inte passar deras livsstilar! Jag är stolt mamma till STOR bebbe, han är 62lång och väger 5985(sist vi vägde honom), det var ca 2 veckor sedan nu, så nu väger han säkert ännumer och är inte äldre än 2 mån! : )

Jag gillar bebisar när dom är tjocka och gosiga, men alla är ju somsagt olika! : ) Alla barn är hursomhelst jättefina!

• Marylin

DET har man ju fått höra en och annan gång.. Jag veeeet att hon är stor ( rund å go å mysig ) Men hon följer sin kurva perfekt och vägde mycket redan när hon kom ut! ( 4820 gram och 55 lång Men hon är inte för  stor, inte enl bvc, och inte mej heller för den delen.... Bebisar SKA var runda å goa

Svar på tråden "guuuud så STOR han/hon är"