• södertälje

Flytta plantor

Nu har jag ett jättejobb framför mig,eftersom dom ska riva våran radhus länga efter en brand och bygga upp den igen måste jag ta med mig mina älskade plantor.
    Problemet är att vi ska flytta i juni eller juli och då har ju blomstrerna sin praktperiod.
    Min tanke är att jag redan nu gräver upp dom aktuella blommorna och planterar dom i stora krukor för att inte chocka dom.
    Nu undrar jag om det finns någon som gjort det samma dvs flyttat plantor som dagliljor,fingerborgsblommor,sköldpadsört,riddarsporrar,clematis,irisar,blåregn,vindruva mm mm och fått dom att klara sig.
    Frukträd,klätterrosor och kaprifolen är tyvärr för stora för att grävas upp snyft och suck.

• Svar på tråden Flytta plantor
  • Torparn

Det brukar gå utmärkt att flytta plantor. Vindruvor voch blåregn har jag ingen erfarenhet av men du har ju inget att förlora på att försöka.

Tänk på att fingerborgsblomman är tvåårig så för att få blommor nästa år så sprider den sina frön som bildar nya bladrosetter som sedan blommar året efter. Men det kanske du redan visste

Det viktiga när man har i krukor är väl att de inte torkar ur i sommar.

• södertälje

Jag är faktiskt beredd på att behöva klippa ner ordentligt på både vindruva och blåregn,för dom är så stora och blir säkert chokade vid uppgrävning och flyttning.

• Torparn

Nej, vindruva ska inte klippas nu då blöder den och det är inte lite heller det kan ta död på den!

Blåregn har jag ingen aning om då den inte fungerar i min zon.

• södertälje

OK då får jag försöka flytta den ändå,men jag har för mig att man ska beskära druvor hårt för att få mera frukt.Och om man tittar på vindruvor vid medelhavet så är dom hårt beskurna.

• Gela O

Jag klippte ner mina druvor i juni för ett par år sedan (väggen de stod mot hade fått för mycket fukt och behövde ett skydd).
    Jag klippte ner dem så det var bara en dryg dm kvar. de blödde inte alls.
    De växte upp igen men fick inga druvor första året. Andra året kom det massor!

Vänta fram till sommaren innan du klipper dem, så går det säkert bra.

• södertälje

Ska försöka och hoppas att den klarar sig,finns det ingen som vet något om blåregnet för det är en otroligt vacker växt och jag vill verkligen inte förlora den nu när den börjat ge resultat.

• södertälje

Problemet har löst sig med blåregnet,den ska beskäras hårt ungefär som en vindruva 2 ggr per år för att blomma rikligt,så jag får väl testa då och hoppas på massor av underbara blåa klasar.

• Torparn

Om man ska ta hårt alltså in i själva stocken så ska man klippa den runt jul- nyår. Då ska man ta rejält. Syrrans man gjorde helt fel och klippte nu det fullkomligt rann ut sav och blev rejält blött runt om, den stocken är nog död nu.

Men sen gör man även sommarbeskärning men då handlar det inte om grova grenar utan årsskotten som kan kortar in. Alla årskott två blad efter den andra vindruvsklasen klipps av. Man lämnar alltså max två klasar på varje skott kvar. Det kallas pincering. Detta gör man för att druvorna ska få en bra kvalité och inte all bladmassa ska ta all kraft.

• Rosenlund

Jag har flyttat på många plantor i vår trädgår och det har gått utmärkt, bla. rosbuskar, funchior och andra perenner.

• södertälje

I dag har det varit toppen väder och jag har planterat mina plantor i stora krukor i väntan på flytten som blir i juni.
    Jag har hunnit med att gräva upp halva tomten,en del plantor,och träd måste jag lämna för dom är för stora att gräva upp.
    Sen fick vi reda på att ALLT måste rivas,staket en stor trall med tak.Fy f*n vilket jobb.Funderar på att sätta ut en annons för det finns väl dom som vill bygga trall osv.Vårat staket är 28 meter långt och ca 1,60 hög.Trallen är ca 5x4 meter.Finns nog bilder i mitt galleri på dessa.

Svar på tråden Flytta plantor