Måste man värma Semper till 70 grader....
.....innan man blandar i pulvret. Har bara haft NAN och då blandar man pulvret när vattnet är ättemperatur kan man inte göra så med semper???
.....innan man blandar i pulvret. Har bara haft NAN och då blandar man pulvret när vattnet är ättemperatur kan man inte göra så med semper???
Nä. jag blandade alltid vatten och pulver och värmde sen till ättemp.
kallt vatten´+ pulver, sen värmde i flaskan i micro alltså.
Jag läste någonstans att enligt Semper är det viktigt att pulvret löstes i vatten som var minst 70 grader för att alla ev. bakterier skulle dö.
Det tror jag inte heller, och har aldrig läst. På fpk står det att man kan blanda pulver och kallt vatten i flaskor och ha på lut i kylen i upp till 12 timmar. Och de värmer man ju inte till 70 grader. Det är klart det inte är bakterier i pulvret!
Är det ersättnign eller välling?
För ersättning ska väl blandas i varmt vatten och välling i kallt.
Men jag har alltid blandat i kallt vatten och alla mina barn lever och mår bra
Jag har inte sagt att jag vet eller att det är så men jag vet att jag läst det för länge sen någonstans. O på fpk på ersättning 0-4 mån står det väl inte så...när jag använde det så skulle man helst göra nytt varje gång o att man skulle koka vattnet. om man ville förbereda så skulle det väl vara i kokta flaskor m kokt avsvalnat vatten?? Eller har de ändrat det nu? babyplus fr 4 mån vet jag att man blandade i kallt vatten o kunde köra i micron. men som sagt jag vet inte men mitt bvc var väldigt noga med att påpeka att koka flaskor o vatten fram till 4 månader, sen gör ju folk som de vill.
Nej, man behöver INTE koka vattnet. Sverige har såpass bra vatten att det inte behövs. Men jag tror att det står på paketet ändå för att Semper ska ha ryggen fri. Jag ringde t o m kommunen och kollade när dottern var nyfödd, för att ha på fötterna - och nej, kokning av vatten behövs ej. Det sa vår bvctant också.
Jag kokte flaskorna i början, men körde sen i diskmaskinen efter ett par månader.
Ja ja..det sägs tydligen väldigt olika fr bvc till bvc.
Känner även en dam, som har ett barnbarn m känslig mage, att hon visste att där vi bor låg vattnet på gränsen till det sämre o att det är med tanke på vuxna mätningarna görs o inte på barn o att man skulle koka för säkerhets skull. Men det pratas ju väldigt mkt o man ska väl inte tro på allt så bäst är att göra som man själv känner.
Ha en trevlig helg!
Även jag har kollat med kommunen och vatten till ersättning behöver inte kokas. Nu har jag iallfall gjort ersättningen som jag gör med NAN, får se om han blir dålig, men det har jag svårt att tro.
jag gör också precis som emd NAN med sempers. man f¨r ju kolla så det löser sig ordentligt bara.
å r¨kar jag värma vattnet för varmt först så brukar jag ta jkallvatten direkt från kranen att blanda ut med så det blir rätt temperatur. å sen blanda i pulvret.
ungen hinner ju bli tokig om man ska göra precis som på paketet liksom....
Vi blandar pulvret i kallt, kokt (fast bara uppkokt i vattenkokaren och det är nog eg inte nödvändigt) vatten, skakar ordentligt och värmer sen i micron, både med NAN och Babysemp. Funkar super och dottern mår toppen. Och till natten preppar vi ett par flaskor som står i kylen tills det är dags.