• JaninaH

Hur får man bort det onda i nacken?

jag har haft ont i nacken i ca 4 dagar..
    när jag har ont i nacken brukar det gå över på 1 dag ungefär..
    men nu sitter det i, har använt liniment, eller tigerbalsam,
    sedan har jag använt vetekudde 1 gång, hur ska jag göra?
    har så j*vla ont och behöver hjälp med att få bort det!

tips?

• Svar på tråden Hur får man bort det onda i nacken?
  • snuttP

värme, värme, värme och massage. Värm på din vetekudde om o om igen..

• JaninaH

grejen är det att det inte var min vetekudde, vad kostar en vetekudde?

snuttP skrev 2008-04-18 19:26:29 följande:
    värme, värme, värme och massage. Värm på din vetekudde om o om igen..
  • fru06

Akta dig för värme om du är inflammerad i nacken,då sprider du inflammationen.
    Sök dig till sjukgymnastom du skadat dig eller massör om det är muskulärt.

• snuttP

Jag har köpt en toppen på babyland. Sån som man kan spänna runt midjan. Den är toppen tycker jag. Gav max 200:- för den.

• snuttP

Gör man?? Sorry hade jag ingen aning om. Men man kan väl alltid prova med det först.

fru06 skrev 2008-04-18 19:34:33 följande:
    Akta dig för värme om du är inflammerad i nacken,då sprider du inflammationen.Sök dig till sjukgymnastom du skadat dig eller massör om det är muskulärt.
  • Victors mamma

Det kan vara triggerpunkter med...De går inte bort av värme utan av pressur, massage och stretching. Hittar du en öm punkt, tryck fast men inte för hårt. Släpper smärtan så tryck ännu lite hårdare, och när smärtan släpper igen tryck en sista gång. Men det gäller att vara försiktig och inte trycka för hårt på en gång! Då kan man irritera muskeln istället.

Är det en inflammation borde du känna det, då blir man varm och får som en rodnad vid stället och det brukar pulsera.

• JaninaH

tack, det är på en punkt det sitter, det är ingen inflammation..

Lotus26 skrev 2008-04-18 19:39:11 följande:
    Det kan vara triggerpunkter med...De går inte bort av värme utan av pressur, massage och stretching. Hittar du en öm punkt, tryck fast men inte för hårt. Släpper smärtan så tryck ännu lite hårdare, och när smärtan släpper igen tryck en sista gång. Men det gäller att vara försiktig och inte trycka för hårt på en gång! Då kan man irritera muskeln istället. Är det en inflammation borde du känna det, då blir man varm och får som en rodnad vid stället och det brukar pulsera.
    snuttP skrev 2008-04-18 19:35:01 följande:
    Jag har köpt en toppen på babyland. Sån som man kan spänna runt midjan. Den är toppen tycker jag. Gav max 200:- för den.
    okej tack! just nu tog jag bara en tubsocka och fyllde med ros och in i mikron, det gör så jvla ont :(
    fru06 skrev 2008-04-18 19:34:33 följande:
    Akta dig för värme om du är inflammerad i nacken,då sprider du inflammationen.Sök dig till sjukgymnastom du skadat dig eller massör om det är muskulärt.
    ja det är inte inflammation iaf.. tack för svar :)
  • JaninaH

ris menade jag

snuttP skrev 2008-04-18 19:35:01 följande:
  • snuttP

ja jag täntke.. med ros?? men läste en gång till så fattade jag.. hihi..

• JaninaH
    Svar på #9
    hehe :D har tryck lite, sedan har jag på sockan, sedan trycker jag och sedan sockan igen ;)
    snuttP skrev 2008-04-18 19:44:58 följande:
    ja jag täntke.. med ros?? men läste en gång till så fattade jag.. hihi..
  • Victors mamma

Strålar det upp mot huvudet/sidan av huvudet när du trycker på punkten?

• JaninaH

nej, borde det göra det? orolig

Lotus26 skrev 2008-04-18 19:50:04 följande:
    Strålar det upp mot huvudet/sidan av huvudet när du trycker på punkten?
  • Victors mamma

Nej, det är bara bra om det inte strålar smärta då är det inte aktiva utan latenta triggerpunkter, alltså lättare att få bort

• JaninaH

haha fattade inte hälften av den meningen och dom orden :P haha
    men tack så :)

Lotus26 skrev 2008-04-18 19:53:52 följande:
    Nej, det är bara bra om det inte strålar smärta då är det inte aktiva utan latenta triggerpunkter, alltså lättare att få bort
  • JaninaH

jag har iaf tigerbalsom på, sedan tubsockan med ris :)
    trycker lite på punkten jag har ont då och då :)

• jessicolors

Testa att sitta upp eller stå, så rakt du kan utan att hakan är lyft. "Tryck" ner hakan mot halsen och tänk på att nacken, ryggen och höfterna ska var i en så rak linje som möjligt.
    Vänd sedan huvudet så långt du kan åt vänster (eller höger), fortfarande utan att lyfta hakan, alltså ingen "näsa i vädret". Håll kvar i 10-15 sekunder. Du kommer att känna att det drar i musklerna i nacken.
    Vänd sedan huvudet åt motsatt håll så långt du kan och håll kvar. Gör denna övning 10 ggr åt varje håll, några gånger om dagen.
    Rekommenderat av min sjukgymnast och funkar otroligt bra mot nackvärk och huvudvärk som grundar sig på nackproblem.

• JaninaH

tack jag sitter och ska göra det nu :)

jessicolors skrev 2008-04-18 20:54:14 följande:
    Testa att sitta upp eller stå, så rakt du kan utan att hakan är lyft. "Tryck" ner hakan mot halsen och tänk på att nacken, ryggen och höfterna ska var i en så rak linje som möjligt.Vänd sedan huvudet så långt du kan åt vänster (eller höger), fortfarande utan att lyfta hakan, alltså ingen "näsa i vädret". Håll kvar i 10-15 sekunder. Du kommer att känna att det drar i musklerna i nacken.Vänd sedan huvudet åt motsatt håll så långt du kan och håll kvar. Gör denna övning 10 ggr åt varje håll, några gånger om dagen. Rekommenderat av min sjukgymnast och funkar otroligt bra mot nackvärk och huvudvärk som grundar sig på nackproblem.
Svar på tråden Hur får man bort det onda i nacken?