• Cissi82

Någon som vet vad det var för fisk som attackerade mig i Thailand?

Var och dök för några år sedan i Thailand och fick en efterhängsen fisk efter mig. Han/hon naffsade på mig och var riktigt otäck. Jag har funderat på vad det var för odjur men inte hittat någon information. Fisken såg ut som en liten haj, ca 40 cm, ljus med en svart linje och allmänt elakt utseende...Någon som vet vad det var eller vart man möjligtvis kan få reda på information?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-18 21:45
    Kom på att en i dyksällskapet sa att det var en fisk som brukade simma tillsammans med hajar, ingen som har en susning?

• Svar på tråden Någon som vet vad det var för fisk som attackerade mig i Thailand?
  • Linda1976

Förlåt att jag skratta, allmänt elakt utseende? hahaha....

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Linda1976

fiskarter +thailand. Har du tokgooglat?

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Cissi82

Jag har tokgooglat men jag fortsätter...den fisken såg faktiskt elak ut och va elak rakt igenom...:)

• Lady Bling

Ok, nu har jag suttit och googlat en massa för att komma fram till vilken fisk det kan vara och tror att jag har hittat den. Tror att det är en "sharksucker" på latin
    "remora remora".  Det är fiskar som brukar simma med hajar, dom suger sig fast på hajarna och "liftar" med dom. Tydligen enligt flera sidor kan dom också vara väldigt jobbiga när man snorklar och dyker, eftersom dom följer efter och försöker "nafsa" och suga sig fast på dykaren, ofta på benen. Dom ser som du säger ut lite som hajar, fast med ett liet egendomligt utseende.

Lägger in lite länkar till bilder:

upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4a/Remora_remora.JPG/450px-Remora_remora.JPG

www.gma.org/fogm/images/remora.gif

images.google.se/imgres&imgrefurl=www.gma.org/fogm/Remora_remora.htm&h=226&w=842&sz=31&hl=sv&start=1&um=1&tbnid=IpM-DY15rK48SM:&tbnh=39&tbnw=145&prev=/images%3Fq%3Dremora%2Bremora%26imgsz%3Dsmall%257Cmedium%257Clarge%257Cxlarge%26um%3D1%26hl%3Dsv%26client%3Dfirefox-a%26rls%3Dorg.mozilla:sv-SE:official%26sa%3DG

pagesperso-orange.fr/palikaguyane/image%200/ap%20remora.jpg

images.google.se/imgres&imgrefurl=www.dkimages.com/discover/Home/Animals/Fish/Bony-Fish/Orders/Perch-like-Fish/Remoras/Remora/Remora-2.html&h=271&w=426&sz=18&hl=sv&start=13&um=1&tbnid=IA1TuDaIkGvURM:&tbnh=80&tbnw=126&prev=/images%3Fq%3Dremora%2Bremora%26imgsz%3Dsmall%257Cmedium%257Clarge%257Cxlarge%26um%3D1%26hl%3Dsv%26client%3Dfirefox-a%26rls%3Dorg.mozilla:sv-SE:official%26sa%3DG

Det finns flera olika arter av remoras, så din kanske ser lite annorlunda ut, till exempel en shark remora:

images.google.se/imgres&imgrefurl=www.thejump.net/id/shark-remora.htm&h=300&w=407&sz=9&hl=sv&start=13&um=1&tbnid=7Ve0nqvjYh2RNM:&tbnh=92&tbnw=125&prev=/images%3Fq%3DEcheneis%2Bnaucrates%26um%3D1%26hl%3Dsv%26client%3Dfirefox-a%26rls%3Dorg.mozilla:sv-SE:official%26sa%3DG

Så här står det på en websida där dom dykt och kollat på fiskar och hajar:

The most unnerving fish were the sharksuckers who wanted to hitch free rides on us, the divers. We were constantly shoeing them off. Karen, in full wetsuit, never felt them. But those of us with exposed legs sometimes felt the creepy brush and suck of a 2- or 3-foot sharksucker.

Så vad tror du, kan det vara den fiskarten som är din elaka fisk?

• Lady Bling

Äsch!

Såg att flera av länkarna inte funkar, som jag har letat och kopierat och haft mig...

Äh, men du får googla på shark remora, remora remora och sharksucker så borde det komma upp fler sidor och bilder som du kan kolla på.

• Cissi82

Det är odjuret du hittat...får rysningar när man ser bilderna. Tack så hemskt mycket för hjälpen!! Kram

• AstraTrillian

Absolut en remora, inte ett dugg farlig Jag tycker de är supergulliga och har haft en som "kompis" på dyk.

• Lady Bling
    Cissi82 skrev 2008-04-19 08:24:45 följande:
    Det är odjuret du hittat...får rysningar när man ser bilderna. Tack så hemskt mycket för hjälpen!! Kram
     Varsågod! Vad roligt att det var rätt fisk/odjur jag hittade! Kram!
  • qenzo

Tänkte precis ta upp den fisken jag med, men hann ju inte :)
    Och som sagt, de är inte farliga, men innan man VET det så är det förstås lite kymigt att "förföljas".

Svar på tråden Någon som vet vad det var för fisk som attackerade mig i Thailand?