• Anonym (Besviken)

Förskolan bara klagar på mitt barn..

Mitt barn är fem år och varje gång jag hämtar på förskolan är det klagomål..är det inte att barnet har varit argt stora delar av dagen så är det att barnet inte vill vara med på deras aktiviteter...varje dag jag hämtar är det ngt..sällan ngt positivt

Mitt barn har varit mycket gladare förut men nu är det mest ledsen och just arg..jag trodde det var trots men det tror inte personalen på förskolan, det är nästan som dom tycker att barnet är inte så styrtbart som andra barn och därmed ett "problembarn".

Vi har en fin familj, bra grunder och vill att barnet ska få ett bra liv men det känns som att förskolan redan bestämt sig för att klaga om ALLT.

Ledsen

• Svar på tråden Förskolan bara klagar på mitt barn..
  • Cia o krabaten

Usch vilken jobbig sits.
    Kan ni inte be om ett möte med personalen och diskutera det hela?
    Så ni får svart på vitt vad som är problemet från deras sida och samtidigt att ni får möjlighet att berätta hur jobbigt dte är när de "klagar" på erat barn.
    Kasnek kan ni komma överrens om att de bara säger till om det hänt ngt extra/ ovanligt? Det vanliga besvären kanske ni inte behöver få i ansiktet varje dag?

nu vet jag ju absolut inte hur han är, men är dte ett riktigt problem kanske det går att få en resursperson som lösning?

• SIN74

Fråga din lille kille. Han kanske är osams med något barn eller så har det kanske hänt något. Han kanske kan ge dig svaren.

• Anonym (pedagog)

Beklagligt att du som förälder upplever det så här tycker jag! Som pedagog är det viktigt att föräldrarna känner att man samarbetar kring barnet för att skapa den bästa miljön som möjligt. Tycker det är ytterst oprofessionellt att uttrycka sig på det här viset, om barnet nu enligt dem är så besvärlig-varför inte granska den pedagogiska grundsyn och den pedagogiska verksamhet som bedrivs? Vår uppgift som pedagoger är ju faktiskt att utveckla och stötta barnen samt att möta dem på deras nivå- vad hjälper det då till att gnälla?

Att använda begrepp som problembarn osv tycker jag är helt oacceptabelt, att placera in barn i fack anser jag är helt felaktigt!

Om du orkar, är mitt råd att nästa gång personalen går på dig så här ifrågasätter på vilket sätt ditt barn beter sig avvikande, i vilka situationer detta sker samt om pedagogerna på fsk har någon tanke kring hur de ska hjälpa ditt barn över den här fasen( inte sagt nu att det är något fel på ditt barns beteende!)?
    Annars tycker jag faktiskt att du kan vända dig till verksamhetsledaren och meddela hur du blir bemött och byta fsk innan barnet totalt har tappat förtroendet....

Bara lite av mina tankar och råd inför denna inte helt ovanliga situation.

• Analoga

Kanske han inte trivs?? Sedan så tror jag att din pojke känner av att personalen tycker han är besvärlig. Barn är fenomenala på att känna av känslor. Så det blir liksom en ond cirkel:

Personalen tycker pojken är besvärlig, och han reagerar med negativa känslor när han inte känner sig omtyckt.

Förstår du vad jag menar?

Jag tycker du ska be att få ta ett samtal med "er" fröken och diskutera vad som kan vara orsaken till att han inte verkar trivas där, och om det går att göra något för att få det bättre. Alternativt om det inte funkar att han får byta dagis....

• flowerLowa

nu blev jag MYCKET intresserad av varför de två tidigare talare förutsätter att det är en liten kille TS berättar om! VARFÖR? TS skriver ingenstans vad hennes barn har för kön! är det för att TS beskriver ett "krångligt" barn som förskolan har problem att orka med..?? Kan det inte vara en flicka som är bångstyrig, och inte låter sej styras av vuxna? Jag vill gärna höra era förklaringar till detta?

~~Ju mer man vet, desto svårare blir det att leva~~
  • Anonym (pedagog)

Vill också tillägga att det kanske är lämpligt att få ta del av personalens dokumentation kring ditt barn för att hitta lämpliga åtgärder för att få ditt barn att trivas på fsk! Det handlar ju inte om att ditt barn är argt osv och eventuellt beter sig illa- frågan är ju varför fsk inte lyckas stimulera barnet.

• flowerLowa

menar inlägg 2,3 och 5

flowerLowa skrev 2008-04-18 21:33:39 följande:
    nu blev jag MYCKET intresserad av varför de två tidigare talare förutsätter att det är en liten kille TS berättar om! VARFÖR? TS skriver ingenstans vad hennes barn har för kön! är det för att TS beskriver ett "krångligt" barn som förskolan har problem att orka med..?? Kan det inte vara en flicka som är bångstyrig, och inte låter sej styras av vuxna? Jag vill gärna höra era förklaringar till detta?
  • Analoga
    oooops Hemlis   jag tyckte också att jag läst att det var en kille!  Kan inte förklara varför - tyckte bara att hon skrivit det men så såg jag ju att hon inte gjort det!?
  • flowerLowa
    vill förtydliga att jag inte menar att du TS har beskrivit ditt barn såhär, blev mest uppjagad av denna typiska syn på de olika könsrollerna vi ser i samhället.. är det ett "problembarn - om man nu ska kalla det för det så antas det gensat vara en pojk, medans flickor är så snälla och beskedliga minsann.. blir irriterad av detta!

(pedagog under utbildning.. )
Svar på tråden Förskolan bara klagar på mitt barn..