• varfördåför

måste säga hej!?

Min fem åring är väldigt bestämd, han är inte särskilt fysisk mot andra människor och väljer vilka han gillar och inte. På hans dagis jobbar det en fröken (hon är inte ordenarie utan har bara varit där i någon månad) hon och sonen går inte så bra i hop och han orkar därför inte egagerasig så mycket i den fröken.

Då vi kommer på morgonen så hälsar hon givetvis och våran tvååring hälsar på henne medans femågingen kanske bara nickar till henne eller tittar till på henne att han sett henne men säger inte alltid hej tillbaka.

Idag då jag hämtade barnen på dagis så sa an av de ordenarie fröknarnna att vi måste få alvin att häsla på morgonen då vi lämnar honom. Att säga hej då han kommer. Jag tycker ju iof att man ska säga hej till folk som hälsar och jag säger alltid till honom på mårgonen tex, "alvin, hörde du att hon hälsadepå dig.." och då säger han oftast hej till henne för att det förväntas av honom.

jag vte inte ricktigt hur jag ska ställa mig till detta. Ok det hör till vanligt hyffs, men jag vill inte "läxaupp" honom för att han har valt att inte ödsla tid på en människa som han inte gårihop med, har man inte rätt att välja vilka människor man gillar bara för att  man bara är fem år. Han kan ju inte visa på så många andra sätt vad han känner eftersom hon är i en macktposition över han...

Vad är vicktigast, att han lärsig att det är det enda rätta tat säga hej eller att hanlärsig att hållapå sin integritet?

När får vi en Gloria?
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-18 21:50
    ska tilllägga att det bara gäller just dena vikarie, annars hälsar han på alla och är bara glad och trevlig mot personalen o de andra barnen. bara just denna kvinna han inte hällsar på
  • Svar på tråden måste säga hej!?
  • Pink Muffin

Visst hör det till "vanligt hyfs" att man säger hej till nån som hejar, svara när nån frågar nåt etc. men jag kan inte se att man kommer nånstans med att tvinga fram det av en 5-åring. Tycker du gör rätt som talar om för honom att han "borde" hälsa, men att dra det längre tycker jag är att göra en höna av en fjäder!!

♥ Signe 050204 ♥ Alfred 061108 ♥ Valter 080706 ♥
  • moretime

Ja jag försöker också få barnen att iaf säga hej, de är ju så otroligt sig själva, är de sura så visar de verkligen det.
    Men att lära barnen hälsa är väl normal hyfsnivå tycker jag.

• varfördåför
    Pinkie skrev 2008-04-18 21:41:18 följande:
    Visst hör det till "vanligt hyfs" att man säger hej till nån som hejar, svara när nån frågar nåt etc. men jag kan inte se att man kommer nånstans med att tvinga fram det av en 5-åring. Tycker du gör rätt som talar om för honom att han "borde" hälsa, men att dra det längre tycker jag är att göra en höna av en fjäder!!
    jo, jag menar det. vem vinner på det. det måste ju vara den där vikarien som tarillaupp då han inet vill hällsa på henne. men det är ju någon typ av ställnigstagande för annars är han väldigt "uppfostrad" (hu rhan nu blev det ) och säger tack och frågar snällt o väntar på varssågod osv. är bara henne han gör såhär mot!
    När får vi en Gloria?
  • Barn nr2

Jag tycker att det tillhör bra uppfostran att säga hej när man kommer till dagis på morgonen. Om det hade varit min son så hade jag pratat med honom och krävt att han hälsar när någon hälsar på honom.
    Även om man som vuxen inte kommer överens men någon t ex på sin arbetsplats så hälsar man ju ändå på den personen på morgonen. Eller? Det tycker i alla fall jag.

• varfördåför
    moretime skrev 2008-04-18 21:43:31 följande:
    Ja jag försöker också få barnen att iaf säga hej, de är ju så otroligt sig själva, är de sura så visar de verkligen det.Men att lära barnen hälsa är väl normal hyfsnivå tycker jag.
    jo, det tycker ju jag också. men det är ju en speciel situation just med henne. annars säger han hej till alla som hällsar.
    När får vi en Gloria?
  • Pink Muffin
    xylifon skrev 2008-04-18 21:43:58 följande:
    jo, jag menar det. vem vinner på det. det måste ju vara den där vikarien som tarillaupp då han inet vill hällsa på henne. men det är ju någon typ av ställnigstagande för annars är han väldigt "uppfostrad" (hu rhan nu blev det ) och säger tack och frågar snällt o väntar på varssågod osv. är bara henne han gör såhär mot!
    Gör ingen stor grej av det!! DÅ har ni ett problem!
  • varfördåför
    Barn nr2 skrev 2008-04-18 21:46:28 följande:
    Jag tycker att det tillhör bra uppfostran att säga hej när man kommer till dagis på morgonen. Om det hade varit min son så hade jag pratat med honom och krävt att han hälsar när någon hälsar på honom. Även om man som vuxen inte kommer överens men någon t ex på sin arbetsplats så hälsar man ju ändå på den personen på morgonen. Eller? Det tycker i alla fall jag.
    jajamen, som vuxen gör du det och det är det som gör min kluven. jag vill ju att han ska göra det också, men på eget bevåg som han gör med alla andra. men han kan ju inet visa på något annat sätt att han inte "accepterar" denna kvinna. han måste ju få ha sina känslor. om jag tvingar honom att hälsa så blr det lite som att jag tvingar honom att "gilla" henne!
    När får vi en Gloria?
  • Barn nr2
    xylifon skrev 2008-04-18 21:48:41 följande:
    jajamen, som vuxen gör du det och det är det som gör min kluven. jag vill ju att han ska göra det också, men på eget bevåg som han gör med alla andra. men han kan ju inet visa på något annat sätt att han inte "accepterar" denna kvinna. han måste ju få ha sina känslor. om jag tvingar honom att hälsa så blr det lite som att jag tvingar honom att "gilla" henne!
    Jag tycker inte att du tvingar honom att gilla henne, men att acceptera henne. Man måste inte älska alla men man måste bemöta dem med respekt och acceptera dem.
  • varfördåför
    Pinkie skrev 2008-04-18 21:47:09 följande:
    Gör ingen stor grej av det!! DÅ har ni ett problem!
    jag känner lite så jag också. då blir det ju en prestigegrej av det. och vem är tjurigare än enn femåring
    När får vi en Gloria?
  • Pink Muffin

Hur ska en 5-åring annars få visa att han inte gillar nån?? Hans sätt har kanske blivit att han låter bli att hälsa??

Kanske har det inte ens med nåt sorts ogillade alls att göra från hans sida. Han kanske struntade i att hälsa en gång, fick en reaktion, som drog iväg lite och vips så hade han uppmärksamhet och dagisfröknarna ett problem!!

Svar på tråden måste säga hej!?