måste säga hej!?
Min fem åring är väldigt bestämd, han är inte särskilt fysisk mot andra människor och väljer vilka han gillar och inte. På hans dagis jobbar det en fröken (hon är inte ordenarie utan har bara varit där i någon månad) hon och sonen går inte så bra i hop och han orkar därför inte egagerasig så mycket i den fröken.
Då vi kommer på morgonen så hälsar hon givetvis och våran tvååring hälsar på henne medans femågingen kanske bara nickar till henne eller tittar till på henne att han sett henne men säger inte alltid hej tillbaka.
Idag då jag hämtade barnen på dagis så sa an av de ordenarie fröknarnna att vi måste få alvin att häsla på morgonen då vi lämnar honom. Att säga hej då han kommer. Jag tycker ju iof att man ska säga hej till folk som hälsar och jag säger alltid till honom på mårgonen tex, "alvin, hörde du att hon hälsadepå dig.." och då säger han oftast hej till henne för att det förväntas av honom.
jag vte inte ricktigt hur jag ska ställa mig till detta. Ok det hör till vanligt hyffs, men jag vill inte "läxaupp" honom för att han har valt att inte ödsla tid på en människa som han inte gårihop med, har man inte rätt att välja vilka människor man gillar bara för att man bara är fem år. Han kan ju inte visa på så många andra sätt vad han känner eftersom hon är i en macktposition över han...
Vad är vicktigast, att han lärsig att det är det enda rätta tat säga hej eller att hanlärsig att hållapå sin integritet?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-18 21:50
ska tilllägga att det bara gäller just dena vikarie, annars hälsar han på alla och är bara glad och trevlig mot personalen o de andra barnen. bara just denna kvinna han inte hällsar på