• NathalieAndersson

magsjuka+feber?

Igår började sonen kräkas och det har fortsatt. natten var lugn han, kräktes  bara några ggr vid 12 och sen vid 4 sen inget mer kräk, däremot en massa bajsblöjor som bara innehålle vatten mer eller mindre ( inte så konstigt då han inte ätit något sen han  började kräkas)

Men frågan är hur vanlgt är det med feber och magsjuka? Han hade inge feber igår men tog den jämt nyss då jag tyckte att han kändes varm och då låg den på 38, han ligger annars på låg 36. Han klagade även över ont i nacken när jag bytte blöja på han, när jag "lyfte" upp benen och rumpan?.

Nån som känner igen sig?

Tacksam för svar

*¨`·» Liam 060228 *¨`·» Liten på väg BF 080801
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-19 08:39
    Kan tillägga att han är 2år och några månader
  • Svar på tråden magsjuka+feber?
  • jojjo78

När min son var magsjuk så hade han lite temp. Och dom kan ju få ont i kroppen när dom har feber precis som en annan.

• annaerika

Svårt att säga men han är ju påpverkad. Ge supp Alvedon, teskedsmata med vatten och avvakta. Går inte febern ner närmaste dagarna, kontakta läkare.

• UllaBella

Felicia hade nästan 40 graders feber som gick upp och ner i 3 dagar. Rejäl magsjuka med kaskadkräkningar utan dess like, och diarre´. För att få ner febern så fick vi ge alvedon varvat med Panodil eftersom det gick att ge så oftare än var 4:e timme. När hon hade 39,9 så gav vi henne en riktig hästkur med 1½ alvedon.

MEN jag vill förtydliga att vi gav henne medicinerna efter att ha rådgjort med sjukvårdsupplysningen.

Vi fick även ge henne 1 tsk vätskeersättning, vänta ett par minuter och ge nästa för att hon skulle få en chans att kunna behålla det så det inte kom upp. Jättejobbigt att neka henne vätska eftersom hon ville ha mer men det gick bara inte. Mer än en tsk eller snabbare än ett par min. så kom det upp på en gång.

Hon var 8½ mån. när hon var sjuk. Usch, inget jag vill uppleva igen, men man kommer nog inte undan...

Hon fick sova ute i vagnen på dagarna som vanligt och det tror jag hon mådde bra av att få frisk luft. Skönt när man mår illa.

• NathalieAndersson

Nu har han sovit mellan 11.30-13.30.
    HAn åt lite kräm  och flingor till fruskot imorse men det kom upp nästan med en gång. Sen fick han lite dricka men allt kom upp n efter att han vaknade nu. hela golvet och soffan full. Får ut  massa när han bajar också.
    Tog temp och då låg den på 39.1 ..
    Läste nånstans att man ska kontkata sjukvården
    -om barnet kräks eller har så häftig diaree att hon/han inte får behålla något och
    -feber över 39
    sen en massa mera saker.

Men ska ringa och se vad dom säger iaf om det.

Pappa är på väg hit  med vätskeersättning så vi ska testa med det också och se hur det funkar. har får ju inte behålla nåt alls så

Jobbigt när ens små är sjuka

Tack för era svar

• NathalieAndersson

nu har jag vart i kontakt med sjukvårdupplysningen

Ska ge han vätskeersättning under dagen och inget annat.. Lyckas det gå 4 h från det at jag gett mig med det så får ska jag ge han lite lite mat men inget med fibrer eller för sött elller sånt.
    Så nu blir det blåbärssoppadiet så fort detta gett med sg..

• Majsan8

Jag har precis genomgått en vecka magsjuka här...Igår åt han som besatt, det gick 2 timmar mellan målen. Hungrig!

Han spydde, sket o hade feber. Vätskeersättning, vatten, blåbärssoppa, blåbärsProViva, risgröt. Det är vad han fick. Gick ner 1½ kg på sin taniga kropp. Smörj stjärten med Inotyol, en natt fick jag stryka på Xylocain där oxa. Man vill inte tvätta dom i rumpan hela tiden, babianarsle....stackarna.

Hoppas du slipper en vecka som jag haft...

• Majsan8

Jo han fick druvsocker i slutet oxå för han var vädans trött av att inte få nåt i sig...Vill bara dela med mig.

Svar på tråden magsjuka+feber?