• poppan

skilja kopia från äkta vara ?

Är det någon som vet hur man skiljer en kopia från äkta vara?
    Tex om man ska köpa en chanel väska eller ett dior smycke?
    Eller då det gäller smink, hur veta att det är äkta vara?
    Det är ju många märkesvaror på tex tradera, och jag har inte en aning hur jag ska kunna se att det är äkta.

Tacksam för svar !

• Svar på tråden skilja kopia från äkta vara ?
  • apache

När det gäller smink så är det ganska lätt,Chanel som säljs på Tradera är till 99% oäkta (jag är manisk sminkköpare på Tradera ) och det märks på dels texten på kartong och vara som ofta (alltid? ) är felstavat,alla Chanel produkter har ett namn och ett nummer (tex ögonskuggor) och googla på det eller jämför med en sajt med äkta varor (tex strawberrynet).Får du ingen "match" när du googlar är det fejk.

Ögonskuggorna som nu säljs på tradera är oäkta,det är fel form och fel nummer på dom.

Köpte en "chanel" mascara en gång vilken var en dålig kopia,den fanns inte när man googlade (annat än på trader..) + felstavning samt att den kändes billig i handen.

Ett råd är därför egentligen att helt undvika Chanel,Dior är bättre,det finns många seriösa som säljer Dior på Tradera.

• poppan

Ok ,tack för det svaret !

När det gäller väskor då ? Kan man räkna med att det är äkta då det är tags och certifikat som medföljer ?
    Nån som vet?

• Zeelita

Nej, finns det inget kvitto är den fejk. Ingen köper en väska för flera tusen & "glömmer" att spara kvitto & äkthetsintyg. Och är den helt ny, så får du maila säljaren & fråga hur den fått tag på den.

Sen är det så att visa som tillverkar kopiorna använder samma material etc som originalen, då spelar det kanske inte så stor roll om väskan du köpt verkligen är äkta eller ej. Men i flesta fall försöker de spara in pengar, man kan se det på fodret, dragkedjorna & ibland även på ytmaterialet. När man köper via tradera är det mycket svårt att se i o med att du inte får känna på varan innan du köper den,. Så mitt råd är att utgå från att det är en kopia & bli glad om det skulle visa sig vara ett original istället.

Svar på tråden skilja kopia från äkta vara ?