• bellanbus

Era BÄSTA tips på att hålla undan djurhår (katthår)

FÖRUTOM att dammsuga jämt jämt jämt...

Jag är så förbaskat trött på framförallt vår hankatt som fäller bara man tittar på han, oavsett jag vill eller ej så är det katthår på ALLT!

Det mest frustrerande är just allt katthår som är på den RENA tvätten, som liksom inte går bort...

Jag dammsuger o kammar...bra foder får de också som ska vara bra för pälsen...

Kom gärna med specifika exempel på hur ni gör under en vecka typ för att hålla undan katthår framförallt från kläder o så.

Välkomna till Effelltown....
  • Svar på tråden Era BÄSTA tips på att hålla undan djurhår (katthår)
  • Loris

Vi började att helt enkelt inte låta katterna mysa i garderoben eller i nytvättadekläders påsen :)

Vissa kammar sina katter, Det sägs ska hjälpa (det är dock inget vi provat eftersom våra missar verkligen hatade det)
    Och vissa badar sina katter en gång i veckan (inte heller ngt vi testat, men hört att även det ska hjälpa för att 'håra av dem')

• bellanbus
    Loris skrev 2008-04-19 10:10:03 följande:
    Vi började att helt enkelt inte låta katterna mysa i garderoben eller i nytvättadekläders påsen :)Vissa kammar sina katter, Det sägs ska hjälpa (det är dock inget vi provat eftersom våra missar verkligen hatade det)Och vissa badar sina katter en gång i veckan (inte heller ngt vi testat, men hört att även det ska hjälpa för att 'håra av dem')
    Jag försöker vänja dem av vid att ligga på kläder (men dottern slänger av sig kläder lite här o var ibland).

Kamma är halvhjärtat eftersom båda katterna avskyr det, det är lite tvångsmässigt..man får hålla dem.

Bada har jag provat göra med han som hårar mest, men han blev helt vild och efter en olycka jag var med om när jag var liten (en av våra katter fick panik vid bad och klättrade på mig med sina klor och ja, skadade mig) så är jag lite rädd för sånt...

Ja jag antar att det kanske inte finns några genvägar mer än att dammsuga dammsuga då..

Men hur vänjer man dem av vid att ex ligga i min säng? Jag stänger dörren men hankatten öppnar den hela tiden o då smiter de in...
    Finns det nåt knep (vattenspruta?) man kan använda?

Hur lång tid brukar det ta innan de vänjer sig av det?
  • getingmidja

Det enklaste är nog att inte ha katt alls. Skämt åsido, tror knappast man kan vänja av katter med att ligga på sängen, filtar osv.

Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken
  • bellanbus
    getingmidja skrev 2008-04-19 10:16:19 följande:
    Det enklaste är nog att inte ha katt alls. Skämt åsido, tror knappast man kan vänja av katter med att ligga på sängen, filtar osv.
    hmm...ja jag vet...

Men jag minns att min syrras ex lyckades att vänja deras 2 katter av med att ligga i soffan...minns bara inte hur han gjorde...

Hankatten som hårar mest ska faktiskt få prova att vara ute nu under våren (bara det att han är en riktig fegis när det väl kommer till kritan så vi får ta det i etapper), så då blir det ju lite lättare för då kommer han att "bo" nere i pannrummet istället när han inte är ute..
  • snobben
    bellanbus skrev 2008-04-19 10:20:46 följande:
    hmm...ja jag vet...Men jag minns att min syrras ex lyckades att vänja deras 2 katter av med att ligga i soffan...minns bara inte hur han gjorde...Hankatten som hårar mest ska faktiskt få prova att vara ute nu under våren (bara det att han är en riktig fegis när det väl kommer till kritan så vi får ta det i etapper), så då blir det ju lite lättare för då kommer han att "bo" nere i pannrummet istället när han inte är ute..
    Vår katt har vi lärt från första dagen vi fick honom, han får bara ligga på vissa ställen, definitivt inte i soffa, fåtölj, kläder osv. Han har 3 ställen som han ligge rpå som han gillar han får inte hoppa upp på bord mm. han är väldigt lydig och varit lättlärd. menjag tror nog man måste göra det från att dom är små. det är svårt med vuxna katter. Nog går det säkert att lära dom men då får man jobba hårt.
    Om du har det besvärligt, tänk då på en tax som försöker ta sig fram i djup snö.
  • karma5

tyvärr bara gilla läget. Jag har haft både lång- och korthåriga katter i färger från vitt till svart. Jag brukade alltid ta av mig svarta kläder när jag kom hem. Katterna fick inte lägga sig på nytvättad tvätt som låg i tvättpåsen annars fanns det inte så mycket att göra utom att rolla och dammsuga till förbannelse. Nu är vi tyvärr kattlösa och soffan har aldrig varit helare och renare...Skulle gärna vilja ha katt igen men vi har inga som i ur o skur kan ställa upp som kattvakt så då får det vara

• karma5
    karma5 skrev 2008-04-19 10:34:11 följande:
    tyvärr bara gilla läget. Jag har haft både lång- och korthåriga katter i färger från vitt till svart. Jag brukade alltid ta av mig svarta kläder när jag kom hem. Katterna fick inte lägga sig på nytvättad tvätt som låg i tvättpåsen annars fanns det inte så mycket att göra utom att rolla och dammsuga till förbannelse. Nu är vi tyvärr kattlösa och soffan har aldrig varit helare och renare...Skulle gärna vilja ha katt igen men vi har inga som i ur o skur kan ställa upp som kattvakt så då får det vara
    tilläg, jag kammade framförallt den långhåriga katten ofta och alla fick högklassigt foder från veterinär men jag såg inga skilland i håravfall.
  • Kantarellen

Tycker inte man får bort så mycket hår genom att kamma, sen är det ju som sagt inte alltid på populärt heller. Med gummikarda är det dock en helt annan sak, alla mina pälsade katter ligger och njuter medans håret fulkomligt flyger. det tar några drag innan kardan börjar ta men sen kommer massor med hår. Jag brukar göra det i badkaret just för att det kommer så mycket hår (men spola inte ner håret för det blir stopp då!)

• Kantarellen

Sen finns även en grej som heter FURminator som skall ta löst hår väldigt bra, googla.

• södertälje

Min kisse har favorit ställen där han sover,en är vid fotändan av min säng,där lägger jag en handuk som är lätt att ta bort och skaka av hår och annat smått och gott.
    Han(norsk skogkatt)hatade att bli kammad förut,men trägan vinner nu älskar han att bli kammad och ber om det själv.Han är så söt när han mjauar och strycker sig mot kammen.

Svar på tråden Era BÄSTA tips på att hålla undan djurhår (katthår)