• Malin 85

Spanien eller Grekland i början av Maj?

jag och sambon ska åka på en sista minuten(ospecificerad) i början av maj men vi kan inte riktigt bestämma oss vart vi vill..vart är de varmast i början av maj?
    Så frågan lyder..Ni som varit i grekland eller spanien i början av maj..hur var det när ni var där?va de varmat eller regnade de mycket?
    Tacksam för svar..
    kram kram.

• Svar på tråden Spanien eller Grekland i början av Maj?
  • Pyff

Om du vill hålla dig inom Europa så har du bäst chans till riktig värme på Cypern eller i Turkiet såpass tidigt på året. Grekland brukar inte ha nån jättevärme i början av maj. Själv kollar jag ALLTID på www.wunderground.com innan jag bokar resa, med deras Trip-planner får man fram statistik på hur vädret brukar vara under en tidsperiod. Enligt den så har Cypern och Turkiet i genomsnitt 25 grader, medans Kreta och Rhodos tex har 22 grader i genomsnitt. Har då sökt på 1-15 maj............ Den stora skillnaden är att på Cypern och Turkiet är du i stort sett garanterad temperaturer över 20 grader denna period, men på Kreta kan det lika gärna vara 16-17 grader 3-4 dagar i sträck......

Själva åker vi till Torrevieja i Spanien på torsdag, där brukar det vara ett skönt klimat större delen av året, just nu ligger det på 22-25 grader så det ska bli skönt Vi åker dock reguljärt med Ryan Air och har hyrt lägenhet privat - otroligt mycket billigare än charter!

Pyff på er!
  • Elisabeth83

Jag har varit i både grekland och Spanien under dessa tider. Vi hade fint väder i Grekland under större delen av tiden.. aldrig under 20 grader. Regnade någon dag, men sprack upp på eftermiddagen. Hmm.. Spanien beror nog på. Jag åker själv till Málaga nästa lördag. Temperaturen där ligger runt 20-25 grader. Dock kan man ha otur när man än åker ;)

Åker ni till Gran Canaria osv tror jag det är stabilare temperaturer!

• Malin 85

tack tack för svaren..ja vi får se vart det bär av nånstans..har fuffat på gran carnaria oxå men det finns inte så jätte billiga sista minuten resor dit..

• Lolalee

tja tjejen!
    har det absoluta tipset te dig nu..:P
    kreta! underbart! bodde på ett mysigt hotell (faros) i centrala katostalos på kreta.. det ligger efter chaniakusten så med taxi,buss, cykel lr om man nu vill sina egna två ben:P kan man ta sig in till de olika närbyar/städerna:)
    rekomenderar att vandra genom katostalos in till agiamarina, ca:3 km gator fyllda med småbutiker och tavernor.. den absolut BÄSTA krogen mer party liksom heter splendid och ligger o platanias som ligger strax efter agiamarina:)
    milslånga vackra stränder och helt otroliga upplevelser kan lovas;)

Svar på tråden Spanien eller Grekland i början av Maj?