• Anonym (osäker)

Att sakna sina barn vid en separation

Jag och min sambo är mycket, mycket nära att separera, och det är en tanke jag levt med länge och vant mig vid. Ska bli rätt skönt.

Men vi har en son på drygt 2 år som kommer att hamna i träsket med delad vårdnad. Något annat är otänkbart, för jag skulle aldrig förvägra hans pappa att få ha honom varannan vecka. Men hur överlever jag det? Jag plågas av tanken att jag frivilligt avsäger mig min son på halvtid. Jag går med på att missa halva hans liv. Ena sekunden känner jag att jag kommer att dö av saknad, nästa sekund känner jag att jag nog kommer att klara det ändå, eftersom jag har så många andra intressen att fylla den där "fria" tiden med. Och kanske jag kommer att uppskatta tiden med min son bättre, när den är så kort.

Jag vill höra era erfarenheter om delad vårdnad, att inte ha era barn hos er hela tiden. Både negativa och positiva sidor vill jag höra. Vad har jag att vänta?

• Svar på tråden Att sakna sina barn vid en separation
  • Anonym (#)

Vi har haft varannan vecka i över två år, barnet är idag 3.5 år. För oss fungerar det jätte bra. Jag och pappan har en god relation och sätter barnet först. I början så visst kunde de va jätte tufft den veckan man va själv, men ville jag träffa barnet så fick ja det. Så har vi fortfarande. De gäller att uppskatta den tid man har själv och göra något vettigt annars kan de bli jätte jobbigt, så man sysslar med allt sådant man inte hinner med annars när barnet bor hos en. Men jag har fortfarande svårt att sova första natten jag är själv, för de e så tyst och ingen rörelse.

Svar på tråden Att sakna sina barn vid en separation