• bijou

Hur skära till en skumgummimadrass till spjälsäng?

Hittar ingen lämpligare rubrik att skriva under...

Jag har krånglat till det för mig själv. :) Köpte en begagnad oval spjälsäng på tradera & upptäckte efter köpet att madrassen var både möglig & FULL med fläckar = en obrukbar bakteriehärd, som det tog 30 sekunder tills jag hade sprungit ner & kastat i soprummet. :D

Skulle behöva tips på hur jag ska lyckas skära/klippa till en rektangulär skumgummimadrass (7 cm tjock) till denna ovala spjälsäng. Vad kan man använda för verktyg? Nån typ av kniv förmodligen? Eller en jättesax?? Kan tänka mig att det inte är särskilt lätt att få till det...

Är det någon som har haft samma problem och hur löste ni det? Alla tips mottages tacksamt.

• Svar på tråden Hur skära till en skumgummimadrass till spjälsäng?
  • Mia83

Vi använde en skalpell när vi skar till barnens madrasser till nya sängarna. Kanterna blev inte helt perfekta, men det gör ju inte särskilt mycket eftersom det ska sitta lakan runtom.
    Annars kan man åka till en sängbutik och beställa en madrass i rätt form och storlek.

• nda

Det är jättesvårt att få det bra med sax eftersom man trycker ihop madrassen då så att det blir vågigt men det var så jag gjorde och sen sydde jag ett överdrag till den och då såg man det ju inte. Jag kan tänka mig att det blir bättre att skära men det är nog knappast så lätt det heller.

Lycka till! 

Mamma till Freja-Lo och lilla Eli
  • Cocarola

Sågtandad brödkniv tyckte jag var lättast! Om inte den gamla madrassen blivit hämtad av sopåkarna ännu så skulle jag använda mig av den för att rita upp en mall på ett stort papper. Golvskydspapper är jättebra, tejpa ihop två bitar om det inte räcker. Sen kan du rita av mallen med grov tuschpenna på madrassen du ska skära till - så slipper du lägga mögelmadrassen på din nya!

Svar på tråden Hur skära till en skumgummimadrass till spjälsäng?