• FH Mamma

Kan man köpa en timer till spisen?

På ett ställe där jag bodde fanns det installerad timer på spisen vilket var tur då min granne var fyllehungrig och somnade ifrån maten.

Nu undrar jag om man kan köpa en sådan eller om det räknas som hjälpmedel att hjälpmedelscentralen bör hjälpa till med det?

Jag har dåligt närminne pga sjukdom och har inte glömt något på spisen men det beror nog mer på att tex ris låter när vattnet är slut.
    Jag är livrädd att jag ska glömma spisen på.

• Svar på tråden Kan man köpa en timer till spisen?
  • getingmidja

Det borde klassas som hjälpmedel! (Det gör det i alla fall åt äldre med demens.)

Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken
  • Elisabeth83

Vi har timer till spisen här. Treotham står det på den.Kanske något du kan kolla upp? Lycka till!

• MalinI

Det går att köpa en timer till spisen, men det borde ju finnas som hjälpmedel oxå.
    Ska prata med min karl sen när han kommer hem. Han är elektriker och har lite koll på sånt

Mamma till Lucas, Nelly & Cim
  • mononoke

Jag skulle också vilja ha en sån! Har en liten på ett och ett halvt som vrider på plattorna i tid och otid. Hoppas nån kan tipsa om var man kan få tag på en sån. Tycker det borde vara standard på alla spisar, många bränder som kunde undvikas då!

• FH Mamma

Om man får tag på en sådan utan hjälp av hjälpedelscentralen så får man väl kolla om en elektriker måste installera den.

• MalinI
    FH Mamma skrev 2008-04-20 12:47:06 följande:
    Om man får tag på en sådan utan hjälp av hjälpedelscentralen så får man väl kolla om en elektriker måste installera den.
    Jag tror en elektriker måste inastallera den. Men det kanske finns olika sorters timer. För dem maken pratar om kräver elektriker för att det ska vara godkänt om det händer något. Maken visste inte såhär på rak arm vart man kunde köpa eftersom de alltid köper sådant via deras grossister.
    Mamma till Lucas, Nelly & Cim
  • FH Mamma
    MalinI skrev 2008-04-20 13:05:14 följande:
    Jag tror en elektriker måste inastallera den. Men det kanske finns olika sorters timer. För dem maken pratar om kräver elektriker för att det ska vara godkänt om det händer något. Maken visste inte såhär på rak arm vart man kunde köpa eftersom de alltid köper sådant via deras grossister.
    Man kanske borde kolla med någon elektronikfirma om de köper in och installerar sådana då.
  • Cecilia84

jobbar inom vården och jag vet att vi hjälp många få spisvakt gnom hjälpmedelcentralen, kan vara så att det krävs ett recept eller beslut från biståndshandläggare om man vill ha reducerat pris. Ring och kolla. Vet ju att de även har butik där man kan köpa nya och bättre begagnade. Lycka till.

• Cecilia84

FH Mamma skrev 2008-04-20 12:47:06 följande:

De som bor hos oss och har spisvakt så har elektriker kommit och installerat.
Svar på tråden Kan man köpa en timer till spisen?