• grabbmamman linda

Tvättmedel? Svåra fläckar

Har just hängt ut två maskiner med tvätt.. ser att även denna ggr försvinner inte fläckarna från Viggos kläder. En del helt nya.. ser ut som de inte ens är tvättade.

Jag använder Via, skall man verkligen behöva använda fläckborttagningsmedel oxå? Gör alla andra det? Eller vad använder ni för tvättmedel?

Tacksam för råd o tips!

• Svar på tråden Tvättmedel? Svåra fläckar
  • linedja

Vi har via och det mesta går faktiskt bort. Är det riktigt ilskna fläckar brukar jag använda vanish. Även om fläckarna inte har gått bort i tvätt så funkar det om man lägger en liten "hög" vanishpulver på fläcken och häller på lite varmt vatten. Låt dra ett tag (några dagar) så försvinner fläcken...

• alvasmams

tabort fungerar bra tycker jag spraya på fläckar du tror blir svåra få bort sen tvätta som vanligt.
    Fått bort i stort sett alla fläcker med tabort Vanish tycker jag iten fungerar lika bra

• 061104

Vanisch är ju bra! (Lita alltid på ROSA!)

• LiveLoveLaugh

Vias tvättmedel var ju sämst i test ihop med Ariel, Willys egna fick bäst betyg ( enligt Testfakta ). Och vad gäller Vanish så funkar gelen bäst och Vanish i spray är det sämsta man kan köpa, funkar inte ett dugg.

• Justess

Blir det inte blekta fläckar på kläderna om man använder Vanish gel direkt på fläcken?

Kvinna ? feminist ? mamma ? fru
  • Fama123

Tabort oxi action super effect bla bla bla (vad det nu heter, orange sprayflaska) på ALLT som ser ut som en fläck, oavsett vilket tvättmedel man använder. Vanishspray funkar bara på vinfläckar tycker jag, har aldrig lyckats få bort en barnmatsfläck med den! Har dock inte testat gel.

• Fama123

Förresten, nu har Tabort oxi kommit med både Color och White också. Luktar starkt kemikaliskt, är säkert ännu bättre än sin företrädare

• mammaNena

gall tvål. bara gnugga på fläckarna. flytande via e oxå bra!

jag vill, olle vill och mia vill oxå
  • marina81

blötlägg kläderna med lite tvättmedel innan tvätt och spraya sen på vanish!

Nedräkning 6 Maj - EDERLEZI!!
  • helleappel

jag kör med skonas flytande tvättmedel och alla fläckar går bort utan fläckborttagening. har tom tvättat kuddar som det kommit näsblod på, efter det att näsblodet torkat, som blivit helt rena.

• Ansapansa

nu har jag inga barn,men jag är jätteduktig på att kladda ner mina kläder.
    Jag tvättar med Skona pulver för vitt och färgat, superbra tar bort alla mina kladdfläckar.
    Och så har jag galltvål till svårare fläckar.

Har en kompis som har barn och som gnällde över att fläckarna inte gick bort på barnens kläder, frågade henne om tvättmedel och vilka temp. hon tvättade i. Hon tvättade ALLT i 40grader.
    Då får man itne barnkläder rena, nej gärna lite förtvätt och 60grader så får man bort alla fläckar.
    Och sen tror jag att det är viktigt att man förbehandlar fläckarna direkt när dom läggs i tvätten eller tvättkorgen.

• grabbmamman linda

Tvättar nästan alla hans kläder i 60, men har köpt vanish gel nu o skall se om detta hjälper.. Willys egna istället för Via testar jag hemskt gärna :) Sparar man ju några kronor oxå.

Tack för alla svar o tips!

• 64ulla

Läste ett tvättmedelstest och där fick icas märke SKONA bästa resultat. Kör själv med VIA och har Swipe 40-60 som fläckborttagare. Helt suveränt, klarar det mesta i fläckväg.

• trisha
    Svar på #6
    Det rekomenderas att man använder sådana här blekande medel på plagg som har tvättäkta färg. Själv använder jag bara blekande medel på vita kläder och då inte med tex ett pulver utan punktbehandling eftersom pulver sliter så på kläderna i längden då du ju behandlar hela plagget.

Själv använder jag w5 fläckspray från lidl 19kr för en liter eller wizz fläckspray på eurostore eftersom de är billigare än vanish o de här andra "kända" märkena. Men öb brukar ju ha "ta bort" fläckspray till ett billigt pris.

är oxå besviken på via...så idag ska jag ut och köpa nytt tvättmedel, ska ta några olika så man kan prova. De flesta tvättmedlerna fungerar väl bäst i hushållsmaskiner kan jag tänka mig, då dessa oftast har längre tvättprogram. Själv tvättar jag ju i fastighetsmaskin....
Svar på tråden Tvättmedel? Svåra fläckar