• Anonym

Rökning & amning

Ngn som vet ifall det är skadligt att röka några enstaka cigaretter per dag när man ammar om man pumpar ur mjölken innan?? Jag pumpar alltid ut mjölken, eftersom jag får ont i brösten av amningen så jag klarar inte av det...

• Svar på tråden Rökning & amning
  • Anonym

Ja nikotinet finns ju fortfarande i kroppen oavsett du bara röker några....

• Me o Mike

När jag var gravid så hade jag SVÅRT att sluta röka.. Jag pratade ofta och mycket om detta med min bm.. Hon hade n JÄÄKLA massa papper på vad som kunde hända om man rökte som gravid, men under ammning så stod det att det nu inte finns några "bevis" på vad som händer.. Så enl henne var det inte lika farligt att röka under ammning.. MEN det säger ju samtidigt sig själv att det är korkat att röka!

• Anonym

Har läst att om man ska röka så ska man göra det EFTER amning och inte just före.

• Me o Mike

mjo det kan nog stämma.. Eller man ska nog vänta lite.. Kanske 10 minuter efter ammning..

Anonym skrev 2008-04-19 21:09:41 följande:
    Har läst att om man ska röka så ska man göra det EFTER amning och inte just före.
  • Anonym

Boken "Graviditet, förlossning och den nya familjen" - fick från MVC. Sid 108 "Om du är motiverad att amma och inte kan sluta röka, bör du amma först och röka efteråt. På så sätt får barnet i sig minsta möjliga nikotinhalt. Rök inte heller i den miljö och omgivning som barnet vistas i. Nikotin påverkar också mjölkproduktionen genom att den hämmar det mjölkbildande hormonet prolaktin och kan alltså leda till att mjölkmängden blir mindre"

OBS! Jag var själv rökare och ammande mor, vill alltså inte hacka, bara delge kunskap.

• Anonym
    Anonym skrev 2008-04-19 21:09:41 följande:
    Till mig sa de precis tvärtom. Att jag skulle röka strax innan amningen för då var mjölken redan bildad.
    Om jag rökte precis efter amningen så skulle nikotinet hamna i den mjölken som producerades till nästa amning.
  • blivande mamma 24

tror att det stog på amningshjälpens hemsida att om man röker mer än 4cigg om dan så finns det hela tiden nikotin i kroppen , pumpa ut mycke mjölk så du inte ammar på minst 3 timmar efter att du rökt om det går så finns det nog inte så mycke nikotin nästa gång du ska amma , sen så kan du ju pumpa ofta så inte mjölken blir mindre men du kan slänga den mjölken om du nyligen rökt

Liam 080211
  • blivande mamma 24

sen så e rökning alltid skadligt men ja har själv frågat barnläkaren om just amning o rökning o han kunde inte säga så mycke , sen så handlade det om max 2cigg om dan vet inte hur det ser ut om det är mer cigg

Liam 080211
  • Beckah82

Om du röker (även bara 1 cigg om dagen) så finns det ständigt nikotin i mjölken men halten är som högst precis efter man rökt så röka ska man göra EFTER amning.

Men jag vet inte hur det är med dig, TS, men min bebis har aldrig haft mattider utan ammat fritt så även om jag nyss ammat så kan ju han vilja ha bröstet igen efter en kvart. Det vet man ju aldrig. Svåprt att passa in.

och som sagt... nikotinet finns där ständigt.

Förrutom att det finns i mjölekn så andas man ut och svettas ut en massa massa gifter, man luktar illa och riskerar att dö i förtid. Bebisen har en ökad risk för PSD, risk för allergi och kolik eller magknip. Risk att förlora mamma pga cancer och KOL.

Så det finns ALL anledning att låta bli

Lycka till med allt. Inte meningen att hacka, bara presenterar fakta och tyvärr är faktan inte skoj att läsa.

♥ Mamma till Victor 980815 och Alvin 070705 ♥ busig.sida.nu
  • Beckah82

DOCK ska tilläggas att om man nu ändå tänkt röka så är det bättre att röka och amma än att röka och ge ersättning. Bebisen utsätts som sagt ändå för gifterna och då är det bra om hen åtminstone står under amningens skyddande effekter.

♥ Mamma till Victor 980815 och Alvin 070705 ♥ busig.sida.nu
Svar på tråden Rökning & amning