• Vilmagbg

Är Milda mjölkfritt utan laktos ?

Dum fråga kanske men sonen ska bjuda chokladbollar på sin förskola på måndag.

En tjej i hans grupp är laktosintolerant och jag tänkte att jag skulle göra samma bollar till alla. När jag skulle köpa smör hade dom inte den sorten dom brukar använda på förskolan så jag köpte ett paket Milda mjölkfritt. 
    Om man är allergisk mot mjölkprodukter finns det någon annat som man kan vara allergisk mot förutom laktos som kan finnas i Milda mjölkfritt.
  • Svar på tråden Är Milda mjölkfritt utan laktos ?
  • Sotardotter

Milda mjölkfritt är jättebra, för det kan även personer som är mjölkproteinallergiska äta. Så sätt igång med chokladbollarna!

• anne h

Jag kör alltid med Milda Culinesse när jag/ungarna bakar. Perfekt då det är helt mjölkfritt.

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • rew
    anne h skrev 2008-04-19 19:50:52 följande:
    Jag kör alltid med Milda Culinesse när jag/ungarna bakar. Perfekt då det är helt mjölkfritt.
    Är man allergisk mot mjölkprotein ska man vara försiktig med Milda Culinesse! Kan innehålla mjölk.
  • Krickelin

Om du är säker på att barnet bara var laktosintolerant och att det inte var några andra allergier som det togs hänsyn till då de valde margarin på förskolan ska det absolut inte vara några problem. Laktos är ju ett annat ord för mjölksocker.

• rew
    anne h skrev 2008-04-19 20:23:59 följande:
    Va? det står inget om mjölk/laktos/sov på den??www.milda.com/SE-New/produkter_culinesse.html
    Har läst i en annan tråd (om just mjölkproteinallergi) som handlar om just mjölkallergi och där nämdes att det kunde vara mjölk i. Kontakta Mildas kundtjänst för mer info, tror att iofs att det var så att kundtjänst inte kunde ge ett 100 procentigt svar. Kan vara däri problemet låg.

Min son är mjölkproteinallergiker och jag har inte gett honom culinesse av den anledningen.
  • anne h
    rew skrev 2008-04-19 20:27:11 följande:
    Har läst i en annan tråd (om just mjölkproteinallergi) som handlar om just mjölkallergi och där nämdes att det kunde vara mjölk i. Kontakta Mildas kundtjänst för mer info, tror att iofs att det var så att kundtjänst inte kunde ge ett 100 procentigt svar. Kan vara däri problemet låg.Min son är mjölkproteinallergiker och jag har inte gett honom culinesse av den anledningen.
    jag har en nära vän som är mkt känslig mot allt med minsta mjölk i, culinesse går bra.

menar du att det som står på deras sida, som även står på förpackningen, inte är att lita på?
  • rew
    anne h skrev 2008-04-19 20:33:08 följande:
    jag har en nära vän som är mkt känslig mot allt med minsta mjölk i, culinesse går bra.menar du att det som står på deras sida, som även står på förpackningen, inte är att lita på?
    Det är säkert olika hur känslig man är, har gått efter vad jag läst i den tråden. Vågar inte chansa när det finns andra  alternativ såsom olja och keiju. Har det gått bra förut så är det säkert helt ok att fortsätta att använda culinesse.

som sagt så var nog "bara" problemet att de inte kunde garantera mjölkfritt (kan ha varit tillverkning m mjölk i samma lokal eller liknande) Men har ni testat det och det funkar så kan det ju inte vara någon fara! Glad
  • anne h
    rew skrev 2008-04-19 20:41:13 följande:
    Det är säkert olika hur känslig man är, har gått efter vad jag läst i den tråden. Vågar inte chansa när det finns andra  alternativ såsom olja och keiju. Har det gått bra förut så är det säkert helt ok att fortsätta att använda culinesse.som sagt så var nog "bara" problemet att de inte kunde garantera mjölkfritt (kan ha varit tillverkning m mjölk i samma lokal eller liknande) Men har ni testat det och det funkar så kan det ju inte vara någon fara!
    jag går hellre på vad sakerna innehåller och inte på vad andra skriver på FL, faktiskt.
  • estersmor

Våran dietist rekommenderade milda culinesse som mjölkfritt margarin (när vi var på mjölkskola)...märkligt om det skulle finnas mjölk i det då.. Har gått bra till mina barn iaf

rew skrev 2008-04-19 19:55:34 följande:
    Är man allergisk mot mjölkprotein ska man vara försiktig med Milda Culinesse! Kan innehålla mjölk.
  • anne h
    estersmor skrev 2008-04-19 22:04:40 följande:
    Våran dietist rekommenderade milda culinesse som mjölkfritt margarin (när vi var på mjölkskola)...märkligt om det skulle finnas mjölk i det då.. Har gått bra till mina barn iaf
    Det ska vara mjölkfritt
    http://www.milda.com/SE-New/produkter_culinesse.html
  • Merikarvia

Vår dietist varnade oss för Milda culinesse, för att Milda inte kunde garantera att det var helt mjölkfritt. Men det är ett tag sedan så dom kanske har ändrat det. Steker alltid i olja och bakar med mjölkfritt margarin, då min yngste är allergisk mot mjölkproteinet. Tänk vilka olika rekomendationer man får.

• rew

när man har barn med allergier får man olika besked hela tiden. Som jag skrev i ett av mina inlägg innan så chansar jag inte med culinesse eftersom det finns alternativ som jag vet att det funkar på sonen. Hur du gör är upp till dig. Tycker inte om tonen i ditt inlägg, faktiskt.  

Jag får givetsvis mer info än vad som skrivs på FL bl a via vår dietist, I den tråden jag angav finns personer som levt med olika allergier under flera år och sitter på mkt kunskap och info som det ibland kan vara svårt att få via sjukvården, i alla fall t ex BVC

anne h skrev 2008-04-19 21:36:45 följande:
    jag går hellre på vad sakerna innehåller och inte på vad andra skriver på FL, faktiskt.
  • anne h
    rew skrev 2008-04-20 08:02:03 följande:
    när man har barn med allergier får man olika besked hela tiden. Som jag skrev i ett av mina inlägg innan så chansar jag inte med culinesse eftersom det finns alternativ som jag vet att det funkar på sonen. Hur du gör är upp till dig. Tycker inte om tonen i ditt inlägg, faktiskt.   Jag får givetsvis mer info än vad som skrivs på FL bl a via vår dietist, I den tråden jag angav finns personer som levt med olika allergier under flera år och sitter på mkt kunskap och info som det ibland kan vara svårt att få via sjukvården, i alla fall t ex BVC
    som sagt; hellre förstahandsinfo än hörsägen.

Va ju tråkigt att du inte gillar min "ton".. inget att göra åt, förmodar jag .
  • rew
    anne h skrev 2008-04-20 12:45:44 följande:
    som sagt; hellre förstahandsinfo än hörsägen. Va ju tråkigt att du inte gillar min "ton".. inget att göra åt, förmodar jag .
    Håller med hellre förstahandinfo än hörsägen, tycker inte om att bli idoitförklarad. Du behöver ju givetvis inte gå på min hörsägen som jag skrivit i tidigare inlägg.
    Merikarvia skrev 2008-04-19 22:24:44 följande:
    Vår dietist varnade oss för Milda culinesse, för att Milda inte kunde garantera att det var helt mjölkfritt. Men det är ett tag sedan så dom kanske har ändrat det. Steker alltid i olja och bakar med mjölkfritt margarin, då min yngste är allergisk mot mjölkproteinet. Tänk vilka olika rekomendationer man får.
    kan ju även vara så här som merikarvia skriver...

Eftersom tråden handlar om laktosintolerans och inte mjölkprotein allergi så lägger jag ner nu, kommit ifrån ämnet.
  • Ilene

Enligt min dietist kan Milda Culinesse innehåll spår av mjölk..har en son som är kraftig mjölkproteinsallergiker men jag har använt det och än så länge har det inte varit några problem..
    Min brorson är laktosintolerant (mjölksocker) och han har inte heller något problem med Milda så jag tror inte det är någon större fara...
    Men jag har oxå hört både och ....

Svar på tråden Är Milda mjölkfritt utan laktos ?