Dalkulla74 skrev 2008-04-21 08:20:04 följande:
Så här står det på Perstorps ättikas hemsida:vittvätt Vita linnedukar och handdukar får ofta en svag, gulbrun ton med tiden. Tillsätt lite ättika i tvättmedlet och tvätten blir som ny! 1,5 dl ren ättika 24 %. Blanda ättikan i tvättmedlet och häll i tvättmaskinen. Tvätta i 60°.Jag har även hört att om man häller i lite ättika då man tvättar kläder med mycket färg så minskar risken för att något annat plagg tar upp färgen (tex om man tvättar många röda plagg och det finns ett med vita ränder som man inte vill ska bli rosa).Ni behöver inte vara rädda för att det ska lukta surt om de tvättade kläderna sen för det gör det inte . Jag använder ättika tillsammans med tvättmedlet för att göra kläderna lite mjukare utan sköljmedel. Har en allergisk som med eksem så allt va mjukmedel heter är bannlyst hemma hos oss.
Jag har fått lära mig att nytvättade kläder ska tvättas en gång i ättika för att förhindra att de fäller ut färgen. Brukar köra dem i ett snabbprogram med ättika istället för tvättmedel. Om det nu stämmer vet jag faktiskt inte, jag bara gör eftersom mamma och mormor lärt mig det

Någon här som har lite kemikunskaper kanske har koll?