• SanniXx

Fotojobb, ej fotograf, hur mycket betalt?

Jag har fått ett erbjudande om att fota några bekantas bröllop. Jag fotar i stort sätt varje dag och det är mitt stora intresse men jag är inte Fotograf med stort F! Vad kan man ta i betalt för att göra ett sånt jobb? Jag hoppas ju på att få flera små jobb för att utvecklas.

En fotograf skulle ta 2000:- och då skulle dom få 8 foton. Inga negativ.. Av mig får dom självklart alla bilder brända på en skiva..

ღ Mamma till Ida född 070115 i v.31+6 ღ
  • Svar på tråden Fotojobb, ej fotograf, hur mycket betalt?
  • Fjuppan

Ska du fota hela bröllopet? Något i studio?

Jag har fotat några bröllop och när jag fotade hela kvällen tog jag 800:- för själva fotandet och 150:-/timme.

En annan gång plåtade jag bara brudparet precis innan vigseln, i en park, och det tog jag 1000:- totalt för (ca 2 timmars jobb).

En tredje gång lånade jag en kompis studio och fotade brudparet i, det kostade 1600:- för dem. (ca 2 timmars jobb)

• Fjuppan

En sak till...är du medbjuden på festen eller ska du "bara fota"? Jag var med på ett bröllop (bjuden till festen) och fotade..då tog jag enbart betalt för själva bilderna vilket blev 500:-.

• Felicia6

Min brors vän var våran fotograf och han är inte yrkesfotograf.. han stod utanför frissan på morgonen och var med oss hela tiden tills vi gick till vårt hotell. Han fick lunch, middag, dricka på mottagningen och så fick han 3000kr för fotandet och 500kr för att vi var i hans "studio" och tog kort.. (hans vardagsrum där han hade satt upp fotogrejjer).
    Vi fick då alla korten han gjorde, och han photoshoppade även många av dom åt oss

• SanniXx

Jag ska fota hela dagen.. jag får även middag men fota är de ja ska göra. Jag är ju inte proffsfotograf om man säger så, även om man vill bli =) Det är ett litet bröllop och dom vill ha lite foton på dom, släktfoto, foto under middag, ringar, bukett m.m. Det kommer troligtvis inte vara fest på kvällen och jag har inte gjort detta innan. Jo, jag fotade min kompis dop, men de gjorde jag för skojs skull..

Jag funderade på 1000:-. Är de rimligt?

• SanniXx

Alltså inget i studio..

• Fru Indosaurie
    SanniXx skrev 2008-04-19 22:34:37 följande:
    Jag ska fota hela dagen.. jag får även middag men fota är de ja ska göra. Jag är ju inte proffsfotograf om man säger så, även om man vill bli =) Det är ett litet bröllop och dom vill ha lite foton på dom, släktfoto, foto under middag, ringar, bukett m.m. Det kommer troligtvis inte vara fest på kvällen och jag har inte gjort detta innan. Jo, jag fotade min kompis dop, men de gjorde jag för skojs skull..Jag funderade på 1000:-. Är de rimligt?
    ja!
  • R Franklin

Kan vara värt att tänka på att det är ett stort ansvar att fota på någons bröllop, det är inte precis så att man få en andra chans om något krånglar (Som en kamera eller blixt).

• Fjuppan

Ja, 1000:- kan nog vara rimligt. Fotar du digitalt eller analogt? Tänker på att du ska ta med framkallnings/kopieringskostnader.

• SanniXx
    R Franklin skrev 2008-04-19 22:59:05 följande:
    Kan vara värt att tänka på att det är ett stort ansvar att fota på någons bröllop, det är inte precis så att man få en andra chans om något krånglar (Som en kamera eller blixt).
    Självklart, men vad menade du?
  • Coca cola light

Jag har sjäv fotat två bröllop och jag var väldigt tydligt mot mina brudpar att jag inte var någon riktig fotograf. det första bröllopet tog jag inget betalt för(bruden sjöng senare på dotterns dop, sen var hon en kollega till mig) medan de andra bröllopet tog jag 1500 kr för. Det var en borgerlig vigsel och jag fotade hos frisören, vigseln samt en liten stund. Jag tog 1500 kr och de fick 10 kort 13*18.

När jag själv gifte mig så fotade en släkting till mig. Vi förberedde fotograferingen i många timmar bla genom att leta fina poseringar, provfotade inne i kyrkan samt gick igenom muntligt exakt vad jag och min man var ute efter. Vi skrev ut bilder på andras bröllopsbilder så att vi hade inspiration till poseringar. Hon fotade mig när vi gjorde oss i ordning, vigseln, alla gäster, mingelbilder, middag samt festen. Hon fotade ca 900 bilder och vi framkallade 500 bilder. Vi blev supernöjda och att vi förberedde oss så väl tror jag var halva framgången.

Jag tycker att 1000 kr låter ganska lite, minst 1500 kr tycker jag att du ska ta.

Lycka till!

• SanniXx
    Fjuppan skrev 2008-04-19 23:05:02 följande:
    Ja, 1000:- kan nog vara rimligt. Fotar du digitalt eller analogt? Tänker på att du ska ta med framkallnings/kopieringskostnader.
    Jag ska inte framkalla något utan dom får alla bilder på en cd-skiva.. Jag har digital systemkamera..
  • Fjuppan
    SanniXx skrev 2008-04-20 20:07:06 följande:
    Jag ska inte framkalla något utan dom får alla bilder på en cd-skiva.. Jag har digital systemkamera..
    Då tycker jag att 1000:- kan vara en ganska bra summa!
  • Aiwendil

Jag tycker 1000kr verkar bra... absolut INTE mindre.
    Vet att du tar fina bilder så.... ja... 1000-1200kr tycker jag du kan ta.
    Man ska inte skänka bort sin talang!

Jocke och Isak, jag älskar er!
  • SanniXx
    Aiwendil skrev 2008-04-20 21:17:50 följande:
    Jag tycker 1000kr verkar bra... absolut INTE mindre.Vet att du tar fina bilder så.... ja... 1000-1200kr tycker jag du kan ta.Man ska inte skänka bort sin talang!
    Tack vännen!

Jag har sagt 1000:- nu. Man måste ju börja någonstans oxå
  • Willhellmina

Jag fotade Trollas gudmors bröllop (tog naturligtvis inget betalt, det är ju Gudmodern med stort G). Med på festen hade jag datorn och lassade över bilderna direkt när minneskortet blev fullt. 500 bilder blev det under kvällen och alla dessa kunde brudparet njuta (??? ) av på bröllopsresan dagen därpå. Väldigt uppskattat! Bara ett litet tips!

• Spexig

Minst 1000:-, du ska ju ändå vara där hela dagen. Den där fotografen som tar 2000:- är ju bara för en timme eller så. Du borde lätt kunna ta 1500:-, till och med 2000:- hade varit jättebilligt, men, som du säger, man måste ju börja nånstans.

• oxytocin
    SanniXx skrev 2008-04-19 22:34:37 följande:
    Jag ska fota hela dagen.. jag får även middag men fota är de ja ska göra. Jag är ju inte proffsfotograf om man säger så, även om man vill bli =) Det är ett litet bröllop och dom vill ha lite foton på dom, släktfoto, foto under middag, ringar, bukett m.m. Det kommer troligtvis inte vara fest på kvällen och jag har inte gjort detta innan. Jo, jag fotade min kompis dop, men de gjorde jag för skojs skull..Jag funderade på 1000:-. Är de rimligt?
    På tok för billigt, enligt min åsikt. Särskilt med tanke på att du ska ge dem bildfilerna dessutom.
  • Isfjord

"R Franklin skrev 2008-04-19 22:59:05 följande:

Självklart, men vad menade du?"

Han menade såklart just vad han skrev. Det är många som inte tänker på det. Men bröllopp är ett tillfälle när anlitad fotograf inte får misslyckas, är man ovan att arbeta som fotograf bör man absolut tänka till innan man lovar ett sådant jobb. Se till att kunden är medveten om att du är amatör och vilken nivå du befinner dig på. Ditt resultat ska överträffa kundens förväntningar, annars är det inte godkänt.

Prislistor kan du köpa från www.blf.se
    Amatör eller proffs spelar ingen roll för priset. Amatören har det som hobby, proffset försörjer sig, men många amatörer är duktigare än många proffs.
    Jag besökte nyligen ett seminarium med BLF. Video därifrån finns på www.blf.se/698.php (Har inte sett filmen än).
    Han sa samma sak som jag länge sagt själv.
    Prislistan är en riktprislista för arkivbild, en bild man kan ta ur arkivet eller skicka ut en fotograf och ta när det passar.
    En bild som bara kan tas av den som råkar befinna sig just där just då och som man inte får en andra chans på är det bara minimipris. Då är det tillgång och efterfrågan som styr. Var du ensammen och hela världen vill se bilden eller stod du på en läktare med 1000 andra fotografer och det bara är intressant i lokaltidningen?
    Vem är kunden? Ta bra betalt av det stora företaget och ge ett bra pris till ideélla föreningen.
    Ett för högt pris styr kunden till en annan fotograf inför nästa jobb, ett lägre pris gör att kunden återkommer.
    Ett högt pris gör att kundens förväntningar höjs, kan du inte överträffa dem blir kunden missnöjd.

Du skulle ge dem bilderna på en skiva. Men var noga med att komma överenns om hur de får använda bilderna!
    Ska ditt namn anges när de publiceras i tidningen? Får de beskära? Får de ändra till svartvitt? Sepia? Skicka bilden till en tävling? Lägga ut högupplöst på sin hemsida? Lämna ut bilden till stort reportage i en veckotidning när de firar guldbröllopp?

Tänk dig att de tjänar 10 000-tals kronor på din bild, utan att ditt namn nämns eller att du får del av pengarna. Gör upp allt sådant INNAN fotograferingen, folk som får bilder har en förmåga att tro att de även får alla rättigheter och "äger" bilden. Detta orsakar många bråk.

• SanniXx
    Isfjord skrev 2008-04-25 22:40:10 följande:
    "R Franklin skrev 2008-04-19 22:59:05 följande: Kan vara värt att tänka på att det är ett stort ansvar att fota på någons bröllop, det är inte precis så att man få en andra chans om något krånglar (Som en kamera eller blixt).Självklart, men vad menade du?"Han menade såklart just vad han skrev. Det är många som inte tänker på det. Men bröllopp är ett tillfälle när anlitad fotograf inte får misslyckas, är man ovan att arbeta som fotograf bör man absolut tänka till innan man lovar ett sådant jobb. Se till att kunden är medveten om att du är amatör och vilken nivå du befinner dig på. Ditt resultat ska överträffa kundens förväntningar, annars är det inte godkänt.Prislistor kan du köpa från www.blf.seAmatör eller proffs spelar ingen roll för priset. Amatören har det som hobby, proffset försörjer sig, men många amatörer är duktigare än många proffs.Jag besökte nyligen ett seminarium med BLF. Video därifrån finns på www.blf.se/698.php (Har inte sett filmen än).Han sa samma sak som jag länge sagt själv.Prislistan är en riktprislista för arkivbild, en bild man kan ta ur arkivet eller skicka ut en fotograf och ta när det passar.En bild som bara kan tas av den som råkar befinna sig just där just då och som man inte får en andra chans på är det bara minimipris. Då är det tillgång och efterfrågan som styr. Var du ensammen och hela världen vill se bilden eller stod du på en läktare med 1000 andra fotografer och det bara är intressant i lokaltidningen?Vem är kunden? Ta bra betalt av det stora företaget och ge ett bra pris till ideélla föreningen.Ett för högt pris styr kunden till en annan fotograf inför nästa jobb, ett lägre pris gör att kunden återkommer.Ett högt pris gör att kundens förväntningar höjs, kan du inte överträffa dem blir kunden missnöjd.Du skulle ge dem bilderna på en skiva. Men var noga med att komma överenns om hur de får använda bilderna!Ska ditt namn anges när de publiceras i tidningen? Får de beskära? Får de ändra till svartvitt? Sepia? Skicka bilden till en tävling? Lägga ut högupplöst på sin hemsida? Lämna ut bilden till stort reportage i en veckotidning när de firar guldbröllopp?Tänk dig att de tjänar 10 000-tals kronor på din bild, utan att ditt namn nämns eller att du får del av pengarna. Gör upp allt sådant INNAN fotograferingen, folk som får bilder har en förmåga att tro att de även får alla rättigheter och "äger" bilden. Detta orsakar många bråk.
    Tusen tack för alla dina kloka ord. Dom ska jag bära med mig
Svar på tråden Fotojobb, ej fotograf, hur mycket betalt?