• Phi Wils mamma

Tips på hur man får bebisen att ta nappen?

Nån som har något bra tips på hur man lättare får bebisen att ta nappen. Min son är 12 veckor och har stort sugbehov men har svårt för att suga rätt på nappen. Blir lite jobbigt att ha han vid bröstet i tid o otid samt att han bara spyr upp allt.

• Svar på tråden Tips på hur man får bebisen att ta nappen?
  • Sandra och Frippe

hej har en 4 månaders som inte tar nappen alls,antingen får hon kväljningar eller så puttar hon ut den med tungan och tycker det e kul. Suger inte ens ett enda tag.
    Kanske inte alla är intresserade!? hon tar tummen ist!

• Im Fabulous

Testa olika sorters nappar. Många tycker NUK's nappar är bra om barnet inte riktigt vill ta nappen. Annars gäller det att vara envis, peta i nappen så mycket och ofta man bara kan. Doppa den i bröstmjölk, sug på den själv en stund/skölj i ljummet vatten så att den blir lite varmare.

Med min dotter fick vi vara envisa och kämpa i några veckor. Idag, 4 1/2 mån är nappen en nära vän. Men hon tar inte de anatomiskt utformade napparna. Och hon gillar inte nappar i latex. Man får pröva sig fram och vara envis!

• muru

Hej!Våran dotter vägrade ta nappen tills hon va typ 4-5 månader..Men sen köpte jag nappar som heter NUK.( finns på babyproffsen)Sen började ge henne det på nätterna o lura henne lite.Så en vacker morgon så tog hon nappen.NUK finns i olika stl.Börja med nr1.Lycka till.

• Suri

Sugreflexen sitter uppe i gommen så om man trycker lätt uppåt när man stoppar in nappen suger de lättare tag.  Min dotter behövde en större nappstorlek än de för nyfödda för att få grepp.

• zamii

varför tvinga till napp? var glada att de inte vill ha den, slipper man problemen sen när de vägrar sluta med den! Sen är nappen inte bra ju, för tänder å så!!

• januaribebba

klart man inte tvingar men min dotter t ex kan vilja ligga å suga på bröstet i timmar utan att äta å de blir ju grymt jobbigt för mig. eller så äter hon tills hon spyr

• Im Fabulous
    zamii skrev 2008-04-19 23:32:43 följande:
    varför tvinga till napp? var glada att de inte vill ha den, slipper man problemen sen när de vägrar sluta med den! Sen är nappen inte bra ju, för tänder å så!!
    Risken är att de tar tummen istället. Och du kan aldrig ta tummen från ett barn. Nappen är en underbar avlastning för en trött mamma..

TS! Man kan "kittla" eller peta lite på sidan av munnen också för att lura barnet att suga tag. Testa!
  • Bebis
    Im Fabulous skrev 2008-04-20 10:15:35 följande:
    Risken är att de tar tummen istället. Och du kan aldrig ta tummen från ett barn. Nappen är en underbar avlastning för en trött mamma..TS! Man kan "kittla" eller peta lite på sidan av munnen också för att lura barnet att suga tag. Testa!
    Eller så vill de inte ha nåt alls.
    Vi prövade alla sorters nappar till vår son och han vägrade, trodde liksom det hörde till att bebisar hade napp men han ville inte veta av dem. Och han rörde inte tummen heller, han har en nalle som han gosat med dock så jag antar att den dög istället.
    Don't Panic
  • WimZy

NUK är jättebra! Fick tipset redan på BB att napp skulle vara bra för honom eftersom han är så snuttsugen och han har haft den sedan han var två veckor. När han inte vill ha den, så spottar han ut den. Fungerar hur bra som helst.

• Linam370

Om han tar in nappen ordentligt en liten stund så lägg ett finger lätt över nappen och näsan. Av nån anledning brukar det fungera.

• Agamemnon

Olivia tar bara de "gammalmodiga" runda napparna av latex. Vi testade dessa anatomiskt formade, halvplatta av både silikon och latex men det var, enligt madame, inget att ha.

♥ Olivia 080308 ♥
  • ulle76

Båda våra barn har napp. Jag tror att de tar den om de vill.

• Nocia

Esskas napp är jättebra (tycker min son). Men bara latex, silikon vägrar han. Kanske du borde testa olika modeller och både silikon och latex.

• Lequisha

Säger som de andra, NUK. Vi provade alla möjliga och han vägrade. Men sen när han fyllde 5 månader så testade vi NUK och den funkade direkt. Samma natt sov han för första gången hela natten, utan att vakna tvärpigg kl 02,00

• Rombin

prova gnugga/klia lite på kinden när du stoppar in den... =)de flesta brukar börja snutta då.... =)

• Mamma Tess

min son är 7månader och tog aldrig nappen. jag gav upp när han var ca 5månader efter att ha provat allt.
    har du provat alla olika sorter som finns? latex, sillikon, böjda, raka, de finns ju massor. alla barn är ju olika.
    kram

• Minxy

Vissa barn vill inte ha napp. För andra tar det lite tid Leo tog napp för första gången i förrgår! Vi har försökt ge honom napp sedan han var ca 3 veckor eftersom han har ett enormt sugbehov. Han älskar att suga på mitt pekfinger, men det blir bökigt att gå med vagnen och ha fingret i hans mun hela tiden Så när han nu tog nappen så kändes det ganska bra.

Leo kom till oss 16/2
  • Luddan

Min snutt-och-tutt-tokiga dotter vägrade napp i 11 månader. Tills jag helt slutade amma och plötsligt sov borta en natt. Efter det dög både nappflaska och napp. En befrielse! Det vet alla mammor som suttit och tuttat i timtal. Min dotter snuttade ju på mig hela nätterna innan nappen accepterades.
    På BVC sa de att "barn är ju inte dumma, de nöjer sig inte med substitut om de kan få äkta vara!" ;)

• Djingismamma

Testa att doppa nappen i lite bröstmjölk och sedan håll kvar den ett tag. Upprepa några gånger, sedan bör det fungera utan mjölk. Lycka till!

Svar på tråden Tips på hur man får bebisen att ta nappen?