• åsa1979

Hur vanlig är det med komplikationer för att mamman är RH-negativ?

Hej alla!

Har en fråga, hur vanligt är det med komplikationer under graviditeten pga att mamman är RH-negativ och vad är det som kan hända?

Jag är nämligen det och det innebär att jag får ta extra blodprov hos bm för att kolla "imunisering" mot barnet.

Någon som vet mer om vad det innebär att jag är RH-negativ och vad som kan ske?

• Svar på tråden Hur vanlig är det med komplikationer för att mamman är RH-negativ?
  • tokismorsan

Hej.

Jag är själv RH-negativ och har fött 3 barn och jag har inte haft några som helst speciella kompilkationer under mina graviditeter eller förlossningar pga det.. Det enda som varit "annorlunda" är att jag har behövt en spruta efter förlossningen eftersom mina barn var RH-positiva..

• SofiaD

Är det ditt första barn händer i princip ingenting. Efter förlossningen tar man blodprov och ser om barnet är Rh neg, om inte så får du en spruta som gör att du inte ska bilda antikroppar mot ditt nästa barn. Har själv fött 3 barn och är rh neg - inga bekymmer.

♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • Lilla Z

Om mammans blod är Rh-negativt och pappans är Rh-positivt kan barnet bli Rh-positivt. Vid förlossningen kan en del av fostrets Rh-positiva blod blanda sig med mammans Rh-negativa blod. Därför kontrolleras barnets navelsträngsblod efter förlossningen för att se om barnet är Rh-positivt. Om mamman då inte får vaccin inom 48 timmar efter förlossningen bildar hon antikroppar mot barnets blod. Vid nästa graviditet med ett Rh-positivt foster kan det då få en speciell form av gulsot som gör att fostret kan behöva ett blodbyte. Det är mycket sällsynt idag eftersom man kan förebygga att det sker.

• tokismorsan

Här kommer lite info jag hittat.. Hoppas det är till hjälp!

Vad innebär detta för en gravid kvinna?
    Om en Rh-negativ kvinna väntar ett Rh-positivt barn och dessa båda typer av blod blandas finns det liten (ytterst liten) risk att mamman bildar antikroppar (anti D) mot barnet som vid enstaka fall kan ge blodbrist hos barnet.
    Det är om barnafadern är Rh-positiv som även fostret kan bli Rh-positivt och ställa till det för sig själv och sina framtida syskon. Är fadern däremot Rh-negativ finns ingen risk för att barnet ska bli Rh-positivt.

Hur kan blodet blandas?
    Störst risk att fostrets blod läcker ut till modern är det i samband med förlossningen men även vid fostervattensprov finns en viss risk att blodkroppar förs över till modern från fostret och det finns en viss risk även när det uppstår en blödning i moderkakan.
    När modern får fostrets Rh-positiva blod i sitt blodomlopp aktiveras immunförsvaret och antikroppar bildas mot det främmande antigenet, ungefär som vid en infektionssjukdom eller det fenomen som uppstår i samband med transplantationer om man inte varit noga med att hitta ett passande organ.
    Dessa antikroppar förs sedan, från vecka 12-15, via moderkakan till fostret på samma sätt som många bra antikroppar som ska skydda barnet mot infektioner första tiden utanför livmodern. Det är bara det att dessa antikroppar ger sig på fostrets blodkroppar som för att försvara modern från obehöriga inkräktare genom att klumpa ihop fostrets blodkroppar.

Dock är det viktigt att poängtera att det är väldigt sällsynt att gravida faktiskt bildar antikroppar under pågående graviditet. Av alla Rh-negativa kvinnor är det bara en bråkdel, 0,1?0,5 procent, som är immuniserade vid sin första graviditet.
    Denna risksiffra ökar till 10 procent om man varit gravid sex gånger.

• åsa1979

Tack för hjälpen tjejer

• lia76

Kan väl säga att för det här barnet är det ingen fara oavsett om det skulle vara - eller +.
    Det är om du får ett barn till som är RH+ som det kan stötas bort.
    Men skulle du ha ett RH+ barn nu så får du spruta vid födseln

Är själv RH- och min sambo RH+ och jag var jätte orolig mot detta... men risken är så oerhört liten att sker
    Nu är min dotter RH- precis som jag så jag behövde ingen spruta.
    Nu är jag gravid igen och har inte ens ägnat en tanke åt det här med RH- faktorn hehe

Trollet BF 3/9-2008, Stella 23/9-2006
  • åsa1979
    lia76 skrev 2008-04-19 22:47:47 följande:
    Kan väl säga att för det här barnet är det ingen fara oavsett om det skulle vara - eller +.Det är om du får ett barn till som är RH+ som det kan stötas bort.Men skulle du ha ett RH+ barn nu så får du spruta vid födseln Är själv RH- och min sambo RH+ och jag var jätte orolig mot detta... men risken är så oerhört liten att sker Nu är min dotter RH- precis som jag så jag behövde ingen spruta.Nu är jag gravid igen och har inte ens ägnat en tanke åt det här med RH- faktorn hehe
    Eftersom jag har haft missfall tidigare så tänkte jag om det kunde påverka på något sätt. Det är inte min första graviditet.
  • Sandy1

Jag är också Rh negativ. Jag har en pojke som också är Rh negativ. Innan min gravditet med min pojke fick jag ett missfall. Men på sjukhuset sa de att jag inte behövde ngn spruta eftersom jag inte blev skrapad. Jag hade inga komplikationer under varken min graviditet eller förlossning. Och eftersom min pojke med är RH negativ, behövde jag ingen spruta. Nu är jag gravid igen, och har faktikst inte tänkt på det denna gången förrän jag läste det nu.... Lycka till!

• lia76
    åsa1979 skrev 2008-04-19 23:03:48 följande:
    Eftersom jag har haft missfall tidigare så tänkte jag om det kunde påverka på något sätt. Det är inte min första graviditet.
    Då tycker jag du ska kolla upp ordentligt... Ifall barnet du fick MF med var positivit så kan det ha blandats...
    Men risken för det är nog inte så stor.
    Men du kan ju iallafall ta upp det med din BM.
    Extra blodprov blir det, men jag tror dte bara är ett extra blodproc motför om du inte hade varit RH-
    Det fick jag iallafall... Bara ett extra
    Trollet BF 3/9-2008, Stella 23/9-2006
  • SofiaD
    lia76 skrev 2008-04-21 20:35:23 följande:
    Då tycker jag du ska kolla upp ordentligt... Ifall barnet du fick MF med var positivit så kan det ha blandats...Men risken för det är nog inte så stor.Men du kan ju iallafall ta upp det med din BM.Extra blodprov blir det, men jag tror dte bara är ett extra blodproc motför om du inte hade varit RH-Det fick jag iallafall... Bara ett extra
    Men det går ändå inte att göra nåt åt det nu, för den sprutan ska man ha vissa timmar efter en förlossning eller skrapning. 

Jag hade också ett mf innan barnen då jag inte fick nån spruta, man får inte det här heller om man inte blivit skrapad.
    Så jag tycker inte du ska oroa dej mer över det ts. 
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
Svar på tråden Hur vanlig är det med komplikationer för att mamman är RH-negativ?