• Bufffy

diarré som inte går över

Strax innan påsk blev hela familjen magsjuka.
    Men sonen blev aldrig riktigt bra i magen, han kräktes inget, men avföringen luktade mycket mer än vanligt.
    Nu i veckan kräktes han två nätter igen.
    Nu kräks han inte mer men diarrén får vi ingen ordnig på.
    Vi har bytt ut vanlig välling ich gröt mot majs.
    Och han äter vanlig mat. vi har inte ändrat på något.
    Nån som varit med om liknande?

• Svar på tråden diarré som inte går över
  • Miss Love

Tycker att ni ska söka läkare nu när det har pågått så länge så det inte är någon bakterie eller något annat.

• Bufffy

Ja jag tänkte jag ska ringa bvc i morgon, och höra om man kan göra ett avföringsprov eller något.

• Miss Love
    Bufffy skrev 2008-04-20 12:20:27 följande:
    Ja jag tänkte jag ska ringa bvc i morgon, och höra om man kan göra ett avföringsprov eller något.
    Fast då går du till VC eller till barnläkarmottagning om BVC har samarbete med en sådan inte till BVC (dit går man bara när barnen är friska) fast de kan skicka dig vidare om du ringer dem.
  • Bufffy

Ja jo men man ringer ju allid bvc först. Så hjälper dom en vidare, så har jag alltid gjort förut.

• lilla sandra

Min dotter fick tillfällig laktos-intolerans efter sin magsjuka. Det är ganska vanligt.
    Dock så gick det så långt innan de kom på det att hon fortfarande har den kvar.

• Miss Love

lilla sandra skrev 2008-04-20 12:30:54 följande:

Min dotter fick tillfällig laktos-intolerans efter sin magsjuka. Det är ganska vanligt.Dock så gick det så långt innan de kom på det att hon fortfarande har den kvar.
    ja, det är faktisk ganska vanligt
  • Bufffy

Jaha okej. Ja sånt undrar man ju också lite över får höra med dom. Har diarrén en sån där väldigt illa luktande stank också?
    Första gången på dagen han bajsar brukar det vara bra konstsient, men sen blir de lösare och lösare.

• Miss Love

Kolla med BVC för st men här är lite info:

Laktosintolerans kan komma efter en akut magsjuka. Det beror på att förmågan att blida laktas minskar genom att tarmluddet blir skadat och man tål mjölkmat sämre en kort tid. Detta kan även förekomma hos vuxna.

Symptomen är:
    Vattentunna, skummande, surt luktande avföring, bullrig mage och värk i magen. Hos större barn och vuxna kan besvären vara mer diffusa.

Behandling
    Utesluta mjölk- och filprodukter och maträtter innehållande mycket mjölk och därmed laktoset. Symptomen går då vanligtvis över på några dagar till ett par veckor och man kan sedan försiktigt införa mjölkmat.

Börja med att utesluta
    Mjölk som dryck och till gröt och flingor, fil och yoghurt, välling, glass, meseprodukter, större mängd av grädde eller mjölk i maten i några dagar eventuellt upp till 2 - 3 veckor. Om det går bra så får man prova sig fram till hur mycket laktos man kan äta utan problem. Det kan vara lättare att tåla fil och yoghurt än mjölk. Man kan äta ungefär 5 gram laktos / måltid. Vid infektioner kan känsligheten öka.

3 - 4 skivor ost och någon dl fil, yoghurt eller mjölk är tillräckligt för ett barn per dag.
    Läs även här innehållsdeklarationen i produkterna på affären.

• lilla sandra

Min dotters bajs luktade VÄLDIGT illa innan vi visste vad det var.
    Sur stank som verkligen tårade ögonen.

• Bufffy

Jasså, då ska jag verkligen kolla upp de, men vi har inte börjat me nåot med mjölk än bara. Och bara provat yoghurt. Men värt att tänka på!

• Miss Love
    Bufffy skrev 2008-04-20 19:06:46 följande:
    Jasså, då ska jag verkligen kolla upp de, men vi har inte börjat me nåot med mjölk än bara. Och bara provat yoghurt. Men värt att tänka på!
    Vällingen och barngröten innehåller mjölk! Även majsvällingen.
  • Lindis41

min dotter var risig i magen i 4 v totalt innan det blev normalt igen undvik mjölk o köp laktosfri välling fr 6 mån det hjälpte oss massor...sen proviva

• Bufffy

Okej men ska man provade innan man är säker på att det är det som är problemet? ringde bvc idag, dom sa att efter magsjuka så kan det ta lång tid för tarmen att återställa sig.
    Och att vi skulle fortsätta med majs välling och gröt.
    Sen hänvisade hon mig till barnakuten, som hänvisade mig till en annan barnavårdscentral, som inte svarar, men jag fortsätter...

• marvor

Vi fick rådet att prova Sempers magdroppar och Sempers Äppel/Päron gröt som innehåller laktobakterier för att hjälpa till att återställa tarmfloran. Enligt vår bvc kan barnen vara lösa i magen upptill 3 veckor efter en magsjuka.
    Vår dotter har blivit hjälpt av magdropparna, numera behöver jag inte slänga alla kläder i tvätten vid byte av blöja.

• Bufffy

okej, går dom att köpa på vanliga affärer?
    måste nämligen köpa ny gröt idag. Finns dropparna okså på typ ica?

• marvor

Magdropparna finns på apoteket men gröten köper jag på ICA. Gröten är märke Semper och heter Äppel och Pärongröt med laktobakterier, en röd förpackning den är från 6 månader.
    Dropparna är kylvara.

Svar på tråden diarré som inte går över