• Anonym (Undrar)

Hur är riktlinjerna för umgängesrätt?

Har problem med mitt ex.
    Vi väntar barn och han gör allt för att straffa mig.
    Fråga mig inte varför, för det har jag inte en aning om.
    Nu ska vi iaf ha barn i juli.
    Jag skulle vilja veta hur riktlinjerna är för umgängesrätt.

Hur gammal bör barnet vara innan pappan tar barnet själv i några timmar?
    Vilken ålder börjar man med varannan helg och varannan vecka?

En följd fråga..
    Han har en ny flickvän.
    Jag undrar kan jag förneka henne umgänge med mitt barn tills pappan får ha h*n själv i några timmar?
    Känns rätt kränkande att ha henne i mitt hem.
    Hon hånar mig och tror blint på han..

Tacksam för alla svar jag kan få...

Trevlig söndag!

• Svar på tråden Hur är riktlinjerna för umgängesrätt?
  • Nyfiken gul

Du har rätt att neka flickvännen att vara i ditt hem - där bestämmer du.  Men du kan inte neka henne att umgås med ditt barn UTANFÖR din dörr....

Man rekommenderar enligt praxis inte barn under 3 år att ha växelvis boende med tex varannan vecka.. Men allt är ju utifrån barnet och hur pass moget det är. En del övernattar och kör varannan helg redan från det barnet är knappt 1 år gammalt och det funkar hur bra som helst.
    Så det gäller att köra på magkänsla och utgå ifrån hur tryggt barnet är med sin pappa.

Att barnet kan vara själv med pappa några timmar kan man börja med redan i från födseln, det är inte åldersbegränsat...

• Anonym (Undrar)

Jo utanför mitt hem har jag förståt.
    Där kan jag inte påverka..
    Jag läste någonstans att barnet (om föräldrarna inte bor ihop från början)och pappan umgås tillsammans med mamman de 10 första månaderna.
    Sen så kan han ta med barnet själv utan mamman..
    Stämmer det?

Nyfiken gul skrev 2008-04-20 12:46:36 följande:

Du har rätt att neka flickvännen att vara i ditt hem - där bestämmer du.  Men du kan inte neka henne att umgås med ditt barn UTANFÖR din dörr.... Man rekommenderar enligt praxis inte barn under 3 år att ha växelvis boende med tex varannan vecka.. Men allt är ju utifrån barnet och hur pass moget det är. En del övernattar och kör varannan helg redan från det barnet är knappt 1 år gammalt och det funkar hur bra som helst. Så det gäller att köra på magkänsla och utgå ifrån hur tryggt barnet är med sin pappa.Att barnet kan vara själv med pappa några timmar kan man börja med redan i från födseln, det är inte åldersbegränsat...
  • fullerö

Som nyfiken gul skrev, allt beror på hur tryggt barnet är med pappan.

• Nyfiken gul
    Anonym (Undrar) skrev 2008-04-20 12:51:04 följande:
    Jo utanför mitt hem har jag förståt.Där kan jag inte påverka..Jag läste någonstans att barnet (om föräldrarna inte bor ihop från början)och pappan umgås tillsammans med mamman de 10 första månaderna.Sen så kan han ta med barnet själv utan mamman..Stämmer det?Nyfiken gul skrev 2008-04-20 12:46:36 följande:
    Det har jag aldrig hört..  o jag är ganska påläst om familjerätt eftersom jag suttit i vårdnadstvist i 8 år....

Min ynsta sons pappa o jag har aldrig bott ihop över huvud taget. Han kom o hälsade på sonen som nyfödd 3-4 timmar varje vecka som sedan blev en helg då och då (vi hade inget schema)

När sonen var 5 månader flyttade han till sin pappa då vi kom överens om detta då jag behövde avlastning då jag också hade en 20-månaders storebror ensam att ta hand om. och det gick hur bra som helst eftersom sonen hade sin grundläggande trygghet hos sin pappa och styvmamma.
    Idag är sonen 8 år o bor fortfarande med sin far och allting har gått jättebra.

Jag tycker du ska utgå från barnet och pappan nrä det gäller hur mycket umgänge dom ska ha. Stirra dig inte blind på regler och praxis utan använd sunt förnuft och mår barnet bra kan du fortsätta som du gör och utöka med mer o mer umgänge...
  • Anonym (Undrar)

Nej jag vill kunna skydda mitt barn med detta..
    Pappan använder som sagt redan sitt ofödda barn emot mig..
    Jag vill förbereda mig för vad som kommer. Så han inte kan hålla på för mycket..
    Det är därför jag vill veta.
    Pappan har inget riktigt intresse för barnet..
    Inte än..
    Om han får det och kan visa att han förstår och är med på hur det fungerar så är det en annan sak..
    men som det är nu så vill jag inte att han är för nära vårat bran. Han är för labil.

• redsea

du har fått många fina svar...
    har ett par frågor till dig?
    eller en egentligen...
    kommer du amma?
    hur seriöst tror du att hans nya förhållande är med tanke på att han redan hittat nytt och ert barn är inte ens fött?
    bor dom ihop?
    hur länge har dom varit ihop?

pappa kan ha umgänge med en gång en timme i taget då du ammar
    vad gäller nya flickvännen så har hon inget med ert barn att göra
    du kan faktiskt hindra att hon är med och hänvisa till att förhållandet kan inte anses som seriöst med tanke på ert tidigare förhållande och att han fort skaffat ny flickvän
    visar dom att dom e stadigvarande tillsammans och han ska träffa barnet i större utsträckning så kan du inte göra så mycket...

och du

SKRIV FÖR GUDS SKULL INTE PÅ ANG GEMENSAM VÅRDNAD

• Anonym (Undrar)

Gemensam vårdnad får han inte. Det har jag redan fått på papper av familjerätten.

Jag kommer amma. Om jag kan vill säga, vilket jag hoppas på.
    Hur seriös han är?
    Jag vet inte, jag är inte så säker på at det är så seriöst. Jag hoppas inte det. För det lilla jag har hört om henne räker för mig.
    Och sen så skulle jag inte bli tillsammans med en kille som väntar barn med sitt ex som han var tillsammans med i 4år.
    Jag skulle fundera på vad det är för en idiot till kille som lämnar och sen skriker på sitt ex.
    Om hon hade varit en bra tjej så hade hon hjälpt han med allt på ett bra sätt.
    Hon hade nog oxå tagit kontakt med mig och fråga om hon kunde göra något.
    Så jag hoppas att det inte är seriöst och att han hittar en bra tjej sen.
    Jag brukar inte "dissa" människor.
    Men jag har så svårt att förstå en 29åring kvinnas tänk, när hon blev tillsammans med mitt ex.
    Samtidigt så ska jag inte döma henne för hårt. Han kan ha få henne att tro att jag är västa häxan och bara vill han ont.
    Men jag personligen hade aldrig tagit att min kille skricker på sitt ex som är gravid om saker som han inte ens har koll på..

• BorPåLandet

nyfiken gul vad är det för länk som du hänvisar till såg ut som ett spel i mina ögon men jag förtod inte vad det var.

• redsea

du skriver att han inte får gemensam vårdnad...
    hmmm
    familjerätten kan inte besluta om sådana saker
    som han håller på så räkna iskallt med att han kommer stämma dig ang vårdnad och umgänge
    bara för att
    så förbered dig

• en glad

"Jag skulle vilja veta hur riktlinjerna är för umgängesrätt."
    - Det finns inga bestämda riktlinjer för umgängesrätt - man utgår alltid från barnets bästa! Och det kan variera beroende på det enskilda barnets behov...

"Hur gammal bör barnet vara innan pappan tar barnet själv i några timmar?"
    - Det beror på barnet. Han man en ba by som är säker sovare så kan ju pappan ta med barnet på prmenad från första dagen!??

"Vilken ålder börjar man med varannan helg och varannan vecka?"
    - Återigen, det beror på barnet och hur barnet vant sig fram till dess vid att se och knyta an till sin pappa i korta men täta doser....

"Jag undrar kan jag förneka henne umgänge med mitt barn tills pappan får ha h*n själv i några timmar?
    Känns rätt kränkande att ha henne i mitt hem."
    - umgänge bör bara i undantagsfall ske i boförälderns hem. Ju sämre relationen mellan föräldrarna är, desto sämre blir ett sådant umgänge för barnet. Vem pappan träffar då han är ensam med barnet kan du inte styra över....

Svar på tråden Hur är riktlinjerna för umgängesrätt?