• Mango Tropical

Röda kinder

Min dotter får lätt väldigt röda kinder. Det verkar som att det blir irriterat väldigt lätt. Hon har känslig hud, vilket även jag har haft i hela mitt liv, så jag antar att det är ärftligt.

Finns det något sätt att förebygga så att hon inte får ännu mer problem??, jag smörjer med weleda ansiktskräm och skyddar henne från solen.
    Antar nämligen att det är kärl som syns igenom huden.

• Svar på tråden Röda kinder
  • Mango Tropical

Hon är 10,5 månader. Det är mest rött och så ser det lite torrt ut, ojämn hudfärg. Lite knottrigt oxå.

• tove06

Min dotter har likadant så nu vill jag vara med här jag oxå Jag tänker mest på hur det kommer bli när hon blir äldre då alla redan nu påpekar detta jämt! Hon är 2 år!

• Mango Tropical

tove06 skrev 2008-04-20 16:19:40 följande:

Min dotter har likadant så nu vill jag vara med här jag oxå Jag tänker mest på hur det kommer bli när hon blir äldre då alla redan nu påpekar detta jämt! Hon är 2 år!
    Precis så tänker jag också. Det blir ju annat sen när hon är så pass stor att hon vill sminka över det.
    Jag vet ju att jag sj fick kommentarer om mina kinder när jag var mindre, inte kul. Vill inte att hon ska få det så.
  • tove06

Jag fick en kortison salva utskriven av en läkare för hennes "torra" kinder när jag var på närakuten för en helt annan åkomma Och när jag tycker att det inte syns så påpekas det ändå att oj vilka rosiga kinder...Min syster har en kompis som är vuxen med samma problem och han har blivit erbjuden någon slags operation, men det känns väl sådär...

• Flickan och kråkan

Atopiskt eksem låter det som i mina öron. Jättevanligt. Sätter sig på kinder, armars och bens sträcksidor liksom buk på små barn.

Finns massor av information om du googlar på atopiskt eksem spädbarn.

• Desse

När du beskriver det låter det som atopitiskt eksem. Min son har det och vintertid är det värst! Jag har diverse mjukgörande salvor till honom utskrivet. Men faktum är att det jag tycker fungerar bäst på hans kinder är Nivea Creme ( Salvan ligger i en liten blå plåtburk ) och kan köpas i vilken butik som helst. Jag har också när det varit som sämst behandlat med kortison. Jag tycker du ska prata med BVC läkaren de kan hjälpa er. När man använder kortison är det viktigt att man trappar ut det för att det ska hålla i sig bra längre perioder. Vi brukar göra så här ( ordination från barnläkare )

En Vecka två gånger dagligen
    En vecka En gång dagligen
    en vecka varannan dag
    En Vecka var trjedje dag
    En gång i veckan i två veckor.
    Sen därefter smörja med mjukgörande som locobase reapir, miniderm eller liknande.

Hoppas ni hittar en salva som fungerar bra. Det är bara att testa sig fram. Att vi kom på Nivea var pga att vi var bortresta och hade glömt salvan hemma. Så vi lånade Farmors nivea och kom på att den fungerar bra! Dessutom är den lätt att smörja in.

• Mango Tropical

Tack för alla svar.

Då vet man att det enbart finns salvor som hjälp. Ska ta upp detta med bvc nästa gång.

tove06: Förstår att det är jobbigt när alla påpekar det, hoppas verligen inte att det kommer bli så med min lilla tjej.

• tove06

Men min dotter har bara på kinderna och det är inga knottror...Det känns inte ens torr även om läkaren trodde att det berodde på det...Så atopitiskt eksem verkar inte stämma in här..

• tove06

Nej, jag gick in och kollade på atopiskt eksem och det är det verkligen inte...

• Mango Tropical

tove06 skrev 2008-04-21 19:29:46 följande:

Men min dotter har bara på kinderna och det är inga knottror...Det känns inte ens torr även om läkaren trodde att det berodde på det...Så atopitiskt eksem verkar inte stämma in här..
    Håller med dig, min dotter verkar inte hellar lida av atopitisk eksem, det kliar ju inte heller.
    Kan det bero på att dom har extra känslig hy bara?
  • Desse

atopitsiskt eksem kan ju se ut på många olika sätt. Min son har röda kinder och ibland är de alldeles blanka och ser ut som det röda ska spricka. ( framför allt vid kallt väder ) På armar och ben är han mera knottrig och väldidgt torr i huden. Slarvar man med att smörja honom och bada i olja varannan dag så får han klåda. Har dock aldrig märkt av att han kliar på kinderna. Sommaren är han jätte fin i huden på hela kroppen och vi behöver inte bada i oljan. Så det jag vill säga är stirra er inte blinda på hemska eksembilder på nätet, för det kan se illa ut. Prova er fram vilken salva ni tycker fungerar bäst. Prata med dem på apoteket de är kunniga också.
    LYCKA till med era småttingar!

• Flickan och kråkan
    Desse skrev 2008-04-22 08:17:15 följande:
    atopitsiskt eksem kan ju se ut på många olika sätt. Min son har röda kinder och ibland är de alldeles blanka och ser ut som det röda ska spricka. ( framför allt vid kallt väder ) På armar och ben är han mera knottrig och väldidgt torr i huden. Slarvar man med att smörja honom och bada i olja varannan dag så får han klåda. Har dock aldrig märkt av att han kliar på kinderna. Sommaren är han jätte fin i huden på hela kroppen och vi behöver inte bada i oljan. Så det jag vill säga är stirra er inte blinda på hemska eksembilder på nätet, för det kan se illa ut. Prova er fram vilken salva ni tycker fungerar bäst. Prata med dem på apoteket de är kunniga också.LYCKA till med era småttingar!
    Håller med. Vår 4-månaders har atpoiskt eksem. Kliar inte. Hade inte en tanke på eksem när det bara satt på kindena först. Såg inte ut som man tänker sig eksem. De typiska runda/ovala röda upphöjnaderna kom på armar och ben.
Svar på tråden Röda kinder