• Pysse

Hur mycket mjölk ska/får en nästan 8-åring dricka ?

Min son är pigg och glad och precis lagom i vikt. Han är ganska aktiv, ute och leker, simskola, gympa och strövarna. Hur mycket mjölk bör han dricka om dagen?
    Jag fick nästan en chock nu i helgen, när jag kom på att han druckit en liter lättmjölk i går.
    Ett glas till frukost, 1 till lunch och två till middagen.

Vi äter bra och klok mat övrigt och har nästa bara
    lördagsgodis som onyttighet. Han dricker bara läsk och saft på kalas kanske en gång i månaden.
    De har mjölk till maten i skolan också.
    Hur mycket mjölk dricker era 8-åringar?

• Svar på tråden Hur mycket mjölk ska/får en nästan 8-åring dricka ?
  • Mälaröbo

Vi är en mjölkdrickar familj och fattar inte alls din fråga...
    Förutom att barn ska dricka röd mjölk, så är det väl fri tillgång som gäller mer eller mindre. Själv dricker jag minst 1 liter/dag och uppmanar mina barn att dricka så mycket de bara vill.

• Medan

Min son har alltid varit en storkonsument av mjölk, dricker det även när han kommer in för att släcka törsten. Tycker det är bra! Bättre än saft och läsk när vatten är ett otänkbart alternativ för honom. Det enda problemet i detta är alla tunga kassar jag får släpa hem till som tätt ;)

Ojdå, vi dricker också lättmjölk...

• Turnit

Mina barn har alltid i första hand fått dricka mjölk. Har aldrig brytt mig om att räkna antal glas då jag anser att det är nyttigt. De har i olika omgångar fått röd eller grön mjölk. Aldrig lättmjölk då barn som växer behöver den fetare mjölken.

.?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.Sprayar.?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • Medan
    Gurkburken skrev 2008-04-22 09:23:16 följande:
    Rekommendationen från livsmedelsverket är ett intag av mjölkprodukter (mjölk, fil, ost etc) motsvarande max 5 dl mjölk per dag.Man rekommenderar även lättmjölk, ej standardmjölk.www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&e...
    Men det stod ju inte MAX 5 dl/dag.. Det stod ju att man behöver få i sig 5 dl /dag. Det tolkar jag som en minimigräns....
  • Mälaröbo
    Gurkburken skrev 2008-04-22 09:23:16 följande:
    Rekommendationen från livsmedelsverket är ett intag av mjölkprodukter (mjölk, fil, ost etc) motsvarande max 5 dl mjölk per dag.Man rekommenderar även lättmjölk, ej standardmjölk.www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&e...
    OJ vad jag blev förvånad måste jag säga... Tvärtemot ALLT jag hört på andra ställen. Då kan man börja ge dem samma som oss då, med gott samvete
  • Pysse

Tack för svaren. Det var inte så att jag hade tänkt börja ransonera mjölken - men jag blev lite orolig och tänkte att man kanske skulle försöka med gurkvatten till något mål istället.
    Men nu skall jag släppa mjölken fri

Svar på tråden Hur mycket mjölk ska/får en nästan 8-åring dricka ?